Permalänk

Ny patch ger spel stöd för X2or?

Alla vet ju att X2or i dagsläget inte ger någon boost i spel, men igår läste jag om en patch - 8.xx.xx någonting - som skulle komma i höst och göra att spel helt plötsligt skulle kunne nyttja de dubbla kärnorna? Är detta sant eller har jag bara drömt igen? Det vore ju fantastiskt om det stämde och skulle göra det lättare att välja processor inför höstens uppgradering, om man så säger ...

Visa signatur

AMD 64 X2 4800+ | Asus AN8-SLI Deluxe | ATI X1900XT | Corsair TWINX 2Gb

Permalänk
Medlem

Finns ingen "Patch" som kan trolla om hur de kodat spelen.
Antingen är de kodade för SMP eller så är de kodade för endast 1 cpu.

Så du har antingen drömt eller vill sprida falska rykten.

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

Tack för din snabba - om än underligt cyniska - hjälp Magnus ...

Visa signatur

AMD 64 X2 4800+ | Asus AN8-SLI Deluxe | ATI X1900XT | Corsair TWINX 2Gb

Permalänk
Medlem

x2 är ingen teknik i sig, det två kärnor i en dvs ingen skillnad än vanlig SMP med flera processorer, är programmet kodat som en process så går det inte att köra den över flera processer som man måste göra för att dra nytta av SMP.

Permalänk

Tack Petterk!

Visa signatur

AMD 64 X2 4800+ | Asus AN8-SLI Deluxe | ATI X1900XT | Corsair TWINX 2Gb

Permalänk
Medlem

längtar tills intels mitosis släpps. den ska kunna parallellisera enkeltrådade program till flera processorer hoppas att det fungerar.

nästa generation intel-processorer verkar bli riktigt bra, faktiskt.

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2507

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

En kompiler som kan göra flertrådat program automatiskt, ja visst, men ska man förvänta sig att alla spel kommer kompileras om och ges ut som en gratis uppgradering? Annars brukar Intel vara bra på kompilerare så visst kan det bli lovande.

Permalänk
Medlem

var det en kompilerare? på bilden verkade det som en superavancerad version av HT ungefär som att man hade ett program som ville köra igenom kod > koden delas upp i delar oberoende av varandras resultat för att kunna köras > de får varsin processor som gör jobbet.

Citat:

On modern day Out of Order microprocessors, the CPUs themselves will speculatively execute code based on what it thinks will need to be executed in the future - thus improving processor utilization and overall performance. This research project proposes that the same sort of speculative execution be applied on a thread level, meaning that threads are created on the fly and speculatively executed by idle cores in a system in order to improve performance on future multi-core CPUs.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju pratat om att dom ska släppa drivrutiner till sina grafikkort som ska ge användare med dubbla processorer/flera kärnor en prestanda boost.

Hur stor denna prestanda boost kommer att bli är det nog ingen som vet idag men man kan alltid hoppas på lite extra kraft.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det är en kompilerare så koden i detta fall är inte maskinkod/program utan källkod till programmet. Kan du inte ens läsa rubriken på ppt slidesen?

"Intel had a particularly interesting research project being demonstrated called Mitosis, a hardware and compiler solution to implementing speculative threading."
"The Mitosis project relies on both hardware and software (compiler) support to work. First, on the software side, blocks of code that have very few inputs and outputs are detected and considered for use as a separate thread."
- http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2507&p=7

Dvs en kombination med mitosis kompileraren och hårdvaran för att stödja spekulativa trådar. Kompileraren bestämmer vad som ska vara separata trådar, sen hjälper cpun till med deras teknik genom att ha lite extra logik och ett register och cpun gör någon form av validering att den räkna rätt sen sätter den ihop det till ett resultat.
Out-of-Order har alla moderna cpuer, det är inte det tekniken handlar om, utan det handlar om processorns möjlighet att utföra dessa spekulativa trådarna som mjukvaran ger möjlighet till, efter omkompilering med mitosis kompileraren.
Intressant iofs, hade gärna viljat sett mer information om tekniken, men parralisering får man nog göra själv ett bra tag framåt och den enda anledningen att dom inte gjort det på spel (förutom t ex Q3) är för att SMP inte slagit in sig på PC-desktop datorer fören nu.

