Permalänk
Avstängd

ok men berätta till mig varför fläkten på processorn inte är vänd åt andra hållet ?

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norther_86
ok Proffesorn tror endå inte på det inan du bevisar det :), om det nu är så, så borde jag ha väldigt kallt i mitt rum eller så visar SpeedFan fel, vilket jag inte tror

Alla temperaturer Speedfan (eller vilket program som helst) rapporterar är bara fingervisningar. Ingen av temperaturerna stämmer, på någon dator någonstans. *gasp*

Be din fysiklärare från grundskolan bevisa det för dig, han kommer nog att gråta.

Ska se om jag kan hitta nån pedagogisk artikel som förklarar, vänta..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norther_86
ok men berätta till mig varför fläkten på processorn inte är vänd åt andra hållet ?

Varför man i allmänhet blåser luft på flänsen istället för att suga luft från den? Det är en helt annan fråga, har inte så mycket med din felaktiga uppfattning att göra.

Relativt kall luft kommer och tar med sig värme från den varma kylflänsen. Kylflänsen är mycket varmare än luften. Luften får oftast bättre "kontakt" mot flänsen ifall man blåser den mot flänsen, mer turbulens skapas osv. Detta har mycket med flänsens konstruktion att göra, det finns kylflänsar som enligt tillverkarens rekommendationer ska ha en sugande fläns på sig, t.ex. Alpha har ett par. En del av Thermalrights kylflänsar funkar lika bra i båda fallen.

Som sagt har detta inget med fläktars oförmåga att ensamna kyla under rumstemp att göra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

ok, synd att jag inte har en temp här inne i min lägenhet anars hade jag kunnat kolla hur kallt det är här, när datorn har varit avstängd ett tag så startar jag den då, visar den 17 grader

men om det nu är så som ni säger ber jag om ursäkt
iofs har jag min balkong o ett fönster uppe men endå.
tror endå att en fläkt kan kyla lite grann under rumstemp, kommer o tro det enda tills en profesor kommer hem till mig o redovisar motsatsen

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norther_86
ok, synd att jag inte har en temp här inne i min lägenhet anars hade jag kunnat kolla hur kallt det är här, när datorn har varit avstängd ett tag så startar jag den då, visar den 17 grader

men om det nu är så som ni säger ber jag om ursäkt
iofs har jag min balkong o ett fönster uppe men endå.
tror endå att en fläkt kan kyla lite grann under rumstemp, kommer o tro det enda tills en profesor kommer hem till mig o redovisar motsatsen

Här är en liten fingervisning, från en välutbildad gentleman, duger det?
(Du vet förståss att en välutbildad professor och du/jag inte pratar samma språk?)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Anledningen till att du fryser när du blåser luft på dig själv när du är svettig, är för att vattnet på din hud DUNSTAR. Denna övergång från vätskeform till gasform kräver energi, och den energin tas från din kropp i form av värme. Det är just det som svetten är till för. Att dunsta och sno värme från dig så du själv blir kallare.
Detta funkar INTE på saker som är torra, exempelvis en dator med dess komponenter. Även om du tycker att du är torr är du inte det. Kroppen avger alltid fukt, såvida du inte är uttorkad och lider av vätskebrist. Du skulle bara veta hur mycket som kommer ut från din hud under en natt...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

OJ, mina herrar. det var inte meningen att starta en sådan " het" diskusion . Det verkar i alla fall som folk har sina hårddiskar hyffsat tätt ihop och det funkar bra. Frågan är bara vilken chassi temp ni har då det går bra för HDDsarna. Som jag sa tidigare så har jag rätt hög chassi temp men jag antar att enda sättet är att prova sätta i fler diskar och se, blir det knas får jag köpa ett nytt chassi.... svårt att hitta ett då jag är sjukligt kräsen bara.

Tack för hjälpen och allas svar!!!

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart