Permalänk
Avstängd

Och 8ms panelerna är & var dom samma som 12ms & 16ms, bara att dom räknat snabbheten lite olika, samt klistermärkestrimmat panelerna.

Tror det var Samsung själva som medgav detta.

Och snabbare är väl panelerna med "överdrift", men har tydligen vissa nackdelar, bland annat blir det en ljus gloria runt snabbt rörliga föremål.

Den enda, som jag tror lyckats göra snabbare paneler på sista tiden, med och utan överdrift, är AU Optronics.
Och Viewsonic VP191b/s har blivit en stor framgång, har som mest kostat nästan 6000:-, om man hittat någon som har att sälja.
Finns utan överdrift med, heter då Fujitsu Siemens C19-4.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Men de nya MVA panelerna då? De kan ju inte vara samma som i 16ms modellerna.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk

Det är en viss skillnad på 12ms och 8ms, dock rätt så liten: http://www.tftcentral.co.uk/panel_comparisons/12ms_vs_8ms_19i...

När det gäller 4ms-skärmar så har tillverkarna i och med införandet av overdrive-funktionen helt plötsligt börjat mäta responstiden grå-grå, och därför frångått den gällande standarden svart-vit. Men det ger ju lägre responstid att skylta med.

http://www.baddass.dsl.pipex.com//panel_comparisons/gamers_ch...

Visa signatur

db^

Permalänk
Avstängd

Ca[[pp / kahn : När är skärmen tillverkad, verkar finnas fler ver ute?

Står även en 10 siffrig kod (just under/inne i streckkoden) på kartongen, som anger vilken typ det är.

Tittade på Samsung 913BF 4ms på Siba, men mörk & tråkig skärm, så ute efter något gladare, varför inte en Xerox?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Serial no: e98Z4C12665
Tillverkat December, 2004. När är dina gjorda Ca[[pp.

Ska ju dock byta den mot en ny.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

ska kolla.. one sec

Serial no: E98Z4C14072
Made: December 2004

köpta på Gandalf Data AB

Permalänk
Avstängd

Hej!

Ok, tack - så vitt jag har kunnat läsa mig till, tillverkades ett fåtal 8 ms skärmar, märkta December 2004.

Januari 2005 brukar dom första 8 ms skärmarna vara märkta.

Någon barcode (streckkod) lapp med 12 siffrigt nummer på era kartonger (inte på skärmen)?

Undrar om Gandalf har några Januari 2005 på lager...

Ni måste för övrigt arbeta inom databranchen, Gandalf är väl enbart grossist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jobbar med att montera HP datorer ja

Och ja det finns en massa barcodes på lådan.

Permalänk
Avstängd

Så vitt jag fått det förklarat, skall den sitta över klisterlappen med serienummer & så.

Sifferserien som är barcoden ligger i serie * ********** *

Bara nyfiken =-)

Bra sugen på en, varför köpa något fult, när det finns snygga saker som fungerar.

Edit: ser för övrigt, att det finns en ännu nyare ver av skärmen XA7-192i :http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311006&cks=PRL

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vansinnigt sexig skärm

ska kolla upp den där barcode imorron, orkar inte leta reda på kartongen idag.

Permalänk
Avstängd

kahn: Vansinnigt gammal skärm db.com skickade dig!

Osäker också om det är 8 ms, inte många gjorda Dec 2004.

Från Jan 2005 är det mera säkert, och om du kollar på Komplett, så skall dom ha den nya ver.

Tror den nya ver tillverkas från Maj 2005.

Mycket gammalt i omlopp hursomhelst, undrar om Komplett får omsatt sina 100+ skärmar, innan det kommer nåt nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SWIN, du tror alltså att det är en 16 eller 12 ms panel de skickat?
I så fall ska de ju ha satan så mycket stryk.

Men om inte så är det väl inte så stor skillnad. Dock ska jag ringa och be den kika på när min utbytesskärm är gjord.

Hur kollar jag MS? Mer än att "känna efter"

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Ska stå på din kartong

Permalänk
Avstängd

kahn: Som jag försöker förklara, så skall det finnas en 12 siffrig kod på kartongen, och enbart med ledning av den, kan man bestämma vilken skärm man fått.

Skärmar som tillverkades Jan 2005 kan möjligen ha en "8 ms" klisterlapp.

Och den nya typen (från Maj 2005) lär ha samma kartong som den gamla, bara med klisterlappar, som täcker över det gamla typnummret.

Mycket spännande produkt, och svår att ålders- och typbestämma!

Hittade en bild:

Övre lappen.

