Permalänk
Medlem

Funderingar kring trächassi

Hej!

Funderar på att bygga ett trächassi som ser ut som på bilden

Den ska vara ganska slimmad och då kommer ju frågan. Hur stor "markfrigång" eller vad man nu ska kalla det, måste det vara mellan cpukylaren och taket på lådan.

Samt vad tycker ni i övrigt om designen, tips och råd om olika lösningar och material mottages tacksamt.

p.s hyfsade paintskills va?

Visa signatur

"Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor; snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag"
Citat: Nalle Puh

Permalänk
Medlem

Skulle tro att några cm räcker. 4-5 kanske..
Dock ser jag inget nätagg på bilden. Något du glömt eller mitt otränade öga har helt enkelt missat det?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem

Tycker det blir fult med dvd/cd-rom/brännare på trächassi om inte gör det riktigt snyggt..

Permalänk
Medlem

Synpunkter på designen.. Är det verkligen snyggt at ha 2 st 120 mm fläktar i fronten. Det är ju inte bara en designfråga utan även ljudnivån kanske betyder något? Jag skulle ha nöjt mig med 2 st 120 mm fläktar baktill i lådan och gjort ett luftintag i botten där fram på lådan. Du har ju som sagt "markfrigång". Varför inte utnyttja det för att få ett mer stilrent utseende och en lägre ljudnivå?

Om jag gjorde ett trächassi skulle jag faktiskt sätta en lucka i fronten för att dölja CD/DVD-spelare, fläktkontroller etc. Men det är väl en fråga om personlig smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Tycker det blir fult med dvd/cd-rom/brännare på trächassi om inte gör det riktigt snyggt..

Helt rätt!!

Man kan göra så här om man vill slippa se de "fula" 5,25" enheterna.

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro det är bättre att ha utsuget bakom CPUn (till höger bak) istället för på motsatt sida. Finns risk att värmen stannar kvar vid CPU-kylaren annars. Om det sitter en fläkt ovanpå CPU-kylaren så bör det ju vara så pass markfrigång att luften kan komma igenom fläkten. Men annars finns det kylare som blåser igenom i sidled istället för vertikalt och då behövs nog inte så mycket "markfrigång" ovanför kylaren.

Permalänk
Medlem

Beror va du har för kylare oxå.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar..

Tror faktiskt att jag ska ta lösningen med en dörr men att frontfläktarna får vara kvar, får försöka lösa det med några smakfulla fläktgaller.
Sen tror jag inte att ljudet blir så mycket problem om man kör dom på lågspäning.

Kommer nog att flytta bakfläkten till den högra sidan dock eftersom det var som någon påpekat att jag helt enkelt hade glömt nätagget och då får det sitta på den vänstra sidan.

Någon som vet vilket träslag som är bäst att använda, hade väl tänkt något mörkare än det som Micael_Karlsson hade på sin bild.

Visa signatur

"Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor; snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag"
Citat: Nalle Puh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMan
Tack för alla svar..

Någon som vet vilket träslag som är bäst att använda, hade väl tänkt något mörkare än det som Micael_Karlsson hade på sin bild.

Mahogny, teak, ek men det är säkert inte billigt och ju hårdare träslag du använder desto svårare blir det att jobba med. Sen kan du ju alltid behandla träet så det blir mörkare eller lägga på en fanér i valfritt träslag.

Lycka till!!

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad mdf plattor kostar. Hade kanske tänkt det och sedan lägga på fanér.

Visa signatur

"Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor; snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag"
Citat: Nalle Puh