Permalänk

Lackera fast ett foto?

Jag har en liten idé... Jag har ett Chieftech Winner-chassi, som är grått och ganska trist.. Nu har jag tillgång till en lackeringshall i sommar, och tänkte ta vara på tillfället och lacka om chassit i en roligare, snyggare färg. Men eftersom motivlackering är långt utanför mina talanger, funderar jag på om det skulle gå att skriva ut en snygg bild med svart bakgrund, på ett A4 fotopapper, och "lackera" fast det? Skulle det gå att t.ex slipa ner den gamla lacken, limma fast fotot, spraya någon typ av genomskinlig, skyddande hinna över? Och sedan maskera och lackera resten då...

Är det någon som sett/gjort något i den vägen? Isåfall tänkte jag skriva ut flera små passande bilder, och "lackera fast" lite här och var. Please advice

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

hmm låter lite mysko men det kan ju bli fint men tror att där kommer bli fula skarvar runt ''fotona'' och att de båda svarta färgerna kanske inte är exakt lika dana.. pröva o se ananrs är ett helt svar chassie med snyggt

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

ta någon lim på sprayburk och spraya på baksidan av fotot eller utskriften

testa på ett annat foto eller utskrift först så det inte reagerar och förstörs

montera därefter fotot som du vill ha det...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

hehe morsan gjorde så med nallepuh bilder på en barnbyrå

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Hmm, ska du göra det så gör det ordentligt.
Då behöver du en dyr plastfilm som du skriver ut motivet på ( ist för A4 papper)
Den här plastfilmen är självhäftande vilket gör
att du slipper krångel.
Plastfilmen kan också användas till ex modda mobilskal
Enda knepet är att skrivaren måste vara en laserskrivare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

annars går det ju göra mallar för bilder, såg en på stan som gjorde spraymålningar på det sättet. han måla bakgrunden la på en mall fyllde i den la på en till fyllde i den osv. Tillslut blev det ett fint motiv med många olika färger.
Men du behöver ju inte vara lika avancerad, det kan säkert bli snyggt med bara 2-3 färger.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Jag tänkte köra den här bilden t.ex, och brusha på svart runt kanterna i Photoshop.

http://www.toyboxarts.com/gallery/pics/ffox-wp-1024a.jpg

Sen har jag några andra bilder som jag även vill få dit... Jag har funderat lite på det där med skarven som kan uppstå, om man skriver ut en mindre bild i mitten av ett A4-ark, och limmar dit, och sedan slipar ner kanterna runt om med fint sandpapper?

T-R; Låter lite intressant, eftersom jag faktiskt har tillgång till en skaplig färglaser. Exakt vad är det för plastfilm du tänker på? Och varför fungerar den bara med laser?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Har ej testat det du pratar om men jag har lackat mitt inuti.

Visa signatur

System: AMD 3500+ @2409Mhz . Asus A8N SLI . Club 3D Geforce 6600GT . 1024 MB Kingmax . Raptor 74Gb + WD 160Gb . Chieftec Mesh Fulltower .
Kylning: Zalman 7000Alcu . Zalman VF700Alcu . Zalman NB47J . Zalman HDDCooler x 2 . Coolermaster 120mm x 2 . Titan 120mm x2
Mods: ChieftecBTX-Layout - Routen Yrke: Elektriker

Permalänk

annars kan du emaljera fast bilden det gjorde vi pà làgstadiet mkt làttarre. har en plàt med sonic nànstans..

Visa signatur

Moderkort:Fic vi35l | processor:P4 2.4ghz | Ram:2st 256ddr | Grafikkort:ATI all in wonder 9800 | Hårddiskar:Maxtor (80gb 7200rpm) Seagate (200gb 7200rpm) | Ljudkort:Integrerat | Bildskärm:AOC 17tum

Permalänk

Nah, ingen emaljering för tusan Mitt största bekymmer är väl att hitta någonting transparent att skydda bilden med, misstänker att bilden kanske förstörs av klarlacken eller dylikt =/

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk

Kan du inte bara montera genomskinlig film över bilden, och lacka runt kanterna? Problemet är ju i och för sig att du kommer få en "uppbullning" av pappret under lacken om du vill göra konturlackning på bilden

Permalänk

Annars finns det ställen som man kan få sin bild printad på vinyl, som sedan kantskärs. Detta kan man sedan montera på lackad yta. Vi gör sånt på jobbet, men oftast i större upplagor.

Permalänk

Det är just det här upp "uppbullningen" som jag skulle vilja slippa. I allra värsta fall får man väl lägga någon millimeter spackel över hela chassit, och trycka ner bilden i det, och slipa. Jobb är jag inte orolig för, däremot har jag en bugdet som inte sträcker sig långt över kanske 200kr.

Nu till fråga nr.2; Finns det någon känd metod för att få till en lack som påminner om en silver-cd-skiva? Alltså själva spektrum-effekten? Gärna på glasskiva eller plexiskiva!

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [SwB]Ethra
Det är just det här upp "uppbullningen" som jag skulle vilja slippa. I allra värsta fall får man väl lägga någon millimeter spackel över hela chassit, och trycka ner bilden i det, och slipa. Jobb är jag inte orolig för, däremot har jag en bugdet som inte sträcker sig långt över kanske 200kr.

Nu till fråga nr.2; Finns det någon känd metod för att få till en lack som påminner om en silver-cd-skiva? Alltså själva spektrum-effekten? Gärna på glasskiva eller plexiskiva!

Okej, 200 kr räcker inte för att få det printat och utskuret

Jag skulle rekommendera dig att köpa genomskinlig självhäftande film på typ classe, printa på den och skära ut konturerna med skalpell

Lycka till!

Permalänk
Medlem

chrille112: Jo, det är en sån typ av film jag menar men den är
speciell för just foton och motiv....
Kommer inte på vad den heter... den fanns med i en artikel
i en Frida tidning för något år sedan.
Dom använde det till mobilskal.
Varför funkar det bara med Laser ?
Jag tror att det har att göra med att färgen kan flyta ut
eftersom plasten inte drar åt sig färgen på
samma sätt som papper gör.

Visa signatur