Samsung 193P - Fick sista exet :D

Permalänk
Medlem

Samsung 193P - Fick sista exet :D

Hej!

Har letat som Bush letade efter Saddam efter en Samsung 193P. Såg en sådan skönhet IRL hos en polare idag och vart kär! Det måste vara den snyggast designade skärmen någonsin.

Fick Webhallens sista exemplar som jag nyss beställde. Visst skärmen är "bara 20ms" men bildkvaliten överträffar det mesta.

Återkommer med en minirecension om runt torsdag/fredag.

Behövde bara skriva av mig lyckan

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Den var också fin

Permalänk
Medlem

Såå fin var den väl inte?
Iofs inte så mkt tjafs på den direkt
Aja, hoppas den är bra

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Hedersmedlem

Drömmar är alltid finare än verkligheten du vet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

På baksidan är den stilren, tunn är den också kan tilläggas

Den skickas idag så jag hämtar ut den troligtvis fredag - kommer via företagspaket till farsans firma i Upplands Väsby. Brukar dessa ta längre tid än att hämta ut på posten?

Permalänk
Medlem

Din sista fråga kan jag inte besvara på då jag inte har tänkt på det men troligtvis inte..

Skulle vara roligt om herrn kunde lägga upp en mini recension då man ser inte dessa så ofta om 20ms skärmar Skulle vara roligt att höra lite om ghostningen på en sån skärm..

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag har provat en massa skärmar, allt från 8ms till 25ms men inte märkt någon skillnad, visst en rad pixlar kanske flyttas konstigt på något sett så fenomenet "ghostning" uppstår. Har lirat i 2 år på en 17" Samsung 25ms och det har fungerat utmärkt för oss med normala behov. Jag tror att allt tjafs egentligen är uppblåst.

Slår vad om att hälften av de på SweC som säger att "det går inte att spela spel på >16ms" eller dyl, aldrig ens har provat...

Iaf. spelade Desertcombat och SWAT4 på lan hos en kompis igår på den skärmen i topic utan några som helst problem. Och bildkvalitéen är mkt bättre än ex. Samsung 913N.

Permalänk
Hedersmedlem

Farsans skärm är på 25ms, tootaaalt omöjligt att spela på. Har inte testat så många spel men de jag väl kört står man inte ut i många minuter. Sedan så kan det väl säkert skilja sig lite, både från skärm till skärm och person till person.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Okej. Jag är öppen för tips. Ge ett exempel på en bra skärm i samma prisklass

Permalänk
Medlem

Huh? Ska du köpa en till eller har jag fattat fel?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Haha, nej. glömde säga att brorsan ska köpa ny skärm snart. Är man övertrött så är man

Iaf: här finns en minirecension av 193p :

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=25552...

Permalänk
Medlem

Jag har spelat lite på Hitachis TFT (tror den hade "173" som modellbeteckning)
En 16 mS skärm.

Jag gillade det inte av två anledningar:

Vissa färger släpar! Typ rött. inte så kul att ha en tillfällig röd dimma när man panorerar fort för att hålla ryggen fri i UT2003-2004/HL2/CS:S....

Fel format! istf 1:1,33(monitor och tv-standard) så har fanskapet(som nästan alla andra TFT) 1:1,25 !!!
Det innebär att cirklar blir ovala, hur kul är det i t.ex. spel som freelancer när man åker mellan planeter å sånt man förväntas se runda.

Näe.. TFT får vänta tills dom kommer i 1600X1200, 19" och i 1:1,33 format med schysst prislapp och bra uppdateringsfart.
Det gör inget.. jag orkar kånka min fräscha Eizo 20" på lan fortfarande..

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Fel format! istf 1:1,33(monitor och tv-standard) så har fanskapet(som nästan alla andra TFT) 1:1,25 !!!
Det innebär att cirklar blir ovala, hur kul är det i t.ex. spel som freelancer när man åker mellan planeter å sånt man förväntas se runda.

