Permalänk

Lysdioder?

hej jag har funderat på att göra en Reobus, fast att dioderna är liiite anorlunda:D jag har funderat på att lägga in istället för 3,2v 20am dioder så har jag funderat på denna

Trefärgad lysdiod röd, grön, blå
Gemensam anod
Röd: 1.95V 20 mA 500 mcd
Grön: 3.3V 20mA 2000 mcd
Blå: 3.3V 20mA 1300 mcd

Max 100 mA kontinuerligt, 120mA peak
Temp-område -40 - +85 C

mitt "projekt" är när jag snurrar potentiometern så ska den skifta färg från röd-grön-blå, men eftersom jag endast har 12V att gå på..så har jag stött på en problem, jag vet inte om EN av denna diod tar 3.3+3.3+1.95=8,5V*4st= 34V tillsammans,, jag vet inte om det stämmer,ni får rätta mig:)
2frågor om detta projekt
- hur vet jag villket sortens resistor(s) jag ska ha?
-hur får jag den att skifta färg när jag snurrar potentiometern?

Permalänk

Det finns skitmånga trådar om just villken slags motstånd du ska ha och hur du räknar ut det bara sök lite, Det finns potentiometrar med olika lägen alltså inte så den dimmrar utan skiftar direkt till nästa färg, kolla på elfa.

Permalänk

kommer nog bli kul nu när du nämner anod och katod

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du måste komma på något sätt att driva de tre katoderna en efter en beroende på hur mycket du vridit på potentiometern.

På rak arm kan jag inte komma på något annat än att använda en PIC-processor eller liknande för att styra alltihop och driva fläkten genom en effekttransistor styrd genom en D/A-omvandlare. Att lösa det hela helt analogt kan gå, men båda lösningarna kräver mer eller mindre konstruktionsarbete (och i fallet PIC-processor programmering).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSocial
Det finns skitmånga trådar om just villken slags motstånd du ska ha och hur du räknar ut det bara sök lite, Det finns potentiometrar med olika lägen alltså inte så den dimmrar utan skiftar direkt till nästa färg, kolla på elfa.

jo det finns, men måste man sööökt djupt ner...:D