Permalänk
Medlem

sant, sant. jag hade fel skummade mest igenom texten. det var det här jag menade:

(från anandtech)

Processor level threading.

hade fått för mig att det inte behövdes någon nykompilering av programmen, men isf är det ju inte lika imponerade som förut. dock fortfarande imponerande

men wtf. kan det där stämma? dom skriver:

Citat:

In order to demonstrate the performance potential, the Intel researchers working on the project took a look at performance in the Olden benchmark suite. The Olden suite was chosen because it is a set of code that is extremely difficult to parallelize.

och när jag kollade upp det verkade det vara ett hjälpmedel så att programmerare lättare ska kunna parallellisera sina program. men jag kan ju, än en gång, ha fel ;P rätta mig gärna.

http://www.cs.princeton.edu/~mcc/olden.html

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det är en kompilerare så koden i detta fall är inte maskinkod/program utan källkod till programmet. Kan du inte ens läsa rubriken på ppt slidesen?

"Intel had a particularly interesting research project being demonstrated called Mitosis, a hardware and compiler solution to implementing speculative threading."
"The Mitosis project relies on both hardware and software (compiler) support to work. First, on the software side, blocks of code that have very few inputs and outputs are detected and considered for use as a separate thread."
- http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2507&p=7

Dvs en kombination med mitosis kompileraren och hårdvaran för att stödja spekulativa trådar. Kompileraren bestämmer vad som ska vara separata trådar, sen hjälper cpun till med deras teknik genom att ha lite extra logik och ett register och cpun gör någon form av validering att den räkna rätt sen sätter den ihop det till ett resultat.
Out-of-Order har alla moderna cpuer, det är inte det tekniken handlar om, utan det handlar om processorns möjlighet att utföra dessa spekulativa trådarna som mjukvaran ger möjlighet till, efter omkompilering med mitosis kompileraren.
Intressant iofs, hade gärna viljat sett mer information om tekniken, men parralisering får man nog göra själv ett bra tag framåt och den enda anledningen att dom inte gjort det på spel (förutom t ex Q3) är för att SMP inte slagit in sig på PC-desktop datorer fören nu.

Är det mej du pratar med?

Väx isåfall upp och ta det lite lugnt och lär dej vad jag har skrivit!!!
Jag är datortekniker och tror på vad div. tillverkare skriver...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Är det mej du pratar med?

Väx isåfall upp och ta det lite lugnt och lär dej vad jag har skrivit!!!
Jag är datortekniker och tror på vad div. tillverkare skriver...

Killen skrev värsta jätteinlägget en minut efter din... Jag är ganska säker på att det inte är dig han menade .

Annars, ja, jag tror också det är Nvidias nästa drivrutinsserie (8x.xx) suckerpunch läste om.

Ang. Mitosis så verkar det hela likna Itanium. De har så mycket parallell processorkraft att de inte vet vad de ska göra med den så de kör lite spekulativ exekvering på annars oanvända exekveringsenheter/kärnor så har de möjlighet få mer prestanda (om de gissar rätt).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

_OM_ Nvidia släpper drivisar till x2. Kommer då de att funka tillsammans med dual opteron med? Det borde ju rimligtvis göra det, eller?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Detta är bara en gissning:

Kan det inte vara så att nvidia lägger till en funktion som låter drivrutinen köra på en kärna och själva spelet på en annan, dvs låser vilken kärna respektive process kör på. Det borde vara det bästa de kan göra utan att rota i själva programkoden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Detta är bara en gissning:

Kan det inte vara så att nvidia lägger till en funktion som låter drivrutinen köra på en kärna och själva spelet på en annan, dvs låser vilken kärna respektive process kör på. Det borde vara det bästa de kan göra utan att rota i själva programkoden.

precis det jag tänkte på lär ju inte gå att göra annat utan att kompilera om spelet/programmet

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Detta är bara en gissning:

Kan det inte vara så att nvidia lägger till en funktion som låter drivrutinen köra på en kärna och själva spelet på en annan, dvs låser vilken kärna respektive process kör på. Det borde vara det bästa de kan göra utan att rota i själva programkoden.

