Permalänk
Medlem

kyl i datorn

vad tro ni om man bygger in en mini kyl i själva dator chassit? skulle det kunna bli bra?
Jag har inte ser nån annan som har gjort det

hade tänkt att använda mej av en http://www.rusta.se/product.asp?p=90951215

och ett chassi som uppfyler minikylens bredd

några tips?

Permalänk
Medlem

Det går. Men, den där kylen ger säkert ifrån sig en hel del värme. Och som vi alla vet så är mycket värme + dator = icke pra!

Permalänk

Har en liknande på skrivbordet framför mig:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_pro...
Den ger ifrån sig Väldigt mycket värme så det är tyvärr inte rekommenderat (av mig) att försöka

Permalänk
Medlem

jo ja vet, men ja tänkte ut blåset på själva kylen ska leda utanförbuken med ett rör lr nåt liknande..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skiresan
jo ja vet, men ja tänkte ut blåset på själva kylen ska leda utanförbuken med ett rör lr nåt liknande..

Intressant idé. Min har hål över hela "aktern" och lite på toppen och sidorna (varmluft läcker överallt alltså) men det kanske går att få igen om man anstränger sig lite. Kylen (min) kyls av en högljudd 80mm-fläkt så en kul grej vore att såga upp där bak, byta ut den mot kanske 120mm och sedan leda ut varmluften samlat i ett rör? Sorry, spånar bara så det knakar nu

Permalänk
Medlem

ja ska köpa mej en kyl så fort jag får pengar, kan ju altid hoppas på det bästa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skiresan
ja ska köpa mej en kyl så fort jag får pengar, kan ju altid hoppas på det bästa

Funkar det inte så gör som jag, njut av den brevid skärmen Lycka till iaf!

Permalänk

Varför inte bygga egen ?

Då får du den i rätt propotioner och sådant massa fördelar med det skulle jag vilja säga

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Var väldigt nära att göra detta bygge för en tid sedan fast med ett hemmabygge. Jag skulle iaf blåsa ut all varmluft via rör inne i datorn. Såg en annan snubbe här på forumet som hade en inbyggd kyl med vattenkylning.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

Men borde man inte kunna rippa dendära kylen och sätta en plexiskiva runtom och sen lite LEDs ? Det skulle vara coolt. Då får man den mindre oxå

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Men borde man inte kunna rippa dendära kylen och sätta en plexiskiva runtom och sen lite LEDs ? Det skulle vara coolt. Då får man den mindre oxå

Seriöst, vem vill ha en tivolikyl ståendes vid datorn?

aja, smaken är som baken...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

kondens...... = trasig dator! Glöm det där med kylskåp grabben..

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teobald

Du missuppfattade nog, hela datorn kommer inte bli en kyl... utan han ska bygga in en liten kyl i själva chassiet... = ingen kondens då kylen självklart kommer vara isolerad för annars lär juh resterande komponenter värma upp det som ska kylas...

Glöm inte å posta bilder när du sätter igång!

Permalänk
Medlem

jag hade en kyl på förra lanet jag var på , den blev aldrig varm , o lagom kall inuti , ska själv bygga in en kyl i mitt nya chassi kommer nog en logg om 2månader max

Permalänk
Medlem

Det låter som en mysig ide men tänk på att göra ett utblås från den som går ut ur datorn så att du inte får några onödiga temeraturhöjnigar!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Avstängd

tänk på att de där kylarna är byggda för att sänka temperaturen ett visst antal grader från rumstemp... rumstemp blir i dettafall chassitemp... Mitt tips är att bygga eget med ordentligt med frigolit som isolerar värmen från kylan....

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teobald

Kondens är inte problemet, den går att bekämpa med stora besvär. Så stora att det inte kan anses värt besväret förutom för riktiga entusiaster. Problemet som inte går att lösa är datorns värmeutveckling vs kylens långsamma kylförmåga.

Men nu verkar det som att den tack och lov inte ska kyla saker i datorn! Har du den till att kyla öl eller läsk är det ju en festlig ide för lanet

Permalänk
Avstängd

All kylförmåga blir naturligtvis värme. Ju mer man kyler sin läsk, desto varmare blir datorn. Inte en speciellt förståndig lösning, mao.

Kondens är givetvis inget problem eftersom datorn bara kan bli varmare.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

men ett kylskåp har ju en radiator som man borde kunna placera utanför chassiet (med lite 1337 m0ddn1ng5 skillz) utanför utblåsfläktarna.
det skulle ju inte värma chassit och du skulle kunna värma dina kalla händer på varmluftsugn

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
men ett kylskåp har ju en radiator som man borde kunna placera utanför chassiet (med lite 1337 m0ddn1ng5 skillz) utanför utblåsfläktarna.
det skulle ju inte värma chassit och du skulle kunna värma dina kalla händer på varmluftsugn

Jag gissar att radiatorn är oseparerbar från själva kylaggregatet. Jag tror inte att det är någon evaporeringscykel som i ett vanligt kylskåp (eller heatpipes), utan helt sonika en peltier.

Observera att jag bara gissar. Kan vara något smart med heatpipes också.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

har aldrig sätt mini-kylskåp som INTE kör peltier..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SVÅRT?

kläm in minikylen å såga sönder fronten så du kan öppna dörrn å sätt ett rör bakom fläkten på kylen så värmen leds ut ibak eller sidan eller nått sånt ställe för ännu mer efektivitet sätter du en datorfläkt i änden på röret som åxå blåser ut!

orka allt kondens prat!!

Visa signatur

ordning är bara för idioter genier behärskar även kaos

Permalänk
Avstängd

jag tänker köpa det kylskåpet.. sen skära sönder exakt mått på kylskåpets bredd och höjd i fronten.. sen sätta fast den och det ska nog gå bra..
tänker också beställa en mini micro som man monterar dit också så slipper man ta onödig tid till köket och värma sina pan pizzor..

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk
Medlem

Hmm, den här idén har diskuterats förut men vettefan
hur det blev med dom projekten i slutändan...
Anyway... Om du köper ett mini-kylskåp a la rustaffär eller
liknande så bör du isolera utrymmet runt kylskåpet i
chassit.
Dom där kylskåpen läcker nämligen varmluft överallt och
ska du lyckas blåsa ut >75 % av värmen så måste
du stänga in den så att värmen inte smiter åt
andra hållet.
Lämplig isolering borde vara frigolit.
I övrigt så är det inte mycket att fundera på ,
lycka till.

Visa signatur