Permalänk
Avstängd

webhallen tar 1595 för DIgn.. sedan köpte jag en imon pad för 450 kronor och OLED för 210 kronor från fracontrics.. kostade mig totalt 2255:-
edit: jag har gört att det ska vara svårt att använda den där joysticken som piltangenter. den är mer tänkt som mus, men det finns inga pilknappar så den måste även användas som att navigera menyer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm - nu gjorde du mig osäker igen

Hade nästan bestämt mig för Accent - men om inte fjärrkontrollen är bra... och man får imon PAD om man köper Silverstone LC16M... hmm.

Det jag inte riktigt gillar med din lösning är att du har IR-mottagaren lös (utanför chassit) eller ?

Skulle vara riktigt skönt att ha den intgrerad i chassit och tom kunna starta HTPC:n från fjärrkontrollen

Undrar om imon PAD fungerar med Accent om man köper den separat i efterhand ? (eller en annan fjärrkontroll ?)

Fungerar din imon PAD bra tillsammans med Meedio ? (som jag vet att du använder)

Permalänk
Avstängd

jag har min irmotagare internt.. och jag kan starta dator från den.. det är exakt samma imonpad som sitter i Silverstonen. Bara det att jag har en parallellports OLED istället... jag kör standardprogramvaran.. den fungerar bra med meedio...

edit: känns som lite bortkastade pengar att köpa Accent med VFG/Fjärr och sedan köpa nytt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, tack - håller med om att det låter som lite bortkastade pengar

Fick du med intern IR-mottagare (med möjlighet för start av HTPC:n) när du köpte imon PAD separat ?

Ska fundera vidare - knivigt det här

Permalänk
Avstängd

japp, jag har imon inside... köpte den från webhallen, men där finns den inte längre.. finns på dustin

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aha.

Så du "mixtrade in" mottagaren i ditt Dign chassi alltså - trevligt

Finns förövrigt även på komplett.se

Tack för all din info

Permalänk
Avstängd

monterade den ir-motagren brevid OLEDen, var inte så svårt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CyberVillain: kan man få se bild på chassit "in action"?

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Avstängd

du menar när displayen används etc?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver

Här har vi ett chassi som kanske faller dig mer i smaken:

http://www.colorcase.se/webshop/include/article/l_10164.jpg

Nej, chassin ska vara stilrena.

Permalänk
Medlem

Hehe - skulle bara bråka lite med dig MooDHooDs

Personligen tycker jag att Silverstone LC16M är ganska stilrent.

Förövrigt så verkar det vara samma VFD på Silverstone-chassit som i detta imon-paket (?) :

Kanske skulle gå att sätta det i exempelvis ett Dign chassi ?

CyberVillain - jag skulle inte ha något emot några bilder på ditt chassi med displayen igång etc

Permalänk
Medlem

Bygger man själv så får man ju som man vill ha det.. hum... Inte billigaste alternativet men aja

Permalänk
Avstängd

går nog att modda dit imon VDFn i Dign chassit, finns rätt mycket plats i den

jag är mitt i en flytt, men lovar att ta bilder när allt är uppställt i nya lyan. Är i en övergångperiod just nu, allt står i flyttkartonger hos mina päron (de är överförtjusta)....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tipsade om detta i en annan tråd - klistrar in tipset:

.........................................................

Fick idag se att Dustin.se sänkt priset (rejält) på sina D.Vine 5 chassin.

D.Vine är ursprungligen Dign-chassi (de hette D.Vine i USA och Dign i Europa) - de är i vilket fall identiska.

D.Vine på Dustin.se säljs med 300W nätaggregat och med en VFD-display och normalpriset ligger på ca 3000:- ink. moms.

Idag ändrades priset till 1495:- ink moms (!)

Köper man via Dustinhome så kan man betala via internetbank och slippa frakt (under september) - så slutsumman blir just 1495:-

Länk till Ahanix D.Vine 5 hos Dustinhome.se

För dom som tvivlar på att detta är ett "äkta Dign" chassi så får ni här lite länkar

D.Vine 5 Produktblad

Recension hos Tomshardware.se

Recension på SilentPCreview

Priset är faktiskt "lite för bra för att vara sant" - så passa på innan de rättar till felet (om det nu är ett fel).

..........................................................

Gjorde en beställning idag - mycket pga att det var så billigt

Den har redan skickats till mig.

Hur jag gör med mitt passiva ATX-aggregat får jag se - seriös modding kanske

Tills vidare får jag klara mig med det medföljande aggregatet - som tydligen ska vara riktigt tyst.

Permalänk
Avstängd

det är inte tyst

men du kan följa min tråd sedan, ska modda det passivt tills jag flyttat till min nya lägenhet... för då ska den även agera filserver...

edit: såg att det inte var exat samma agg som jag har (mitt är animo) kan dock vara så att det är samma agg med olika oem namn.. hur som helst så borde det gå att modda passivt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
det är inte tyst

Trist.

Jo - jag är nog också inne på att det inte är samma aggregat hos D.vine och Dign - på denna sida kan man läsa om aggregatet som följer med D.Vine och det är specificerat till 14db - men det litar jag givetvis inte en sekund på

Länken till början av den recensionen är förövrigt här

Får väl testa först - sedan får vi se

Köpte D.Vine för att Dign är det snyggast HTPC-chassit (jämfört med Accent HT400 och Silverstone dc16m) - det enda nackdelen är just mATX-aggregatet.

