GeForce 7800GT - mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Det är inte alls säkert r520 kommer krossa GTX...

Jasså du tror det , hmm någon mer som har någon åsikt ?

Pdaddy

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pdaddy
Jasså du tror det , hmm någon mer som har någon åsikt ?

Pdaddy

Skärp dig nu och låt din hjärncell jobba lite, R520 har inte kommit så hur kan du då med din "oerhörda" vishet veta att R520 kommer äga GF7800GTX?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Skärp dig nu och låt din hjärncell jobba lite, R520 har inte kommit så hur kan du då med din "oerhörda" vishet veta att R520 kommer äga GF7800GTX?

Och sen är vi trevliga....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

jag tror inte 7800GT är ett så kallat "budget" kort. tror mer det är en billigare variant av deras flaggskepp. vad förväntar ni er egentligen? det kommer nog ganska säkert slöare modeller i 7 serien också precis som i 6 serien. och ifall man inte har lust o betala så mycket så kan man lika gärna hoppa ner ett snäpp till 6 serien.

Permalänk
Inaktiv

om ni verkligen tror priserna kommer stanna på de nivåerna så är ni dumma

Permalänk
Avstängd

Varför ens sätta ut kortet för det priset till och börja med...??!!

Permalänk
Medlem

Priserna kommer antagligen sjunka till ~4000:- inom en vecka eller två men just nu är 7800GT inget bra köp. samma sak var det med GTX kortet när det kom, dom första dagarna var det enda som fanns i lager (i sverige) ett XFX kort för 6500+.

Den som är ute efter ett 7800GT bör hålla ögonen på den här sidan: http://buggy.no-ip.com/sok.php?f%5B%5D=Alla&k%5B%5D=Alla&n=10...
bättre priser kommer snart.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Hoppas det.... verkligen vore bra om dom låg på 3 lapp typ

Permalänk
Medlem

märks att man är i sverige.. personliga påhopp i varje tråd som startas

Permalänk
Avstängd

Ja alla folk har sin åsikt tyvärr...

Permalänk
Medlem

tills priserna har reglerats lite så kommer det nog att se ut så... tråkigt men sant...
GT är just nu meningslöst i jämförelse med GTX enligt mig men det är endast pga den initala prisnivån, som kommer att sänkas, precis som folk säger... det är ju dock fortfarande svårt att hitta spel som kräver så mycket "POWA!" om man inte har råd med feta skärmar och kör 1600*1200 med max på filter... F.E.A.R är väl ett av dem, får se hur det blir med q4 och Oblivion när det kommer...EDIT: hehe, glömde Unreal Engine 3, hehe...jobbigt när man jobbat i 11 timmar...

R520 och liknande kan bli jättebra, men jag tror att det kommer vara så jävla hypat att att folk blir besvikna till slut... jag är mer intresserad av Phys X PPU:n och generationen g kort efter denna... kommer uppgradera då...eller typ när kort med 32 pipes kommer...

PS. priserna och tillgångarna på pci-e kort och agpns vara eller inte vara gör en 2a handsmarknad för highend kort, typ 6800gt/u o dyl intressant...speciellt med den prissättning som nu råder...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Avstängd

Jepp 6800gt kortena lär ju räcka i många år framöver tror jag i alla fall...

Permalänk

hm, som de flesta andra har sagt, är ju "mer eller mindre" samma pris som gtx... Jag läste nånstans att Nvidia inte skulle släppa GT kortet innan de flesta 6800 var slut på lager, kanske är det så att priset är högre just för att de skall kunna ta slut. Plus att inte ATi har släppt sitt kort heller så nu har Nvidia mer eller mindre monopol på marknaden på de nya högprestandakorten (efter alla recentioner) iom kan de ju sätta ett väldigt högt pris på gtx, gt.

Permalänk
Medlem

sopig prestanda och dyr som snus... fixa ett gtx istället. SOM MIG hihihihihihihihi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
Ok?

ONTOPIC:
Skulle gärna ha sett att detta kort var billigare, strax under 4000kr vore helt klart mer intressant. I nuläget skiljer det runt 500kr mellan GT och GTX, vilket jag tycker inte är anledning nog att välja GT framför GTX, dock kan jag förstå dem som har en tajt budget.

Nej det kan man inte förstå har man dem pengarna kan man like gärna lägga den där lilla slanten till.

Kan inte någon svara på varför ett 6800 ultra kort kostar mer än ett 7800 kort, e dem helt rökta eller vad är det frågan om???????

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mymantheman
hm, som de flesta andra har sagt, är ju "mer eller mindre" samma pris som gtx... Jag läste nånstans att Nvidia inte skulle släppa GT kortet innan de flesta 6800 var slut på lager, kanske är det så att priset är högre just för att de skall kunna ta slut. Plus att inte ATi har släppt sitt kort heller så nu har Nvidia mer eller mindre monopol på marknaden på de nya högprestandakorten (efter alla recentioner) iom kan de ju sätta ett väldigt högt pris på gtx, gt.

