Permalänk
Medlem

Måste ha hjälp fort

Jag klockade datorn till 3.2ghz och nu går den att starta men skärmen är helt svart och det piper inte som den gör när den startar Windows. Vad ska jag göra ?

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och klocka ner?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag kunna gå in där om jag har svartskärm ? Den är helt svart man ser inte ett skit. Och när jag startade den nu så gjorde den massa konstiga ljud

Permalänk
Medlem

Jadu. Du bör befara det värsta, t.ex att CPU:n är bränd.

Permalänk
Medlem

CPU:n funkar ju. Den vill inte starta windows. Den går för fullt iaf.

Permalänk
Medlem

Du kan resseta bios med en jumper på moderkortet, kolla i manualen vars den sitter.

Permalänk
Medlem

Fick datorn för läääänge sen. Får kolla om jag hittar. Annars är det verkligen dags att gräva sin egen grav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Jadu. Du bör befara det värsta, t.ex att CPU:n är bränd.

reset Cmos ! FFS

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overdose
Fick datorn för läääänge sen. Får kolla om jag hittar. Annars är det verkligen dags att gräva sin egen grav.

Om du vet vad datorn har för moderkort så kan du säkert kolla upp en manual på nätet.
Annars sägs det (och jag är inte säker på hur bra det här fungerar, har aldrig testat) att man kan koppla ur batteriet och stoppa in det igen efter ett tag. Detta ska tydligen ha samma effekt som en "Clear CMOS", men lita inte på mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zath
Om du vet vad datorn har för moderkort så kan du säkert kolla upp en manual på nätet.
Annars sägs det (och jag är inte säker på hur bra det här fungerar, har aldrig testat) att man kan koppla ur batteriet och stoppa in det igen efter ett tag. Detta ska tydligen ha samma effekt som en "Clear CMOS", men lita inte på mig.

Ja det går ju också, om han inte hittar manualen.
Vet dock inte hur länge det måste vara ute.

Permalänk
Medlem

Du har brutit mot följande regler:
§2.1 Läs den F.A.Q. som finns i varje forum innan du ställer frågor.
§3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.

*rapport*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Du har brutit mot följande regler:
§2.1 Läs den F.A.Q. som finns i varje forum innan du ställer frågor.
§3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.

*rapport*

Allvarligt talat. Har du inget bättre för dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xylocain
Allvarligt talat. Har du inget bättre för dig?

Själv då? (För att inte tala om mig!)

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Själv då? (För att inte tala om mig!)

Skulle inte du sova efter all felsökning på vattenkylningen?

OnTopic:
Prova att göra en reset av CMOS

Permalänk
Medlem

Förlåt.. kunde inte låta bli! det var faktiskt en vapochill

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

Vad är det för datormodell (tillverkare och modellnummer)
Eller om du vet vad det är för moderkort (tillverkare modell) så är det lättare att hjälpa till.
I Värsta fall så får du leta efter det lilla batteriet på moderkortet i närheten av det brukar det finnas 3 stift där 2 st av dom är byglade, om 2-3 är byglat nu så resettar du cmos genom att bygla 1-2, innan du gör det så dra ur strömmen till nätdelen bygla över dom 1 minut eller så sätt sedan tillbaks dom som dom satt.
Det brukar även stå nånting på moderkortet i närheten av stiften/bygeln i stil med clrcmos,cmos eller dylikt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

men ta ut batteriet å sätt in de igen efter typ 10 sek, så jävla svårt ede inte!

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
[BDet brukar även stå nånting på moderkortet i närheten av stiften/bygeln i stil med clrcmos,cmos eller dylikt. [/B]

Jbat?

Permalänk

kör det gamla insert-tricket vettja... håll nere insert å resetta, då bör datorn starta i safe mode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Jbat?

Så kan det också stå antar jag

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

dra ut batiriet från modekortet vänta 20 sec sen stopar du i det igen så är bios restartat

Visa signatur

Soltek-k8t800pro, amd64-3500@2640mhz 1,5v, ati-r 9700, no-name pci 3200 1024mb

Permalänk
Hedersmedlem

Reglerna §3.1 - Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.

Skicka mig ett mail eller pm med förslag på bättre topic samt länk till tråden så låser jag upp.

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |