Permalänk
Medlem

Köp av digitalkamera

En inte alltför avancerad kamera till min syster, som är smidig, utan att behöva vara jätteliten.
Pris någonstanns upp till 3000, kanske lite mer.
Förslag på någon sjysst, prisvärd, bra kamera på netonnet? Eller någon annan stanns?

Sen om ni vet någon bra sida där man får lite bra tips på kamerer innan man köper? Lite förklaring på varför en kamera med 3-4MP kan vara bättre än en på 7-8MP.

Permalänk

Ursäkta, men vad är det som gör din syster så smidig? Tur att hon inte är jätteliten.

Vad värdesätter din syster hos en kamera då? Kompakthet, zoom, hastighet, manuella funktioner, automatik, bildkvalitet eller något helt annat?

Canon PowerShot A95 är en vinnare. Den kostar mellan 2500 och 3000 kr för tillfället. Din syster behöver antagligen också ett större minneskort (minst 256 Mb) och kanske en väska till. Beroende på kamera behövs kanske batterier och laddare.

Permalänk
Medlem

Hon hade tydligen kikat runt på netonnet och sett den här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=62797
Vad tror ni om den? Den hade ingen bildstabilisator, men är det så nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Re: Köp av digitalkamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade

Ursäkta, men vad är det som gör din syster så smidig? Tur att hon inte är jätteliten.

HAHA

Permalänk

Re: Köp av digitalkamera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Sen om ni vet någon bra sida där man får lite bra tips på kamerer innan man köper? Lite förklaring på varför en kamera med 3-4MP kan vara bättre än en på 7-8MP.

Cyberphoto.se är mycket bra.
Sen varför en kamera med 3MP kan vara bättre än en med 7MP? Upplösningen säger inte allt... en kamera är så mycket mer än bara en CCD-platta. Du har optiken, som nästan är det viktigaste. Sen ahr du signalbehandling, komprimering och en mass annat som spelar in.
En kamera från Yamalitsouika (påhittat) med 17 megapixlar, som kostar 3000kr på Tradera, är med STÖRSTA sannolikhet mycket sämre än t.ex. en Canon Ixus 40 med bara 4MP. Det lovar jag dig.

Det är ett rätt "bra" försäljningsknep att påstå att kameran har extremt hög upplösning på bilderna, men det innebär verkligen inte att bilderna blir bra för det. Tänk dig att du köper en gigantisk TV... inte blir väl bilden bättre bara för att den är större? Snarare tvärt om. Tyvärr

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Hon hade tydligen kikat runt på netonnet och sett den här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=62797
Vad tror ni om den? Den hade ingen bildstabilisator, men är det så nödvändigt?

Vet inget om just den kameran, men den behöver inte vara bra bara för att den har 7+ megapixlar. En med 3-5 megapixlar med bättre egenskaper i samma prisklass kanske är att föredra då. Bildstabilisering behövs knappast med så litet zoomomfång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Hon hade tydligen kikat runt på netonnet och sett den här: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=62797
Vad tror ni om den? Den hade ingen bildstabilisator, men är det så nödvändigt?

Jag har en sådan kamera och är helt nöjd med den. Autoläget fungerar bra och det finns en hel del manuella inställningar om man önskar det också. Dock är 7MP lite väl tilltaget, använder bara det när jag ska fota större naturbilder. Filminspelningsfunktionen är grym, men suger minne så det kan ju med fördel köpas till. De 32Mb som följer med räcker inte långt. Batteritiden är dessutom bättre än något annat jag sett.

För testbilder rekommenderar jag www.pbase.com

Är det något speciellt du undrar över så är det ju bara att fråga på.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Bildstabilisering behövs knappast med så litet zoomomfång.

Sluta använda termer som du inte vet vad de betyder. En 600mm med 0x zoom har stor nytta av bildstabilisering.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av root
Sluta använda termer som du inte vet vad de betyder. En 600mm med 0x zoom har stor nytta av bildstabilisering.

Tagga ner lite va? Så jädrans fel hade han inte, bättre att upplysa på ett vänligt sätt vad som är korrekta termer då.

Visa signatur

uin: 6550610

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av root
Sluta använda termer som du inte vet vad de betyder. En 600mm med 0x zoom har stor nytta av bildstabilisering.

Okej, kort brännvidd är väl den rätta termen. Jag tror nog att budskapet gick fram oberoende och tillförde mer än vad ditt insiktsfulla inlägg gjorde. Samtidigt har kompaktkameror med små zoomomfång oftast (alltid?) korta brännvidder, varför mitt påstående indirekt stämmer i detta sammanhang.

Permalänk
Hedersmedlem

Såja, såja! Nu kramas vi lite och fortsätter i vänlig ton

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Okej. Kram på er.