Var nog bara 6800Ultra som skulle ta slut och det verkar det ha gjort, jag läste rykten om att 6800U i all tyshet slutat tillverkas nu. Precis samma sak hände ATI's 9800XT som försvann riktigt fort när X800 korten kom men 9800Pro finns ju kvar än idag men blev ett billigare kort när X800 serien tog över som highend kort. 6800(nu) och 6800GT kommer gå samma öde tillmötes nu när 7800GT tog 6800GT's gamla plats på marknaden ett klart tecken på detta är att nvidia sänkte det officiella priset på 6800GT från 399$ (tror jag) till 299$. Det draget lär dock inte någon större betydelse för prisera i butiker utan är mer för att markera 6800GT's nya position.

EDIT: fan va praktiskt, jag svarade på blue eyed devil's fråga utan att veta om det

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Angående prissänkning på 6-serien: http://www.digitimes.com/mobos/a20050808PR206.html

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk

Man måste ge Nvidia creds för att ha en bra logistik och att dom får ut nya kort snabbt till butikerna till skillnad mot ATI.

Det tog ju nästan 6-8 månader efter lanseringen av X800XT PE innan det gick och få tag på dom i Sverige.

Undrar om ATI kommer göra om samma misstag med R520?

Permalänk
Medlem

Edit (fel tråd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Jepp 6800gt kortena lär ju räcka i många år framöver tror jag i alla fall...

Det beror nog vad man menar med räcka... kan garantera dig att inorm ett år så finns ett spel som du inte kan maxxa med 6800GT...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

7800GT's prestanda är bra, dock lite dyrt idag. Faller priset under 4000kr så kommer många att köpa en. Klockar bra också, inte så svårt att komma upp till GTX prestanda. Det som är verkligen lyckat är strömkonsumtionen, 7800GT drar inte mer ström än X800XL men presterar bättre än X850XT.

Prissänkingen gäller nästan bara PCI-E av 6800-serien. Vilket är trevligt för folk som vill ha bra PCI-E kort som hänger med dagens och framtidens spel för en billig peng.

Angående R520 vs. 7800GTX så tror jag att det blir jämt mellan de två.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Trevligt med den lägre strömförbrukningen hos 7800GT:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2496&p=10

Positivt för den som vill ha tyst dator. Borde väl komma med passiv kylning så småningom. Min flickvän har ett 6600GT med passiv heatpipekylning. Hur är effektutvecklingen hos 7800GT i jämförelse med 6600GT?

Permalänk

isak88 - idag finns det inga grafikkort som klarar av att maxa vissa spel väll?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Skärp dig nu och låt din hjärncell jobba lite, R520 har inte kommit så hur kan du då med din "oerhörda" vishet veta att R520 kommer äga GF7800GTX?

Haaa, vet inte var du fick för dig att jag har "Oerhörd Vishet" !!! Jag bara fråga en sak OK.

Men jag tror att ATI kommer ta 7800 GTX, men till vilken nivå har ja ingen aning. Sämre lär de ju inte va.

Pdaddy

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk

verkar som det går att låsa upp 7800GT korten till GTX så det kan bli riktigt intressant endå... och priset på det kommer nog att rasa ganska snabbt...
brukar ju ligga högt direkt när det kommer...

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.hkep...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

Öhm, verkar som folk har missförstått. 7800GT är ju inget budgetkort, det är väl snarare "mid end-kortet" i "high end"-segmentet. Budgetkort blir säkerligen 7200 eller något liknande.

Man får väl hoppas för ATi:s skull att R520 är bättre än NV70, eftersom de ligger så jävla efter just nu och har lite längre tid på sig att utveckla. Annars ligger de väldigt risigt till Och om det nu presterar bättre har väl redan Nvidia kommit med nåt upphottat NV70. Typ 7800GTX Gamer Turbo Speed Premium!

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

ska man köpa ett nytt kort kan man lika gjörna spä på lite extra pengar och köpa ett GTX istället... Men det är nog bara jag som tycker:D

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem

Jag ska få nytt hem pc paket snart, och om inte R520 hinner komma ut så blir det ju självklart ett 7800GTX..

Men det är ju som det alltid är, kommer nya å bättre saker var 3'e månad. Så man sitter å håller sig i all evighet

Pdaddy

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smocken
Jepp 6800gt kortena lär ju räcka i många år framöver tror jag i alla fall...

Tror jag inte

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

kan hända att ATi sitter i en ganska svår sits, är deras nuvarande prototyp inte snabbare än 7800gtx så får man ju anta att de kommer att bli slaktade längs fotknölarna av de stora onlinerecensenterna som mäter kortet mot just nvidias motsvarighet. (försäljningen går därefter) Är det inte det kan de lika gärna vänta några månader och släppa en vidareutväckling.