Permalänk
Medlem

kondensatorkylare

tjena...

jag har ett Chaintech ZNF3-150 Zenith...
om ni kollar på bild-länken så ser ni att det sitter en plastbit över några kondensatorer...

tror ni att det är nån risk att ta väck den? det sitter en liten 15-20mm fläkt där som för ett jävla oväsen...

är det någon risk att plocka väck om den inte är klockad eller något?

tack på förhand

bildlänken: http://www.chaintech.com.tw/tw/images/Products/Motherboard/ZN...

Permalänk

provat koppla bort strömmen till fläkten? Då kan du väl se/känna om det blir nåt faligt varmt eller inte.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

dt behövs ju inte på nårra andra moderkort, inte på mitt iaf, men testa att koppla ur strömmen till fläkten som nusse skriver.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Den kyler inte kondensatorena,den kyler mosfetsen(?),och för det andra är det inte bara ditt moderkorts som har det.Mitt asus har det DFI och fatality plankorna har det dem flesta nya moderkort har det.Men det räcker gott och väl med en kylfläns utan fläkt.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

jag är nästan helt säker på att det är mosfets under den där kylaren.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

okejokej... men om jag kopplar ur fläkten... då hindrar väl bara den där plastbiten att leda av värmen? bör jag inte plocka väck den också då?

Permalänk
Medlem

Ta bort de där prylarna och limma på små passiva kylflänsar, har du en gammal CPU-fläns liggande är det bara att kapa upp till lämpligt antal mindre kylflänsar.

Permalänk
Medlem

okej... men jag tror redan det sitter flänsar där... men hur varma får grejorna bli?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishviking
okej... men jag tror redan det sitter flänsar där... men hur varma får grejorna bli?

Enligt abit's(nej du har inte abit men det är ungefär lika för mosfets över lag) hemsida ska man försöka hålla dom nder 120grader(C),nu låter detta ganska mycket men så står det iallafall.Det sitter troligtvis(99.9%) kylflänsar där under så plocka bort fläkt samt plasthöljet så bara flänsarna är kvar.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

okej, ska testa detta... tack för alla svar

Permalänk
Medlem

vaihelsike är mosfets?

Visa signatur

Ave!

Permalänk
Medlem

mm vad är mosfets?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Detta är ett par mosfets.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

tror inte den där fläkten gör så mycket nytta... har rivit väck allt utom flänsarna... och dom är knappt ljumma... konstruktionen på den där vindtunneln va förövrigt skitkass... då den bara kylde ca 20% av allt =P va nog mest där för syns skull...

tack allesammans

Permalänk
Medlem

Mosfet är en sorts transistor, metalloxidhalvledar fälteffekt transistor lite fult översatt.
De på moderkortet där förser processorn med ström (de gör om 12V från nätagget till det processorn vill ha, men lite hjälp av annan elektronik).