Permalänk
Medlem

Appropå antal pixlar (mer pixlar=bättre kamera ala SIBA-snack)
Det är till 99% skitsnack.
Har själv en canon a60 med 2 MP, den tar grymt bra bilder, har haft foton tagna med den i fototidningar flera gånger.
Ska du tex göra en forstorning så kan du bara göra en förstorning som är ungeför som ett a4pappaer i sverige och för det behövs en 3-4MP kamera, allt ovan är bara slöseri (i fall du inte ska zooma in väldigt mycket i bilden så klart...)

appropå kamera, jag skulle rekomendera en canon ixus eller en canon a510/520

Permalänk
Medlem

Även om jag måste hålla med om att megapixlar säger rätt lite om kameran. Så är det ett rejält skitsnack från din sida att det bara går göra A4 förstoringar i sverige. Sen att de flesta inte tar sig råd med större är ju något helt annat.

Sen är ju också frågan hur bra optik de billigare kamerorna har, klarar inte optiken av att teckna skarpt så hjälper det inte med mer megapixlar, du kan ändå bara göra mindre förstoringar. Sen har kompaktkamerorna också så små sensorer, att bruset kan bli störande redan på låga ISO om man försöker få in mer megapixlar på den lilla sensorn, så det motverkar höjningen av antalet megapixlar. Men det är ju det som säljer tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RogerL
Även om jag måste hålla med om att megapixlar säger rätt lite om kameran. Så är det ett rejält skitsnack från din sida att det bara går göra A4 förstoringar i sverige. Sen att de flesta inte tar sig råd med större är ju något helt annat.

Sen är ju också frågan hur bra optik de billigare kamerorna har, klarar inte optiken av att teckna skarpt så hjälper det inte med mer megapixlar, du kan ändå bara göra mindre förstoringar. Sen har kompaktkamerorna också så små sensorer, att bruset kan bli störande redan på låga ISO om man försöker få in mer megapixlar på den lilla sensorn, så det motverkar höjningen av antalet megapixlar. Men det är ju det som säljer tyvärr.

Du får gärna visa mig en svensk shop som gör större bilder än 20,3 x 30,5 cm så får vi se om det är skitsnack eller inte...!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Du får gärna visa mig en svensk shop som gör större bilder än 20,3 x 30,5 cm så får vi se om det är skitsnack eller inte...!

Vad menar du? http://www.frontweb.se/ gör 70x100 för 180 spänn.

Jag tog I lite för hårt i mitt förra inlägg. Man jag tycker att det är alldeless för många här som blandar ihop zoom och tele trots att det har blivit förklarat i en hel massa trådar. Och så fick stackars Lemonade ta all min frustration. *kram*

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Du får gärna visa mig en svensk shop som gör större bilder än 20,3 x 30,5 cm så får vi se om det är skitsnack eller inte...!

www.fujicolor.se
www.prolabbet.se
Typ varenda ordentligt utrustat bildlabb i hela landet
www.vsfl.se

osv osv.

Du snackar skit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Ja kan nog rekommendera Canon Ixus 40 eller Pentax S5Z. Båda tar väldigt fina bilder och kostar under 3000:- Finns nog inga andra kameror som är så pass små som dom med just så fin optik, Frågade du mig skulle ja helre vilja ta en Ixus 40 pga optiken

Btw så kan nog Varje fotobutik i dagsläget göra förstoringar upp till 50*75 . Efter att ha jobbat i en fotobutik snart i 3år så har det varit normalt för människor o förstora upp bilder till 50*75.. Får i veckan ungefär 5-1x st 50*75

skulle vara dock roligt ifall sweclockers gjorde tester på digitalkameror?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
www.fujicolor.se
www.prolabbet.se
Typ varenda ordentligt utrustat bildlabb i hela landet
www.vsfl.se

osv osv.

Du snackar skit.

Ok, jag ger mig. Det gick iaf inte när jag skulle göra det för några månader sedan.
Men mitt ressonomang kvarstår eftersom man inte behöver 7 MP för att göra en bild som är 30*40cm.

Permalänk
Medlem

Wirn:

30*40 bild blir bättre med lite fler än 5MP. men att ha en 7MP o skriva ut en sån bild blir nog lite bättre just när det gäller små detaljer annars så ser man inte en skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ok, jag ger mig. Det gick iaf inte när jag skulle göra det för några månader sedan.
Men mitt ressonomang kvarstår eftersom man inte behöver 7 MP för att göra en bild som är 30*40cm.

Det beror helt på vad man har för krav. Den almänna uppfattingen verkar vara att man behöver 240dpi för att klara en hyfsat nära inspektion. Då blir det 5,3 Mpixlar för et 20x30. För 40x30 blir det 10, men man klarar sig nog med mindre för en sån då man inte brukar titta lika nära.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.