Jag ser inte det som ett problem, då man använder upplösningen 1280x1024 istället för 1280x960.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Okej. Jag är öppen för tips. Ge ett exempel på en bra skärm i samma prisklass

Ska tydligen komma en 193p+ som har uppdaterad panel med 8 ms GTG, högre kontrast, osv.

Är själv ägare till en 193p.

Permalänk
Medlem

193P finns ju i röd silver och svart. Innan jag vet vilken färg du valt kan jag säga om jag håller med dig eller inte.

Permalänk

läste recension på tomshardware om LG L1940P dom sa så här "gaming is a disaster on this monitor" typ når sånt det är ju en 25ms hade tänkt köpa den men är det så förfärligt med spel så kommer man ju inte kunna lira spell som BF 2 FC D3 HL2 GTR TOCA RD2 osv.

så synd för den hade varit snygg nu kostar den LG jag fastnat annrs för 4848 L1980Q/L1980U<--vad kan skillnaden vara på dom 2?

EDIT: nån här som äger L1940P??
som spelat på den?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
läste recension på tomshardware om LG L1940P dom sa så här "gaming is a disaster on this monitor" typ når sånt det är ju en 25ms hade tänkt köpa den men är det så förfärligt med spel så kommer man ju inte kunna lira spell som BF 2 FC D3 HL2 GTR TOCA RD2 osv.

så synd för den hade varit snygg nu kostar den LG jag fastnat annrs för 4848 L1980Q/L1980U<--vad kan skillnaden vara på dom 2?

EDIT: nån här som äger L1940P??
som spelat på den?

Äger ej en LG L1940P med super ips panel 16.7 miljoner färger och 25ms men var påväg att köpa en.
Men blev en LG L1740P med TN panel och 12ms 16.2 miljoner färger funkar kanon och spela på.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Jag ser inte det som ett problem, då man använder upplösningen 1280x1024 istället för 1280x960.

Öh? nu fattar jag nog inte riktigt.

Hitachin är native 1280 x 1024 och FYSISKT 1:1,25 format
Ändrar jag upplösning till ett 1:1,33 format så blev det "stretch to fit" per automatik.
Altså, valde jag 1024 x 768 så stretchade monitorn bilden till 1:1,25 format iaf.
Valde jag 1280 x 960 så stretchade monitorn det till 1:1,25 format iaf !!!
1280 x 1024 gav säkert rätt proportioner i windows, men inte i spel. Det skulle kunna bli lite fuskigt... om någon hade en widesceen monitor så skulle denne ha bredare FoV (field of view)
Likaså TFT stackare skulle få smalare FoV.

Kanske går att disabla stretch-to-fit? jag orkade inte kolla.. var ändå så inte min monitor.
Det hade varit helt ok att få 1280 x 960 och lite svart uppe och nere för att vara true-format.
Hursomhaver.. jag avskyr 1:1,25. Fattar inte varför dom uppfann det formatet??!
Räcker det inte med 1:1,33 1:1,78 1:1,86 1:2,3 ???

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Öh? nu fattar jag nog inte riktigt.

Hitachin är native 1280 x 1024 och FYSISKT 1:1,25 format
Ändrar jag upplösning till ett 1:1,33 format så blev det "stretch to fit" per automatik.
Altså, valde jag 1024 x 768 så stretchade monitorn bilden till 1:1,25 format iaf.
Valde jag 1280 x 960 så stretchade monitorn det till 1:1,25 format iaf !!!
1280 x 1024 gav säkert rätt proportioner i windows, men inte i spel. Det skulle kunna bli lite fuskigt... om någon hade en widesceen monitor så skulle denne ha bredare FoV (field of view)
Likaså TFT stackare skulle få smalare FoV.

Kanske går att disabla stretch-to-fit? jag orkade inte kolla.. var ändå så inte min monitor.
Det hade varit helt ok att få 1280 x 960 och lite svart uppe och nere för att vara true-format.
Hursomhaver.. jag avskyr 1:1,25. Fattar inte varför dom uppfann det formatet??!
Räcker det inte med 1:1,33 1:1,78 1:1,86 1:2,3 ???

Vad spelar det för roll?

