Permalänk
Medlem

hur blir jag ägare? (linux)

Jag kan inte modifiera en fil för jag är inte ägaren tydligen. Men det är jag som installerat systemet och har det enda kontot. Varför är jag inte ägare? hur kan jag bli ägare?

Permalänk
Medlem

man chown

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koefz
man chown

hm?

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv det i en terminal och läs på om chown

chown zabala:wheel fil

Exempelvis

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

tack det ska jag göra

Permalänk
Hedersmedlem

zabala är alltså användaren och wheel är gruppen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det du söker är troligtvis inte att ändra ägare på filer, utan kommandot su eller sudo.

man su
man sudo

om du verkligen ville ändra ägare på en fil, så tja, behöver du väl inte bry dig om vad jag skrev.. Men det känns som att du bara försöker ändra på typ xorg.conf i /etc/X11 och märkt att din användare inte får skriva till platser utanför din /home mapp

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Du har rätt Zevon jag vill ändra på xinitrc i /etc/X11/xinit/ så med man su eller man sudo ändrar jag?

Permalänk
Medlem

su och sudo använder du för att köra program som root.

om du skriver su i en terminal loggar du in som root.
om du skriver sudo <program> så körs <program> som root.

Så antingen:
sudo pico /etc/X11/xinit/xinitrc
<ditt pass>

Eller så:
su
<root pass>
pico /etc/X11/xinit/xinitrc

"man" är manualen, om du skriver ex. "man su" (utan citattecken) i en terminal så får du upp en text som förklarar vad su är osv...

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Stort tack Zevon

Permalänk
Medlem

Sensmoralen här är att man alltid ska försöka beskriva sitt problem detaljerat. Framför allt ska man inte fråga om hjälp med vad man tror sig ha diagnostiserat problemet till. Ett exempel vore att man frågar hur man byter processor, eftersom man tror att den är trasig. När det sedan inte hjälper undrar man vad man borde göra istället. Visar sig då att problemet yttrar sig som ett meddelande om att datorn startar om inom 60 sekunder.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Sensmoralen här är att man alltid ska försöka beskriva sitt problem detaljerat. Framför allt ska man inte fråga om hjälp med vad man tror sig ha diagnosticerat problemet till. Ett exempel vore att man frågar hur man byter processor, eftersom man tror att den är trasig. När det sedan inte hjälper undrar man vad man borde göra istället. Visar sig då att problemet yttrar sig som ett meddelande om att datorn startar om inom 60 sekunder.

Hehe, så sant, så sant.

Dagens visdomsord av Ilja.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.