Får följa ditt passiv-modd-projekt CyberVillain - och göra likadant helt enkelt

Permalänk
Avstängd

hehe.. yepp.. lovar att skriva utförlig guide:)

14dB skulle vara tystare än mitt tempstyrda nexus agg med 120mm fläkt.. har jag riktigt svårt att tro

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D.Vine 5 ser VÄLDIGT intressant ut, nästan halva priset av Silverstone dc16m.
Det blir nog ett sånt istället då jag får min lön, ska läsa lite fler reviews först bara

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

tror nog du får köpa den nu, tror det kommer vara slut den 25 (om du har löning då)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har löning den 25e, NÄSTA månad :\

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

då är den nog garanterad slut.. men man vet aldrig

edit: eller det kanske inte är temporärt erbjudande? verkar som det dock?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi lär märka, har lagt produkten som bokmärke så jag ska hålla lite koll på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med CyberVillain - man måste nog slå till nu om man vill ha det.

Antagligen så säljer de ut det billigt för att "bli av med det" - det verkar ju lite onödigt att dustin har både D.Vine 5 och Dign HV5 i sitt sortiment.

Förövrigt så finns inte Dign som märke längre - de har bytt namn till Origenae efter "bråk" med just Ahanix - förr var de ett företag med 2 namn men numera är det 2 företag.

Inget som direkt påverkar oss konsumenter nämnvärt.

Jag får förhoppningsvis min D.Vine låda redan idag - om det nu är något viktigt som saknas - eller att något spännande skickas med - så meddelar jag det här i tråden (även om vi hamnat lite off-topic nu )

Kan nog ta några bilder också

Permalänk
Medlem

Ajdå, isf måste jag "låna av mig själv" och köpa för

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

såg just att nya revision av HV5 (H5 som den heter efter att Uneed bytt namn till OrigenAE) så har de tagitbort det där onödiga hålet för en HDTV tuner, samt att de flyttat moderbordet nån centimeter från PSUn. Som det är nu är det jävligt trångt med en zalman 7700Cu i Dign chassit, men med den nya revision lär det inte vara några problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även jag la märke till det - antagligen kommer mitt D.Vine chassi ha det onödiga utrymmet kvar.

Borde det inte var möjligt att placera moderkorts-delen längst till höger (på ovanstående bild) och då få plats med ett liggande ATX-aggregat till vänster ?

Eller är det ändå för lite utrymme ? - tycker att man borde kunna klämma in ett fullsize nätagg någonstans i den där lådan

Permalänk
Avstängd

nja. så mycket utrymme finns det inte... kanske om man kör mATX?

det skulle KANSKE finnas plats att montera agget framför moderkortet allså mellan moderkort och fronten, och så får man ha en vindtunnel för varmluften. Men det känns lättare att modda agget passivt istället.

I den review du visade mig hade de en smart idé att man kunde använda ett hål i chassit för att modda dit en 80mm fläkt. Jag har funderat på att göra det och skita i 60mm fläktarna helt... En adda 80mm på 5v låter nada....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt D.Vine idag - på det hela taget är allt bra - störde mig dock på några små detaljer.

Tog några bilder med kameran - men eftersom de inte blev så bra så länkar jag tillverkarens bilder istället - de nämligen identiska med chassit jag fick.

Det ser så precis såhär:

Smådetaljerna jag stör mig lite på är texten nere i högra hörnet på fronten - det finns modeller utan text som på denna bild:

Samt att "DVD" på DVD-luckan står i svart och inte är "stansat" som på denna bild:

Uttaget för den nedlagda HTPC-modulen (som syns i de olika recensioner länkade ovan) är borta.

Jag tjuvstartade nätaggregatet för att lyssna på ljudnivån - och det lät väl OK

Det var Inte obarmhärtigt högt ljud - men inte så knäpptyst som jag vill ha det - några 14db är det inte.

"Friktionsljudet" i fläkten var högre än luftljudet - om ni förstår vad jag menar ?

Kort och gott var det väl ganska tyst - men jag vill ha det ljudlöst

Jag har dock inte hunnit börja placera några delar i lådan ännu - det får ta lite tid.

Texten som står på fronten säger "Multi-Median Remote Controlled Device" - jag har inte riktigt listat ut vad det innebär ännu.

Jag utgår från att de menar att det är en IR-mottagare inbyggd (?) - men jag fattar inte vad det är för fjärrkontroller som passar till den.

Det följer inte med någon "mellankabel" (mellan nätagget och moderkortet) för att starta datorn från fjärrkontrollen.

Enligt manualen heter visserligen en kabel "Standby Power Source from PSU" - men jag är osäker på att det betyder att den kan slå på datorn från en fjärr ?

Jag kommer nog köpa Imod PAD fjärren och mottagaren som CyberVillan använder i sitt Dign-chassi.

Det var mina första intryck - hoppas att det kan vara till hjälp för någon

Permalänk
Avstängd

verkar som om det finns 3 revisioner allså en med HDTV-"hål" en utan men io-plåten direkt vid PSUn och en med i/o plåten en bit ifrån.. skumt... ingen vidare info om vilken man får heller..

edit: bildem ovan på den stansade DVD loggan är väll från Dign?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
edit: bilden ovan på den stansade DVD loggan är väll från Dign?

Jorå - men bilden för att illustrera D.Vine chassit på Dustin är likadan:

En grej jag glömde nämna - det står att aggregatet stödjer Sata - men det betyder endast att man får med en 'Molex - Sata' adapter

Det är förövrigt väldigt dåligt med molex-kontaker på PSU:n - endast 3 (inklusive kontakten som har en Sata-adapter på sig)

De 2 fläktarna har visserligen "genom-koppling" - så att man inte utnyttjar kontakter på dom - men eftersom chassit kräver en molex till VFD:n och en till Power-knappen (led:en ?) så finns det endast en molex kvar till hårddisk och DVD-spelare

Se därför till att ni har molex-adapters för fler kontakter hemma (vilket jag lyckligtvis har)