Permalänk
Medlem

Dator till min pappa...

Om vi säger så här;

Min pappa vill ha en dator som man kan göra bankärenden på, vill slippa virus och andra stora säkerhetshot. Vill ha ett enkelt system som fungerar. Använder datorn tilll att skriva på och som sagt, göra lite bankärenden. Kanske kommer dra in en och annan digitalbild i datorn i framtiden.

Han har en 15" TFT på 1024x768 i upplösning redan och en HP Officejet G55-skrivare.

Idag sitter han på en Bärbar Celeron 750Mhz med 256 MB RAM, 10GB Hårddisk (och den är långt ifrån fylld). (+15" TFT då, utöver den som sitter i den bärbara)

Skulle inte en Mac mini i standardutförande passa alldeles utmärkt för honom?

(1,25Ghz, 512 MB RAM, 40GB HD, Kombinerad CD/DVD-enhet, 56-K-modem. Han är inte intresserad av trådlöst nätverk eller blåtand)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Eftersom bankärenden nämns, kolla så att hanses bank har Mac-stöd (de flesta har det vad jag vet, men, better safe than sorry ). I övrigt, jo, en Mac Mini skulle nog passa perfekt för honom.

Har man inga krav på att det mullrar under huven så finns det ju ingen anledning att införskaffa ett fartmonster. För just de där "enklare" datoranvändarna tycker jag att Mac Mini är en strålande produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Eftersom bankärenden nämns, kolla så att hanses bank har Mac-stöd (de flesta har det vad jag vet, men, better safe than sorry ). I övrigt, jo, en Mac Mini skulle nog passa perfekt för honom.

Har man inga krav på att det mullrar under huven så finns det ju ingen anledning att införskaffa ett fartmonster. För just de där "enklare" datoranvändarna tycker jag att Mac Mini är en strålande produkt.

Mac-stöd? Vilka banker har inte mac-stöd?

EDIT: FSB har på sitt demo på sin sida en Macintosh, så jag antar att det funkar
(Står inget om det?
Hur är det med t.ex. Skandia, Nordea och andra banker? Vilka är det som inte har stöd för mac, som sagt?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Nordea fungerar prima oavsett plattform, då de har ett webbgränssnitt med skrapkoder för inloggning som inte är beroende av någon mjukvara. FSB vill jag minnas har en sån där dosa för kodgenerering, am I right? I så fall torde det inte vara några problem. Handelsbanken använder nått certifikat som du måste köra en mjukvaruklient för att läsa ordentligt, och de stöder väl Mac, men inte Linux. Däremot så har jag fått ett löfte från en av deras banktjänstemän om att de skall släppa en uppdatering till sin tjänst under hösten som inte kräver detta program.

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Nordea fungerar prima oavsett plattform, då de har ett webbgränssnitt med skrapkoder för inloggning som inte är beroende av någon mjukvara. FSB vill jag minnas har en sån där dosa för kodgenerering, am I right? I så fall torde det inte vara några problem. Handelsbanken använder nått certifikat som du måste köra en mjukvaruklient för att läsa ordentligt, och de stöder väl Mac, men inte Linux. Däremot så har jag fått ett löfte från en av deras banktjänstemän om att de skall släppa en uppdatering till sin tjänst under hösten som inte kräver detta program.

W

FSB har en dosa ja. Så här står det på deras sida:

Har du en Macintosh så rekommenderar vi dig att använda OS 8.1 och senare med någon av följande webbläsare:

* Internet Explorer 5.0, 5.1 eller 5.2
* Netscape 6.2.1 eller 7
* Mozilla 1
* Opera 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Nordea fungerar prima oavsett plattform, då de har ett webbgränssnitt med skrapkoder för inloggning som inte är beroende av någon mjukvara. FSB vill jag minnas har en sån där dosa för kodgenerering, am I right? I så fall torde det inte vara några problem. Handelsbanken använder nått certifikat som du måste köra en mjukvaruklient för att läsa ordentligt, och de stöder väl Mac, men inte Linux. Däremot så har jag fått ett löfte från en av deras banktjänstemän om att de skall släppa en uppdatering till sin tjänst under hösten som inte kräver detta program.

W

Vi använder inga speciella program alls här hemma, så jag antar att de "har stöd för mac", då våra banker har vanligt webgränssnitt..
Skandia vet jag kör med certifikat, och det funkar ju utmärkt i firefox och då borde det ju göra det under mac också..
Nordea kör ju som sagt med skrapkoder så det borde inte vara några problem heller.
FSB kör med koddosa och använder vanligt webgränssnitt så förhoppningsvis inga problem där heller. Det är väl bara handelsbanken som kör med eget program vad jag vet?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

-=fredrik=-, jag vet att till exempel Handelsbanken tog lååååång tid på sig innan de stödde Mac. Men att de numera gör det. SEB har stött Mac ända sedan 96-97 någon gång. Jag vet inte vilka som inte stödjer (om ens någon), just därför jag tyckte att ni skulle kolla så att det med säkerhet funkar. Kan ju bli lite surt annars.