17-19" TFT-skärmars nativeupplösning är 1280x1024, dito CRT-skärmar har istället 1280x960 (om man nu inte vill köra högre eller lägre). Enda skillnaden som jag kan se det är att TFT-skärmar då har 64 pixlar extra på höjden, sedan vilken aspect ratio det blir är väl skit samma, knappast någon normal människa som tänker på det egentligen.

Jag har då hur som helst inte haft några geometriproblem med min Samsung SyncMaster 710T, varken i Windows eller i något spel.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Vad spelar det för roll?....
....sedan vilken aspect ratio det blir är väl skit samma, knappast någon normal människa som tänker på det egentligen.

Om det inte spelade roll för dig... varför tog du upp det ämnet till extra diskution??

Eh... som bio- och hemmabio-fantast(vilket borde vara ganska normalt) så tycker jag att formatet och aspect ratio har en jäkla betydelse. 1:1,33 duger utmärkt till nyheter och vädret, film blir en helt annan grej i 1:1,68 eller bättre. Man vill i allmänhet se mer.. inte mindre.

Jag suckar högt för mig själv åt folk som försöker stretcha en tv-sändning i 1:1,33 (tv)bild till 1:1,68 (widescreen)bild. Det ser helt fel och sjukt ut.
Du SWEjo är förmodligen en sådan människa som tycker att det är helt ok när fotbollsgubbarna beter sig som amöbor när kameran följer spelarna på planen. Feta gubbar i sidokanten av bilden, någorlunda normala mitt i bilden.

Varför skulle man vilja ha förvrängd bild? Varför ska man acceptera förvrängd bild? Man ser inte mer, bara sämre och/eller konstigt.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

om nån här på swec äger en LG L1940P som har spelat på den osv. låt mig få veta huruvida det är en skärm för allt inkl. spelande

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Paxmax99: Anledningen till 5:4 aspect ratio, ie 1280x1024 är att man skulle kunna se 2 st A4(?) brevid varandra eller nått sånt har jag för mig.

Och kör man rätt upplösning i spelen så får man ju rätt proportioner självklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Om det inte spelade roll för dig... varför tog du upp det ämnet till extra diskution??

För att du inte verkar förstå att det egentligen inte är någon nackdel.

Citat:

Eh... som bio- och hemmabio-fantast(vilket borde vara ganska normalt) så tycker jag att formatet och aspect ratio har en jäkla betydelse. 1:1,33 duger utmärkt till nyheter och vädret, film blir en helt annan grej i 1:1,68 eller bättre. Man vill i allmänhet se mer.. inte mindre.

Då en datorskärm i de allra flesta fall inte används vid filmtittande, så tycker jag inte att det spelar någon större roll vilken aspect ratio det är. Dock brukar jag själv kolla en del serier och dokumentärer, men jag verkar ju ha överlevt trots det, vilket betyder att det även borde fungera för film.

När det gäller TV-apparater och projektorer är jag däremot beredd att hålla med dig.

Citat:

Jag suckar högt för mig själv åt folk som försöker stretcha en tv-sändning i 1:1,33 (tv)bild till 1:1,68 (widescreen)bild. Det ser helt fel och sjukt ut.
Du SWEjo är förmodligen en sådan människa som tycker att det är helt ok när fotbollsgubbarna beter sig som amöbor när kameran följer spelarna på planen. Feta gubbar i sidokanten av bilden, någorlunda normala mitt i bilden.

Detta är iofs rätt så irrelevant, men visst, jag håller med om att det ser förjävligt ut.

Citat:

Varför skulle man vilja ha förvrängd bild? Varför ska man acceptera förvrängd bild? Man ser inte mer, bara sämre och/eller konstigt.

Som sagt, eftersom TFT-skärmar inte kör med samma upplösning som CRT så blir inte bilden förvrängd. Sedan om nu de som sitter på widescreen-monitorer får några extra pixlars synfält i spel må väl vara hänt, men jag tror faktiskt att speltillverkarna har tänkt på det när de har optimerat upplösningarna.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Har själv en Samsung 193p och jag är då väldigt nöjd med min visst lite eftersläpninger om man tittar noga men ja spelar så pass mkt att ja adlrig tänker på det

bästa skärmen ja någonsin haft

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
För att du inte verkar förstå att det egentligen inte är någon nackdel......

