Det är ju kul att ni väljer att vara med på denna tråd... men ert svar gör mig lite förvirrad
1. ni säger ni följer KPI, ändå betalar ni inte ut prisskillnader när ni inte fått hem en vara som sjunker i värde medans man väntar, ni står inte för frakten vid returer. I konsumentlagen står det att läsa
Skadestånd
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.
31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).
Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan
32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.
Prisskillnad
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.
För mig framstår det ganska tydligt när jag läser lagtexten att kunden har rätt till de utgifter eller den prisskillnad den drabbas av enligt §32 och §33.. jag vet inte hur lagtexten ska tolkas annars.
3. Det är ju just genom era priser ni har era kunder idag, det gäller ju vårde dem? Vid kvalitetsarbete pratar man om svampmodellen, en missnöjdkund i botten blir 10 missnöjda potentiella kunder, vilket i sin tur blir 100 missnöjda potentiella kunder. Det är just i service arbetet och hanteringen av reklamationer kundinställningen märks. Alla trådar här med negativa saker på Datorhandel.com är just service frågor. så hur visar ni er goda service som ni påstår att ni har? Jag kallar inte korta mail utan egentliga besked och mer eller mindre studsande envägs kommunikation som bra kundservice. Det ska inte ta flera veckor med flera mail fram och tillbaka innan jag som kund kan retunera min produkt och få den ersättning jag har rätt till från företaget. Det är detta de stora företagen klarar bättre, och det som uppskattas hos mig som kund. En bra returhantering kan väl vara värt de extra pengar man får lägga, men vet att man inte måste slåss för sin rätt?
4. Ja tyvärr är vi dåliga på att ge positiv kritik. Men när företget har fått en hel del aktuella trådar med ungefär samma historier på bemötande hos företaget så borde det väl ses som en singnal att ni kan bli bättre? Hade alla de som skapat trådar varit hyffsat nöjda är jag säker på att de inte skulle göra det. För min del skapade jag denna tråd för att jag har aldrig fått något sämre bemötande som kund någonstans, de andra har iaf försökt ordna upp sina misstag. ni försöker lägga allt ansvar på kunden och tiga ihjäl kraven. Nu har det dock blivit lite ändring verkar det som. Då kan ni ju ta kundernas kritik till er, det är inte för våran skull utan för er egen, måste passa på att gratulera till kundökningen på andras kunders bekostnad.
5. Anser ni er service är bra och att ni har snabba leveranser idag, då är det bara att beklaga. Får hoppas att era nöjda kunder får ta del av den ljusa bild ni målar upp, för oss andra missnöjda som sett hur det fungerar i praktiken får jag väl lycka till med expantionen utan oss