Permalänk
Medlem

Är han dessutom datoranalfabet så är Mac, eller en bra konfad *nix att föredra. Jag har gett upp hoppet om att mina föräldrar någonsin ska förstå winupdate, antivirusprogram etc, så när jag inte längre bor i närheten ska jag få dem att köra med något annat än Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Är han dessutom datoranalfabet så är Mac, eller en bra konfad *nix att föredra. Jag har gett upp hoppet om att mina föräldrar någonsin ska förstå winupdate, antivirusprogram etc, så när jag inte längre bor i närheten ska jag få dem att köra med något annat än Windows.

Hehe sant
Samma problem här

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar vet bara att klickar man på FireFox ikonen på skrivbordet så kan man surfa... sen skriver man addressen där uppe...

spara/skruva ut/hämta saker.. de inget dom förstår all och förnekar och stöter bort all form av hjälp eller förklaring.. dom låter mig sköta sånt istället.. hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Nordea fungerar prima oavsett plattform, då de har ett webbgränssnitt med skrapkoder för inloggning som inte är beroende av någon mjukvara. FSB vill jag minnas har en sån där dosa för kodgenerering, am I right? I så fall torde det inte vara några problem. Handelsbanken använder nått certifikat som du måste köra en mjukvaruklient för att läsa ordentligt, och de stöder väl Mac, men inte Linux. Däremot så har jag fått ett löfte från en av deras banktjänstemän om att de skall släppa en uppdatering till sin tjänst under hösten som inte kräver detta program.

W

Ehm, är kanske ute på lite djupt vatten här, men dom där koderna kontrolleras väl på deras servrar, inte hos hemanvändaren?
Låter ju lite osäkert...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Ehm, är kanske ute på lite djupt vatten här, men dom där koderna kontrolleras väl på deras servrar, inte hos hemanvändaren?
Låter ju lite osäkert...

Det brukar vara lite pezeanvändare som kör via ett gästkonto på min OS X burk och ännu har ingen brutit ihop för att det inte funkar… …å då brukar jag bara visa hur dom loggar på så får dom sköta resten själva
Det var någon citrixklient som någon behövde som var lite mer än dom klarade själva, men det gör dom nästa gång

Fast riktigt vad dom gör på datorn vet jag inte
(…mer än att dom alltid verkar välja att startar Explorer som browser…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Re: Dator till min pappa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Om vi säger så här;

Min pappa vill ha en dator som man kan göra bankärenden på, vill slippa virus och andra stora säkerhetshot. Vill ha ett enkelt system som fungerar. Använder datorn tilll att skriva på och som sagt, göra lite bankärenden. Kanske kommer dra in en och annan digitalbild i datorn i framtiden.

Han har en 15" TFT på 1024x768 i upplösning redan och en HP Officejet G55-skrivare.

Idag sitter han på en Bärbar Celeron 750Mhz med 256 MB RAM, 10GB Hårddisk (och den är långt ifrån fylld). (+15" TFT då, utöver den som sitter i den bärbara)

Skulle inte en Mac mini i standardutförande passa alldeles utmärkt för honom?

(1,25Ghz, 512 MB RAM, 40GB HD, Kombinerad CD/DVD-enhet, 56-K-modem. Han är inte intresserad av trådlöst nätverk eller blåtand)

varför ska han köpa ny om den funkar och inget annat än ovanstående krävs? > Ubuntu..

iof verkar det vara modem som gäller, det kan ju bli lite besvärligt har man märkt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag drog igång ett externt 56k modem utan några större bekymmer i en ubuntu då den inte hitta det interna i min ena laptop

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Jag drog igång ett externt 56k modem utan några större bekymmer i en ubuntu då den inte hitta det interna i min ena laptop

jo, externa har lite bättre stöd pga hårdvarurutiner. fast externa modem till "bärbar" faller ju lite på just det.. :/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dator till min pappa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
varför ska han köpa ny om den funkar och inget annat än ovanstående krävs? > Ubuntu..

iof verkar det vara modem som gäller, det kan ju bli lite besvärligt har man märkt.

Ubuntu = linux och linux vet jag av erfarenhet att det kan strula nåt jävulskt, även fast Ubuntu är en enkel dist. Jag vet att det kommer strula om min pappa får sätta sig framför en linuxburk. Förr eller senare funkar det inte. Han behöver en dator som rullar och går och om jag förstått det rätt så göra OSX det utan problem. Han kommer inte använda modem, utan han kommer koppla in sig på vårt nätverk här hemma och köra via bredbandet.. Men han vill kunna surfa via modem då bredbandet av någon anledning skulle vara nere.
Att sammanfatta denna text, Linux är inte aktuellt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dator till min pappa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Han behöver en dator som rullar och går och om jag förstått det rätt så göra OSX det utan problem.

det är iof tanken med Windows också sägs det..

det är inte så att du bara är lite sugen på att testa den lilla Macen va? va?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dator till min pappa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Han behöver en dator som rullar och går och om jag förstått det rätt så göra OSX det utan problem.

