Permalänk
Medlem

Fråga angående Dremel

Vet inte om jag placerar denna tråden rätt nu.. men jag antar att det är många här som kan besvara min fråga :).

Är på G att köpa en dremel, frågan är bara vilken. Farsan min har en 'MultiPro', som har två olika rotationshastigheter att välja mellan.
MEN, de MultiPro jag har sett idag verkar ha en graderad skala - 2, 4, 6, 8 & 10. Är detta fem (5) olika hastigheter att välja mellan?

Om det är så så blir det nog en sådan.. annars får det nog bli en 'Professional' så man har lite hastigheter att vläja på.

Permalänk
Medlem

Jag har en Co-tech från Clas Ohlsson(Co i Co-tech) och där är steglös hastighet som man justerar på ett hjul på baksidan. Den är lite billigare än en Dremel.

Visa signatur

Alla sätt är bra utom dem dåliga....?

Permalänk
Medlem

Jo tack, jag känner till de maskinerna. Men jag är ute efter en Dremel.

Hur ser era 'MultiPro' ut? Hur många hastigheter finns??

Permalänk
Medlem

har inte ens dremel steglös varvtalsreglering? rätt dåligt ändå med tanke på vad dom kostar, min bruksbo för 249kr har steglös varvtalsreglering upp till 35.000 varv

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Jag har en "vanlig" Dremel Multi, den har steglös varvtalsreglering.

Permalänk

Har köpt mej den här ja!
249:- på Clas Ohlson...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/dremel2.JPG

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/dremeln.JPG

orkar inte förminska dom!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Proffsmoddare

Dremel Professional har 33 hastighetslägen och dessutom en liten Lcd som visar vilken speed man har varje läge representerar 1000rpm. Som vanligt rekomederar jag Professional dels för att maskinen är fantastisk och dels för att man får ordentligt med tillbehör samt en kanonbra väska som rymmer Dremel, böjbar axel och tonvis med tillbehör.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

lyssna på Wolverine...
han vet vad han snackar om när det gäller dremel
det har vi alla sett bevis på

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Dremel Professional har 33 hastighetslägen och dessutom en liten Lcd som visar vilken speed man har varje läge representerar 1000rpm. Som vanligt rekomederar jag Professional dels för att maskinen är fantastisk och dels för att man får ordentligt med tillbehör samt en kanonbra väska som rymmer Dremel, böjbar axel och tonvis med tillbehör.

Håller med men de känns som de e lite mer för proffs...
Som dej t.ex... Jag som är ultra n00b skulle aldrig köpa en sån!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

jag har en dremelkopia från gekås (varuhuset i ullared) 99 kr kostade den
funkar fint, men dock inget att rekkomendera eftersom att den är så pass klumpig

Visa signatur

P4 northwood 2.0 ghz | 512 mb 800mhz ram | ATI 9600xt 256 mb | och så 160 gb hdd || OLD SCHOOL NÄSTAN :p

Permalänk
Medlem

Wolva.. Vad kostar den då?

EDIT: Hittade! http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DRE39865

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Jag har en "vanlig" Dremel Multi, den har steglös varvtalsreglering.

Hm.. är du säker på detta? Trodde inte dessa fanns med steglös..

Jo, frågan är om man verkligen kommer använda den så pass mycket så det är värt att lägga ut ca 1300:- på en Professional.. jag kan förstå att det är det för dig Wolverine, då jag har sett vad du har presterat

Hmm.. tål att fundera på lite..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S|eeper
Hm.. är du säker på detta? Trodde inte dessa fanns med steglös..

Använde den så sent som förra veckan så jag är rätt säker, ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Använde den så sent som förra veckan så jag är rätt säker, ja.

Ok :). Kanske finns olika versioner av MultiPro då.. var/när är den köpt? Eller om du har någon bild på den eller kan länka till en likadan??

Permalänk

Jag ha en dremel från Prisma dock klappade förlängaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S|eeper
Ok :). Kanske finns olika versioner av MultiPro då.. var/när är den köpt? Eller om du har någon bild på den eller kan länka till en likadan??

Det är inte en Pro, vilket jag påpekade lite högre upp i tråden. Köpt 2001 någon gång.

Permalänk

Köpte en co/tech, billig om man bara vill testa lite. kassa tillbehör bara.

Visa signatur

The dream to awaken our world...You're out of control.I take control! Whose side are you on?I take no side...You're skating the edge.I am the edge!What you *truly* want, only I can give.You can't give it, can't even buy it, and you just don't *get* it.

Permalänk
Medlem

Dremmel är väl ett varumärke och inget verktyg? Lite som att säga att man ska köpa en Husqvarna när man ska ha en motorsåg.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Dremmel är väl ett varumärke och inget verktyg? Lite som att säga att man ska köpa en Husqvarna när man ska ha en motorsåg.

Men alla fattar vad man menar

Ghost: Ok, trodde du kortade ner namnet bara :).. antagligen säljs de dock inte längre..

Permalänk
Medlem

Jag kör med en "Ferm" funkar kanon, hadde en dremel innan, men den brann
Fast som tur va så passar alla Dremel prylar på Fermen.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
Jag kör med en "Ferm" funkar kanon, hadde en dremel innan, men den brann
Fast som tur va så passar alla Dremel prylar på Fermen.

Om den brann så skall den bli ersatt av en ny dremel, blev våran 2 år efter att den vanliga garantin gått ut, far ringde till generalagenten och dom sade direkt att en ny skulle skickas, verkar vara lite "kamasa tools" garanti ändå, dremel står ju för grym kvalité år ut och år in.

Visa signatur

Jag är Underbarnet

Permalänk
Medlem

Har nu beställt en Dremel MultiPro.
Läste bruksanvisningen lite ordentligare denna gången - dagens MultiPro har fem olika hastigheter att välja mellan, så det fick bli en sån :).

Permalänk
Medlem

emm, http://images.amazon.com/images/P/B00004UDJ4.01._SCLZZZZZZZ_....
Jag har exakt den som kallas MultiPro och den är då helt steglöst ställbar, bara att vrida "knappen" i spåret..

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite då...

Alla verkar vara insatta och nu har jag en liten fråga. Är sugen på att gravera små detaljer på mitt SLK3000B, vilket verktyg är att rekomendera? Personligen spelar det ingen roll om den är klumpig/dåliga tillbehör eller liknande, jag vill bara ha en schysst gravyr och att den ska vara så billig som möjligt (helst 300 spänn och neråt). Observera att det inte är tal om några monstergravyrer utan endast nån sign och mindre saker.

Om ni har den ni rekomenderar ser jag gärna att ni skriver vad som går att göra med den osv. Är HELT ovetande om denna typ av verktyg (och många andra förresten).
Gravyr är inget jag har testat heller men jag är en naturbegåvning klarar jag det?

Permalänk
Medlem

Ang hastigheterna kollade jag på dremels hemsida och hittade då manualen som jag studerat lite. I den står det så här:

Inställning = Hasighetsintervall
1-2 = 10000-14000
3-4 = 15000-19000
5-6 = 20000-24000
7-8 = 25000-29000
9-10 = 30000-35000

Det gäller för modell 395 och är med andra ord inte helt steglös