Visa signatur

Permalänk

Har följt er diskussion noga eftersom jag själv är ute efter en snygg platt 19-tummare. Hittills har jag mest kollat på LG L1980Q och sökt recensioner på den. Eftersom det är en TN-panel är jag lite skeptisk till den. Det här är vad jag lyckats hitta om Xerox skärm:

Verkar som om det finns två varianter av 8ms-skärmen. Hittade en sida (från holland tror jag) där en kille verkade ha mailat och frågat Xerox. Det här var svaret:

We have two panels used for XA7-192i (8ms) in the factory:

AU M190EN03 V0 8ms GTG 250 nits 800:1 ANTI-GLARE MVA, 16.7M Colors
CMO M190E5-L0A 8ms 300 nits 700:1 ANTI-GLARE TN, 16.2M Colors

Hela disskusionen finns på: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1032515/3

AU-panelen är densamma som sitter i Viewsonic VP191b/s om jag inte är felunderättad. Det borde ge en jämförbar bild om man antar att Xerox inte är mycket sämre på att göra övrig elektronik i skärmen.

Permalänk
Avstängd

Dom flesta märken som gör TFT paneler, verkar inte vara kloka.

Samma skal & kartong, men man blandar friskt, när det gäller innehållet!

Man riktigt hör hur dom tänker:
Hörru Cheng, va 17, nu tog dom där fina MVA panelerna slut, vad göra? - äh, blev lite billiga TN paneler över förra veckan, vi slänger in dom i stället - ingen kommer att märka någon skillnad ändå..

Suck, får nog köra med CRT för evigt - man vet ju alldrig vad man får, när man köper en TFT.

Visa signatur

Permalänk

Att det sedan i stort sett bara finns 3-4 tillverkare av panelerna, men många många tillverkare av skärmar kan också vara missledande, även om elektroniken i skärmarna spelar in.

Har en fråga till er som har Xerox-skärmen. Hur är det med reflexerna? Har läst omdömen som säger olika. Är de störande? Med ljusa bilder antar jag att det inte är några som helst problem. Men mörka bilder när det är ljust i rummet, hur är det då?

Permalänk
Medlem

Då blir det lite av en speglingseffekt, men inget som jag tror man stör sig på om man inte är väldigt VÄLDIGT kräsen.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk

Låter bra. Sitter trots allt med en CRT idag, och då får man ju en del reflektioner. Får släpa mig iväg till någon databutik som har den och kolla själv.

Det finns inget antireflexmedel man kan smeta på själv föresten?

Permalänk
Medlem

speglingseffekten försvinner nästan helt när skärmen väl är igång.

Men visst du ska inte sitta med en 500 watt strålkastare eller solen bakom dig

Permalänk

Jaha, då blir det till att ta ner luftvärnslampan jag har på balkongen och hoppas att ryssen inte kommer

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått tillbaka pengarna från datorbutiken. MEN!
Alltså vad är skillnaden på den 192i och 19i, komplett har till och med skrivit 1000:1 i rubriken:
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=311006&view=detailed
Men 800:1 i specsen, hjälp mig reda ut det här för jag blir tokig.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Avstängd

192i ligger i en kartong som det står 19i i.

Tror 192i tillverkas från maj 2005, och med två olika paneler.

En TN och en premium MVA.

Tidigare tillverkades den med en långsammare panel, men från c:a Dec 2004 med den snabbare G8G panelen från AUO, i bland med "8ms" klistermärke på, om dom hade några hemma.

Du kan börja med att plöja igenom 43 sidor om monitorn på tyska : http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=17316&threadview...

Finns lite info med på norska: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=372144

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=448734

Hoppas du inte blir mera förvirrad, men om du får en producerad runt Maj 2005 & inte med TN panel, borde det kanske bli OK.

Detta att dom byter innehåll hela tiden är mera förvirrande ju mera man försöker lära sig om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men du verkar ha ganska bra koll på det i alla fall.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Avstängd

Nääää, inte - bara mera förvirrad €-[

Hur kan man köpa något för runt 5kKr, utan veta vad man får?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Nääää, inte - bara mera förvirrad €-[

Hur kan man köpa något för runt 5kKr, utan veta vad man får?

Att tillverkarna kommer undan med det är ju helt otroligt egentligen. Skulle biltillverkarna börja byta ut motorerna i bilarna de säljer utan att säga något skulle det bli ett jävla liv...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

http://www.xerox-displays.info/xa7series.html

har fått min XA7-17 men bilden buktar innåt får fan inte till den ska det vara så eller är det omställning från CRT till TFT

hjälp nån annan som upplevt sin Xerox så????

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

klockren är det ända jag kan säga..

Visa signatur

Anton