Viewsonic - vp191s/b eller vp930?

Permalänk
Medlem

Viewsonic - vp191s/b eller vp930?

Vilken av dessa skall man välja? Har läst att vp191 skall vara en bra skärm och vad jag förstått skall vp930 vara upppföljaren. Tyvärr inte hittat ngn recension om den senare. Ingen större skillnad på priset så vilken skall man slå till på?

Vardagssurfning och BF2, eventuellt ett par filmer lite då och då.

Någon som har koll på pixelgaranti på Viewsonic-skärmar? Vet att man kan handla hos itbutikken.se och få åtminstonde 2 veckors garanti men om Viewsonic har pixelgaranti känns det onödigt att handla därifrån.

VP191: http://www.viewsoniceurope.com/se/Products/LCDProf/VP191b.htm...
VP930: http://www.viewsoniceurope.com/se/Products/LCDProf/VP930.htm?...

Permalänk
Medlem

Undrar jag med?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Vp930 har väl inte kommit än? Har inte sett några tester än iaf...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

har kommit

930 har kommit men inte testad så långt jag vet. kommer nog köpa en sådan. Eller VX924.

Har tidigare köpt Samsungs 4ms maskin. Grym bild men pajade efter 1timme. förmodligen otur. Samt oturen fortsatten för min ÅF hade inga fler på lager. så jag fick pengaran tebax. Så nu lurar jag lite igen.

Visa signatur

Nyare: |Antec P182| |Asrock Z68| |I7 2700K @ 4,8Ghz 1,375V 24/7 | |16GB DDR3 Corsair Vengeance| | 3X(R9 290X LCS) | 5x SSD 120GB Corsair Force 3 || Vattenkylsys info kommer. De är Halv Tum så får ni en finger visning.| |Samsung s27a850|
Äldre: |Antec P182| |Maximus Extreme| |Q6600 @ 3,6Ghz 1,45V 24/7 FSB16001,4V| |4GB DDR3 9-9-9-24 2000MHZ Patriot Viper| |2st 3870x2 FullcoverWaterblocks| Vattenkylsys info kommer.

Permalänk

Läste att 4 ms tekniken inte är riktigt klar (läste om deras vx924), de flesta sidor jag läst om har rekommenderat 8ms.
Får ta och leta upp källa till detta bara

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Det intressanta med V191b/s är ju att den klarar att leverera under 16ms på alla färger. Det som lockar mest IMHO.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Det intressanta med V191b/s är ju att den klarar att leverera under 16ms på alla färger. Det som lockar mest IMHO.

Precis!
Men tror ni inte att vp930 klarar detta också då det tydligen skall vara uppföljaren till 191:an. Jaja, det blir ju bara spekulationer tills ngn testar den ordentligt.

Permalänk

bra bilder på den ser rätt snygg ut måste jag säga http://www.21hifi.com/revhifi/20050819/01.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Precis!
Men tror ni inte att vp930 klarar detta också då det tydligen skall vara uppföljaren till 191:an. Jaja, det blir ju bara spekulationer tills ngn testar den ordentligt.

Det vore ju ett dumt drag Viewsonic om den inte gjorde det. Vill egentligen bara få detta bekräftat då är jag riktigt sugen på en ny skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det vore ju ett dumt drag Viewsonic om den inte gjorde det. Vill egentligen bara få detta bekräftat då är jag riktigt sugen på en ny skärm.

Jo, jag skulle också vilja få det bekräftat.

Ingen som har koll på någon av mina övriga frågor? DVS. pixelgaranti på Viewsonic-skärmar? Eller om det finns ngn annan butik än itbutikken.se som ger "egen" garanti?

Permalänk
Medlem

Håller på och utväxlar med mail med Viewsonic för att bekräfta detta nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller på och utväxlar med mail med Viewsonic för att bekräfta deta nu.

Får gärna skriva i tråden då du får ngt svar.

EDIT: 4,5k för vp930 tycker jag verkar vara ett pra pris?!?

