Permalänk
Medlem

Nya ATI drivrutiner

Hejsan.
Sedan jag började med linux har jag haft dåliga erfarenheter av atis drivrutiner i linux. Fick tips om att de släpts nya drivrutiner för ett par dagar sedan. Tänkte installera de nya nu.
Kör själv ubuntu, då upptäkte jag att det var ju en rpm fil. allt jag har installerat är via synaptic.
Hur gör jag för att installera drivrutinerna med rpm paketet? Såg att det fanns en install fil att dra ner från ATI också, men sidan hängde sig när jag skulle ladda hem den.
Tack på förhand
//Flogiston

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Det bästa är att du väntar tills de nya drivrutinerna finns i ett repository. Annars laddar du ned drivrutinen från ati, och installerar den med rpm -ivh drivrutin.rpm

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Det kanske är bäst ja så slipper jag rpm paketen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, det är klart minst bekymmer, men det kostar att ligga på topp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte hittat tidigare ATI drivrutiner med synaptic.
I Repositories så har jag skrivit "main restricted universe multiverse" i Sections under Ubuntu 5.04 Hoary. Både i källkod och binär.
Är det något som jag skall lägga till för att kunna hämta drivrutinspaket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ofta kan man konvertera paket med hjälp av "alien"

Permalänk
Medlem

Dom senaste ATI drivarna kommer med en INSTALLER!! otroligt bra steg i rätt riktning och verkligen på tiden. Många bra fixar sedan 8.12.10!

edit: Antar nu att det var dem ni pratade om.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk

Jag skulle kunna bry mig mindre om installern då portage sköter biffen. Prestandan är fortfarande usel gentemot nvidia. Finns mycket som fortfarande inte fungerar med Cedega ex shaders. Ex så får ett x850xt 10000 i glxgears och ett 6800ultra får 15000. Ungefär samma glapp i spel som typ Doom3.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Varför inte bara tanka Fgrlx genom Apt?

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Nya ATI drivrutiner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Hejsan.
Såg att det fanns en install fil att dra ner från ATI också, men sidan hängde sig när jag skulle ladda hem den.

Kirch du kansk inte läste det?
Finns det någon annan stans man kan dra ner install-filen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjoho, då kanske man kan förvänta sig ytterligare 2-3 fps i glxgears?

Visa signatur

It's every man's dream to have a penis so large that he must hire a small boy to carry it.

Permalänk
Medlem

Synd bara att det inte är så mycket nytt i dessa drivrutiner. Men det är ju ett stort plus att man inte behöver modda chipid för att få dem att fungera med X850-kort efter varje kernelbyte/re-emerge:ning av ati-drivers

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Vet inte om den är senaste (Jag hittar inte länken på ATI:s senaste drivrutin så man kan jämföra!)

http://xoomer.virgilio.it/flavio.stanchina/debian/fglrx-insta...

men ovan länk har jag använt mig av både i ubuntu och debian de som ligger i ubuntus/debian repo är hopplöst föråldrad...