Vill minnas att det var så det var tänkt efter vad jag läst. En processor i dag får ju ta hand om allt både det spelet kräver och det grafikkortet kräver av processorn. Allt som grafikkortet kräver i CPu kraft skule gå på ena processorn och den anndra skulle ta hand om övrigt spelet kräver som itne har med att visa grafikken i sig å göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vill minnas att det var så det var tänkt efter vad jag läst. En processor i dag får ju ta hand om allt både det spelet kräver och det grafikkortet kräver av processorn. Allt som grafikkortet kräver i CPu kraft skule gå på ena processorn och den anndra skulle ta hand om övrigt spelet kräver som itne har med att visa grafikken i sig å göra.

Kommer även ATI släppa såna drivrutiner?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Vad jag har för mig så kommer både Nvidia och ATI släppa sådana drivrutiner som ska utnyttja bägge processorerna, och släpper nividia en så kommer ATI garanterat att följa efter.
Jag väntar de facto själv på sådana drivrutiner av nyfikenhet för att se vilken prestandaboost de kan tänkas ge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Ang. Mitosis så verkar det hela likna Itanium. De har så mycket parallell processorkraft att de inte vet vad de ska göra med den så de kör lite spekulativ exekvering på annars oanvända exekveringsenheter/kärnor så har de möjlighet få mer prestanda (om de gissar rätt).

Rätt mig om jag har fel. Men har inte maskiner med Itanium redan liknande grejjer som sertill att en kärna inte ska stå stilla? För det är ju sällan man håller på med 64000 processer samtidigt. Det är mänligen så många CPUer världens då kraftfullaste dator. Den användes också till rymdforskning och jag har svårt att tro att man kör 64000 program på den samtidigt. Verkar som ganska mycke slöseri med vilken dator som helst med över 100CPUer om det inte redan finns någon grej som gör så att en-tråds applikationer körs på flera CPUer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Rätt mig om jag har fel. Men har inte maskiner med Itanium redan liknande grejjer som sertill att en kärna inte ska stå stilla? För det är ju sällan man håller på med 64000 processer samtidigt. Det är mänligen så många CPUer världens då kraftfullaste dator. Den användes också till rymdforskning och jag har svårt att tro att man kör 64000 program på den samtidigt. Verkar som ganska mycke slöseri med vilken dator som helst med över 100CPUer om det inte redan finns någon grej som gör så att en-tråds applikationer körs på flera CPUer.

men har du en server med 100 processorer så kör du antagligen program som är skriva för mer än en cpu.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

I princip är det det du gör på en sån burk i vissa fall, dessutom är den klustrad om den har 64000 cpuer.
I vanlig SMP delas uppgifter upp i olika "program" som körs på varje cpu. Så visst kan det mycket väl vara 64000 processor, men inte 64000 kopior av samma program som gör samma sak. Utan vanliga flertrådade program har bara vissa uppgifter som en egen process och då har programmet flera processer man kan lastbalansera mellan flera cpuer.

Ett kluster kan inte göra ett entrådat program till flertrådat. Inte heller någon superdator. Dom programmerar det så det stödjer det. Man delar upp uppgifterna mellan noderna, genom att skriva programmen i t ex C och Fortran med stöd för MPI, som gör att den kan skicka meddelanden/jobb till noderna, så den utför arbetet parallellt mellan noderna. Multitrådade program skulle också prestera dåligt i ett kluster som superdatorer är i allmänhet. Det är något som detta man blir tvingad till att köra, jag beskrev hur dom gör på beowulf mjukvaran. Vissa system har kompilerar som automatiskt paralliserar programmet, men det gör man i allmänhet själv genom att koda programmet, simulerinen whatever så, delar upp det i parallella bitar. Man kör inte precis ett windowsprogram på dom.
Det är mycket speciella applikationer, så dom kan programmera det också. Det är inte som att det finns färdiga program för maskinerna för de behov man har. Då skulle man inte behöva ha någon superdator/kluster.