.......Som sagt, eftersom TFT-skärmar inte kör med samma upplösning som CRT så blir inte bilden förvrängd. Sedan om nu de som sitter på widescreen-monitorer får några extra pixlars synfält i spel må väl vara hänt, men jag tror faktiskt att speltillverkarna har tänkt på det när de har optimerat upplösningarna.

Som sagt av mig: testat och underkänt, faktum är att spelen(endel, kanske inte alla) blir förvrängda på tft-skärmar.

Ett tydligt exempel är "Freelancer" från Microsoft.

Hur jag än trixade så fick jag ovala planeter, och det uppfattar jag som en nackdel.
Skulle jag istället få mindre FoV skulle även det bli en nackdel.

Jag lade inte ner min själ i att lösa problemet, men trixade en stund och fick inte ordning på problemet.
För mig är enda acceptabla lösningen "disable" av stretch-to-fit funktionen.
Eller "preserve aspect ratio".

Jag förstår inte varför du försöker övertyga mig om att det inte är en nackdel?
Det är ju min högst personliga åsikt om vad som är rätt i mina ögon.
Jag tycker personligen att man bör se runda klot när skaparen försöker visa runda klot.

Jag kan ännu inte så länge uppskatta ovala klot när min hjärna och ögon säger "meeeen..?? vaddå oval?"

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fox`n
Ska tydligen komma en 193p+ som har uppdaterad panel med 8 ms GTG, högre kontrast, osv.

Är själv ägare till en 193p.

En ägarreview med bilder på 193+: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=911752

Finns i US butiker:http://www.superwarehouse.com/Samsung_193P+_Silver_19_LCD_Mon...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Jag suckar högt för mig själv åt folk som försöker stretcha en tv-sändning i 1:1,33 (tv)bild till 1:1,68 (widescreen)bild.

Håller med totalt, måste lägga det som ett citat ;P
Bilförhållande gällande TFT är jag dock inte så insatt i.

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WixlunD
Håller med totalt, måste lägga det som ett citat ;P
Bilförhållande gällande TFT är jag dock inte så insatt i.

Ja, vad bra, började tro att jag var en av få... jag måste själv lägga in det i min sig...

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Som sagt av mig: testat och underkänt, faktum är att spelen(endel, kanske inte alla) blir förvrängda på tft-skärmar.

Ett tydligt exempel är "Freelancer" från Microsoft.

Hur jag än trixade så fick jag ovala planeter, och det uppfattar jag som en nackdel.
Skulle jag istället få mindre FoV skulle även det bli en nackdel.

Jag lade inte ner min själ i att lösa problemet, men trixade en stund och fick inte ordning på problemet.
För mig är enda acceptabla lösningen "disable" av stretch-to-fit funktionen.
Eller "preserve aspect ratio".

Jag testade alldeles nyss rita upp diverse cirklar med min Samsung Syncmaster 710T i både paint och Photoshop och ingen av dem blev ovala, precis som vanligt alltså. Så nog måste du ha haft någon riktig lattjo-lajban-skärm, eller så är det spelet som är jäkligt dåligt optimerat för upplösningen 1280x1024.

Citat:

Jag förstår inte varför du försöker övertyga mig om att det inte är en nackdel?
Det är ju min högst personliga åsikt om vad som är rätt i mina ögon.
Jag tycker personligen att man bör se runda klot när skaparen försöker visa runda klot.

Jag kan ännu inte så länge uppskatta ovala klot när min hjärna och ögon säger "meeeen..?? vaddå oval?"

Det är du som försöker få oss att tro att bilden blir förvrängd på TFT-skärmar, självklart måste jag då tala emot dig, eftersom så inte är fallet. För du verkar tydligen vara den enda som har haft detta problemet med en TFT-skärm, iaf vad jag har sett.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm