Permalänk
Medlem

Htpc med ett Mini - itx ?

Har funderat på att bygga en ganska hyfsad Htpc som e hyfsat liten... tankarna var spridda på vilket moderkort jag bör använda... och Mini-itx dök upp. frågan e nu: ett mini . itx kort hara bara ett/en pci-kortplats och där kommer ett tv-kort sitta.. alltså alla platser använda moderkortet har intergrerat ljud,lan och grafikkort.. men frågan e hur starkt grafikkortet e??? eftersom det moderkortet inte har fler platser för till exempel ett grafikkort så kanske man skulle tänka om... eller vad har ni för åsikter med ett mini - itx kort?

Visa signatur

.............

Permalänk
Medlem

"men frågan e hur starkt grafikkortet e???"
Jag testade att dra ett 3dmark03-test och den hängde sig

Jag hade iofs ett lite klenare kort, så det hackade lite ibland när man kollade på film, men ett M10000 med nemiah-kärna ska tydligen funka bra..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Det går att fixa PCI raisers som ger dig 2 slots.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

med tanka på att mini-itx är byggda för att kunna användas för htpc behöver du nog inte oroa dig, du kommer nog inte få höga poäng i 3dmark osv.
men dem kommer fungear utmärkt som htpc
kan tillägga att finns det hårdvaru avkodare för mgeg4 integrerat

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Tråkigt är ju att det är lite dåligt kräm i dem för att t ex spela in =/

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

vill du ha mer kräm köp ett mobo som sitter i en shuttel eller liknande , dom är inte överdrivet stora ju.

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk

silverstone har juh snygga matx htpc chassin ifall du nu vill bygga en htpc som går att spela på utan problem. blir juh såklart inte lika litet som ett mini-itx baserat system, men du får lite mer options.

men ska du bar använda till film och sånt så ska ett mini-itx baserat system funka helt utan problem.

Permalänk
Avstängd

tänk på att mini-itx grafikkort inte är av vidare hög kvalitet.. Jag har testat en M10000-nemiaha på min projektor och den klarar inte av att köra film i 1280x720, det blir lixom pixligt när den ska resiza filmen till rätt upplösning. Jag sålde den till en polare som har en Infocus X2 (800x600) och där såg det mycket bättre ut, så ha det i otanke när du köper..

En grej till M1000-nemiaha klarar bara av Overlay, inte VMR9 så det blir lite sämmre av den anledningen oxo. Specielt på filmer som är i 23.976 då Overlay inte synkar till bilden utan till ljudet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej, tack grabbar. satsar nog mina kort på mini-itx då och kanske ökar ut till två kort platser. ha de gött

Visa signatur

.............

Permalänk

köp en mini itx av billigare modell och lägg pengarna på ett sigma x-card istället, funkar bättre än via epia sp-korten med hårdvaruavkodning

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010043269