Permalänk

Internetuppkoppling med PDA & Mobiltelefon

Greetings PDA-intresserade.

Har nu ägt min Dell Axim X30m i cirka ett år, och vill lite expandera användningsområdet jag har för den. Har inom snar framtid tänkt införskaffa en telefon med BLuetooth, just för syftet att kunna koppla upp mig till internet och surfa/IRCa med min kära axim var jag än befinner mig. Har således prövat mig fram lite med andras BT-telefoner, men fastnat mitt i så att säga.

Bäst illustrerat är det i den här guiden , i steg #6. Jag har INGEN som helst aning vad man skall fylla de rutorna på skärmen med för mystiska siffror när det kommer till skandinaviska operatörer (I mitt fall DNA, en finsk operatör). DNA's kundtjänst verkar också osäker så därför vänder jag mig till er expertis, kära SweCare.

Även om ni inte har en lösning på just det här problemet kan ni gärna dela med er av era PDA bluetooth surfnings erfarenheter. Hastigheter, kostnad, osv. Använder PDA GPRS-nätet eller hur fungerar det, osv.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

Det känns som kundtjänst borde veta

Med telia ringer man upp *99# med user/pass xx/xx för att ansluta till GPRS.
Hastigheten brukar vara som en långsam modemuppkoppling, 3G är bättre förståss.

Permalänk
Medlem

Jag körde detta mellan min Nokia 6310i och Ipaq rx3715. När jag väl fått till alla inställningar fungerade det väldigt bra. Behövde inte ens ta upp telefonen ur fickan utan bara aktivera BT i handatorn, klicka på IE eller MSN och vänta på att den kopplade upp vilket tog ca 15-20 sek.

Så länge du inte surfar med bilder och på stora "vanliga" hemsidor så kostar det inte speciellt mycket. Att chatta över msn kostade mig 3-4 kr för 5h.

Guiden du länkar till visar hur du kopplar upp dig via GSM och inte GPRS. Därför står det att du måste fylla i areacode etc. Ska se om jag kan sammanfatta lite, kommer dock inte ihåg allt i detalj.

1. Börja med att skapa en BT anslutning mellan telefonen och PDAn, ställ också in telefonen på att automatiskt ge PDAn behörighet så du slipper trycka bekräfta på telefonen varje gång du ska koppla upp.

2. Se till att telefonens GPRS inställningar är rätt. Detta ska du få från din operatör.

3. Skapa en ny connection i handatorn (bild 8 i din guide) och välj bluetooth som modem samt valfritt namn på uppkopplingen.

Sen varierar det från operatör till operatör. Halebop som jag har använder inget användarnamn eller lösenord, detta får du ta reda på vad som gäller för DNA. Sen dailupnumber vet jag inte vad som gäller för dig heller men för mig precis som för Spaic är det *99#.

Hinner inte skriva mer nu men hoppas detta hjälper dig lite. När dessa steg är gjorde ska det bara vara att aktivera BT och välja valfri applikation som kräver uppkoppling så ska handdatorn connecta till telefonen och telefonen ska börja ringa upp automatiskt!

Permalänk
Medlem

med min samsung D500 och Palmone lifedrive funkade det perfekt, jag connectade bara och valde att vilken operatör jag hade och sen var det bara att surfa, dock så går det ju inte toksnabbt och det är även rätt dyrt att surfa, dock så funkar väldigt många sidor bättre än man kan tro.
Det mest använda jag hade va eniros kartor som va smidigt att kunna komma åt var man än var men det kostade ju därefter, att leta upp och ladda karta med beskrivning kostade ungefär 10kr per gång och det vart snabbt dyrt så nu använder jag det bara till msn som för överigt nästan är gratis...

PS har comviq knockout...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Jag körde detta mellan min Nokia 6310i och Ipaq rx3715. När jag väl fått till alla inställningar fungerade det väldigt bra. Behövde inte ens ta upp telefonen ur fickan utan bara aktivera BT i handatorn, klicka på IE eller MSN och vänta på att den kopplade upp vilket tog ca 15-20 sek.

Så länge du inte surfar med bilder och på stora "vanliga" hemsidor så kostar det inte speciellt mycket. Att chatta över msn kostade mig 3-4 kr för 5h.

Guiden du länkar till visar hur du kopplar upp dig via GSM och inte GPRS. Därför står det att du måste fylla i areacode etc. Ska se om jag kan sammanfatta lite, kommer dock inte ihåg allt i detalj.

1. Börja med att skapa en BT anslutning mellan telefonen och PDAn, ställ också in telefonen på att automatiskt ge PDAn behörighet så du slipper trycka bekräfta på telefonen varje gång du ska koppla upp.

2. Se till att telefonens GPRS inställningar är rätt. Detta ska du få från din operatör.

3. Skapa en ny connection i handatorn (bild 8 i din guide) och välj bluetooth som modem samt valfritt namn på uppkopplingen.

Sen varierar det från operatör till operatör. Halebop som jag har använder inget användarnamn eller lösenord, detta får du ta reda på vad som gäller för DNA. Sen dailupnumber vet jag inte vad som gäller för dig heller men för mig precis som för Spaic är det *99#.

Hinner inte skriva mer nu men hoppas detta hjälper dig lite. När dessa steg är gjorde ska det bara vara att aktivera BT och välja valfri applikation som kräver uppkoppling så ska handdatorn connecta till telefonen och telefonen ska börja ringa upp automatiskt!

Låter bra. Skall pröva detta, återkommer.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)