Permalänk
Medlem

klocka en 2500+

tja, Jag ska försöka klocka min lilla cpu snart (2500+ athlon) men lite frågor snurrar.

Mobo: Asus A7N8X Deluxe

Minne: Selectra, 256mb, 400MHz * 3. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=098268

en jumper ang. FSB: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/mobo.JPG

någon man behöver bry sig om? eller är det bäst att ha den på "defult"?

jag testade höga FSB till 200 (standard 166) och multipl. står på 11.0*, (cpu´n är låst)

höjde vcore till 1.675. volt till minne 2.6 --> 2.7.

Sparade och startade om, men datorn startar inte

Har jag gjort något fel? Ska jag testa höja vcore till 1.7 och sätta AGP lås på 66?

dock så har jag luftkyling, en arctic Copper Silent 2 TC.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Vila i frid

AGP/PCI lås ska vara på.
många 2500+ brukar klara 200Mhz fsp. Men har du otur så...

Är det en barton?

Min 2500+ (barton) gör 3200+ utan problem, på orginal volt.

Permalänk
Medlem

Nån som kan skicka en tråd eller en länk som visar Hur man klockar sin 2500+ barton om den är låst... Vill klocka min till 200fsb.

Det vore jättegulligt

Har kollat den stora FAQen men det står inte så bra... mest för duron och tb...

Spelar ingen roll om länken är på engelska.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Re: klocka en 2500+

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
tja, Jag ska försöka klocka min lilla cpu snart (2500+ athlon) men lite frågor snurrar.

Mobo: Asus A7N8X Deluxe

Minne: Selectra, 256mb, 400MHz * 3. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=098268

en jumper ang. FSB: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/mobo.JPG

någon man behöver bry sig om? eller är det bäst att ha den på "defult"?

jag testade höga FSB till 200 (standard 166) och multipl. står på 11.0*, (cpu´n är låst)

höjde vcore till 1.675. volt till minne 2.6 --> 2.7.

Sparade och startade om, men datorn startar inte

Har jag gjort något fel? Ska jag testa höja vcore till 1.7 och sätta AGP lås på 66?

dock så har jag luftkyling, en arctic Copper Silent 2 TC.

har samma prolle och samma kylare som dig, vad har du för temp oklockat? känns som att min är väldigt hög. Har föresten inte lyckats få upp min i 200fsb men har inte försökt överdrivet mycket.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

jag kommer inte över 2.1 ghz.. vet inte vad som är fel .. har provat allt .. har samma saker som dej

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
AGP/PCI lås ska vara på.
många 2500+ brukar klara 200Mhz fsp. Men har du otur så...

Är det en barton?

Min 2500+ (barton) gör 3200+ utan problem, på orginal volt.

Japp, jag har en barton

R_fused: Enligt Speedfan ligger den på 46 grader idle och fläkten snurrar i 3325 RPM

*edit, jag ändrade till 200mhz och de andra inställningarna och sparade.

så kommer denna ruta upp:

Award bootblock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc.

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media

INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

.... Ska jag uppdatera BIOS?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

Sådär står det när den inte hittar ett OS eller en systemskiva som är bootbar. Kan ju vara för att datorn hänger sig men kan oxå vara att den inte hittar diskarna för att du inte låst PCI/AGP. Nej uppdatera inte BIOS.
Testa att inte gå direkt till 200 utan ta fem MHz i taget. Det blir många rebootar men det är det värt. När det tar stop höjer du V-core ett steg och testar igen. Funkar det fortfarande inte så höj ett snäpp till. Gå dock inte över 1,8V för då börjar det nog bli jobbigt för prollen :S
Sedan om dina minnen inte klarar 200MHZ så är det inte konstigt att det inte fungerar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, har ett MSI k7N2-Delta ILSR och en 2500+barton (låst) minnena och MB klarar 400mhz, men så fort jag närmar mig 2000mhz blir den ostabil eller inte startar alls, minnena är på 1.7v (max) timing 8-4-4-3 (7-3-3-2.5) har vatten så tempen är inga problem, V-core har jag testa upp till 1.7 och agp/pci är låst. Är det nått jag har missat eller vill det bara inte?

Visa signatur

Det beror på vad man jämför med | Allt är relativt

Permalänk
Medlem

Award bootblock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc. skiten kom upp.

Reset CMOS och in i windows igen. Där stod det att att kaspersky cd-keyn var skadad och Zonealarm började bråka. Kanske hdd´n skadades lite :\

aja, man lär sig av sina misstag som tur är iaf

Defult i BIOS:

Jag googlade runt nyss och hittade att mitt mobo hade PCI/AGP lås, då hade jag rätt.

Jag satte AGP frec. på 66mhz innan jag drog upp FSB´n, är det möjligt att hdd´n skadas ändå?

//tacksam för svar

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

Nej skadas ska den inte i vilket fall. Det gör den tex om du skakar eller vrider på den när den är igång. Det är möjligt dock att datan på disken kan korrumperas om minnena krånglar och skickar konstigheter till den eller PCI-frekvensen är för hög eller låg då sata (lr är det IDE?) går på samma frekvens som PCI. Kanske krånglade till det lite där...
Jag tycker för övrigt att det ser riktigt ut på bilderna men allt är inte bekant då jag har ett annat MoBo. Du kan ju dock testa att ändra minnestimingarna bara för att testa.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Bilden där är defult, dvs inget ändrat förutom FSB så den körs i "den riktiga hastigheten"

Det är en s-ata, maxtor diamon 10, 200gb.

aja, jag tog ut ena minnet så jag bara hade 2 i istället för 3 och klockade. fel i uppstart av windows, reset CMOS. in i windows och hade då fel. Men jag har ändå tänkt formatera hela disken långt innan.

Okej, skönt att höra. tack för alla svar! Jag ska installera lite program, 3d mark och annat så lite resultat kommer säkert upp här snarast (hoppas jag )

måste bara fråga: Ska jag ändra Memory frequency nånting eller ha kvar på auto?

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk

Den ska vara samma som cpu external frequency och det är den förmodligen på auto.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

YaY. Jag höjde FSB från 166 till 175Mhz och fick sämre resultat i 3D mark. Hela 140 poäng mindre, hmm. Öpnnar jag cpu-z: Core speed: 1929.4 MHz, x 11.0, FSB 175.4 mhz, Bus speed 350 mhz.

före klockningen fick jag 7176 poäng med en 1826mhz cpu, 768mb RAM och ett GF FX 5600XT. med 3d mark 01, men jag har beställt ett GF 6800LE från db så de är påväg och efter 1929.5mhz, och samma "skit", 7034p.

Undrar bara varför jag fick _mindre_ poäng efter klockningen.

*edit, glömde ju att jag stängde av onödiga processer förra gången , får testa igen då.

*EDIT igen. Jag körde memtest i 5 och en halv timme utan problem.

tempen ligger på 46/47 idle. ska kolla upp load imorrn.

Här är en bild från Cpu-z

Core speed hoppar från 2004.5 MHz till 2004.6 MHz hela tiden. kanske ligger på gränsen? Samma med bus speed.

Sen att Voltage hoppar från 1.696 v till 1.680 v känns inte bra. Är det mitt nätaggregat som är lite kasst tro? ett 300W - nånting som följde med ett chassi för 500kr ungefär.

jag vet ju att det inte är speciellt bra resultat. går ju klocka värre, men jag är iaf nöjd att jag har lärt mig någonting nytt

Får väl försöka klocka lite mer sen när man köper nya minnen också.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?