Jag är ledsen om jag förstör en fin tanke där, men det gör dos oxå, och man kan surfa där med

Jag har svårt att tänka mig att det skulle strula för mycket med Linux, när det väl rullar så tycker jag ju personligen att det är stablit. Jag har oxå för mig att OSX är *nix baserad eller rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Dator till min pappa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

det är iof tanken med Windows också sägs det..

det är inte så att du bara är lite sugen på att testa den lilla Macen va? va?

Jo jag vet att det är tanken med Windows, men vi/han vill ju komma bort från alla dessa jäävla virus som florerar hela tiden .. Tycker du att det är smart att välja Windows då?
Klart jag är sugen på Macen också, men jag ska köpa en iBook eller Powerbook i vilket fall, så på det sättet spelar det ingen roll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl

Jag är ledsen om jag förstör en fin tanke där, men det gör dos oxå, och man kan surfa där med

Jag har svårt att tänka mig att det skulle strula för mycket med Linux, när det väl rullar så tycker jag ju personligen att det är stablit. Jag har oxå för mig att OSX är *nix baserad eller rätta mig om jag har fel.

Mjo, det gör det ju, men DOS är ju början av 90-talet typ.. Känns liiiite gammalt. Jag är ute efter ett relativt nytt OS (som fortfarande uppdateras också )

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

En Mac Mini blir utmärkt!

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

Såhär säger Nordea om min linuxburk:

Din webbläsare

Firefox - Firefox/1.0.6 (Ubuntu package 1.0.6), Linux
Webbläsarversion: Nordeas Internettjänst är inte testad för din webbläsare. Följande kombinationer av operativsystem och webbläsare är testade:

Windows
- Internet Explorer 5.01 - 6.0
- Netscape 6.2.3 - 7.01

Mac OS 9 och senare
- Internet Explorer 5.0 - 5.2
- Netscape 6.2.3 - 7.01

Andra kombinationer av operativsystem och webbläsare fungerar oftast, men vi har ingen möjlighet att ge support vid eventuella tekniska problem med dessa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Såhär säger Nordea om min linuxburk:

Din webbläsare

Firefox - Firefox/1.0.6 (Ubuntu package 1.0.6), Linux
Webbläsarversion: Nordeas Internettjänst är inte testad för din webbläsare. Följande kombinationer av operativsystem och webbläsare är testade:

Windows
- Internet Explorer 5.01 - 6.0
- Netscape 6.2.3 - 7.01

Mac OS 9 och senare
- Internet Explorer 5.0 - 5.2
- Netscape 6.2.3 - 7.01

Andra kombinationer av operativsystem och webbläsare fungerar oftast, men vi har ingen möjlighet att ge support vid eventuella tekniska problem med dessa.

Dock funkar det utmärkt, det de säger är ju bara att de inte kan ge support för dom, något du inte bör behöva.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Köp Minin till din farsa. Nu när jag har en iBook ska jag rekommendera en Mini till farsan nu när hans XP-burk bara strular och jävlas (enligt honom).

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evrstr
Köp Minin till din farsa. Nu när jag har en iBook ska jag rekommendera en Mini till farsan nu när hans XP-burk bara strular och jävlas (enligt honom).

Offtopic, men vad tycker du om din iBook?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Dock funkar det utmärkt, det de säger är ju bara att de inte kan ge support för dom, något du inte bör behöva.

Perfekt, då kanske skulle byta till nordea då
Jag har handelsbanken nu och är nådigt less på att behöva boota om till XP för att mixtra med kontot.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Dator till min pappa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är iof tanken med Windows också sägs det..

Skillnaden är att med Mac OS X så stämmer det också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Perfekt, då kanske skulle byta till nordea då
Jag har handelsbanken nu och är nådigt less på att behöva boota om till XP för att mixtra med kontot.

Handelsbanken verkar inte vara någon höjdarbank. Det kostar tydligen att överföra pengar till andra svenska banker och kassören i en förening jag är med i stör sig på att internetbanken för företag är stängd 24:00-06:00.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Stängd internetbank, vart är vi på väg, ska datorerna börja strejka, kräva semester

mmm mac mini, skulle oxå ev vilja ha en, vet dock inte till vad men den har en mysfaktor (fast det har väl aopens mini-pc oxå)

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

Köp en mac mini, klockrent val. Din far kommer att bli oerhört nöjd.
Min powerbook är bäst.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Handelsbanken verkar inte vara någon höjdarbank. Det kostar tydligen att överföra pengar till andra svenska banker och kassören i en förening jag är med i stör sig på att internetbanken för företag är stängd 24:00-06:00.

Kostar i alla fall inget för privatpersoner att överföra pengar till andra banker. Hur det är med företags- och föreningskunder kan jag inte svara på.

Visa signatur

MacBook Air