Permalänk
Medlem

Vp930 verkar onekligen väldigt intressant om det är samma panel (eller bättre) som sitter på VP191b/s.

Jag frågade lite mer ingående angående detta när jag mailade Viewsonic, men då resulterade det i att jag inte fick något svar... Håller mig ett tag till, sedan så mailar jag dem igen. Får jag trots allt inget svar ändå så ringer jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats hitta följande:
"The VP930B panel replacement by the new AU Optronics MVA 8 ms panel"
http://www.behardware.com/news/7747/viewsonic-vp191b-will-be-...
http://www.behardware.com/news/7655/o-updates-mva-8-ms-panel....
Säger mig inte så mycket men hoppas att ngn med bättre kunskap kan tolka det lilla som står.

http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=20423

Verkar alltså som vp930 har följande panel: AU Optronics panel M190EG01 V0, eller?

EDIT: En forumtråd med lite info: http://whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/388065.html

Permalänk
Medlem

Vp191b/s använder: AU Optronics 190EN03 V.0
enligt detta test på Tomshardware: http://www.tomshardware.se/graphic/20050527/viewsonic-05.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns panelen som sitter i vp930 i ngn annan skärm så man iaf kan få läsa ett test om den?

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekomendera VP191

Kan inte se varför man skulle vilja ha 4ms, då detta inte funkar riktigt bra än

Kan se på DVD filmer, spela snabba FPS och sitta timma ut och timma in med
programerings göra eller animering. Mycket skön för ögonen och inga släpningar.

Jag fick 1 död pixel, gör inget...omöjligt att se den om man inte startar
ett helt vitt fönster och stirrar på skärmen från 10 cm avstånd exakt där den sitter.

Märker den aldrig i mitt vardagliga användande av skärmen...

Jag tycker den är värd var krona...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Jag kan verkligen rekomendera VP191

Kan inte se varför man skulle vilja ha 4ms, då detta inte funkar riktigt bra än

Kan se på DVD filmer, spela snabba FPS och sitta timma ut och timma in med
programerings göra eller animering. Mycket skön för ögonen och inga släpningar.

Jag fick 1 död pixel, gör inget...omöjligt att se den om man inte startar
ett helt vitt fönster och stirrar på skärmen från 10 cm avstånd exakt där den sitter.

Märker den aldrig i mitt vardagliga användande av skärmen...

Jag tycker den är värd var krona...

Har förstått att vp191 skall vara en mycket bra skärm men nu verkar det ju som om den är påväg bort från marknaden. Istället kommer vp930 som skall ta över "tronen".

Jag är inte på jakt efter en skärm med 4ms, vilket inte vp930 har (8ms). Har också förstått att tekniken för 4/3ms inte är riktigt färdigtutvecklat ännu. Ja ja, någon som kan svara på frågan om panelen?

Permalänk

Finns en ny skärm som heter VP192 också...
Skulle inte det kunna tänkas vara uppföljaren?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Finns en ny skärm som heter VP192 också...
Skulle inte det kunna tänkas vara uppföljaren?

Hm, kan inte hitta denna på hos viewsonic. Det ända som jag får fram är följande:

LCD/TFT-Monitor / Bildschirmdiagonale: 19,00 Zoll / Auflösung max.: 1280 x 1024 Pixel / Bildaufbauzeit: 12 ms / Kontrastverhältnis: 450:1 / Helligkeit: 400 cd/m²

Inte en susning om det stämmer dock.

Permalänk
Medlem

Windows-Einstellung Viewsonic VP192s
Videomodi VESA
Farbanzahl 16,2 Mio. Farben
Power Management TCO, Energy Star, VESA, Nutek
Videoeingänge 2 * 15pin D-sub / DVI-D
Prüfzeichen TCO03, TÜV GS, TÜV ERGO
Auflösungen Max. 1280 x 1024
Mitgeliefertes Zubehör Kabel,Handbuch,Treiber
Stromversorgung < 35 Watt (typical)
Leistungsaufnahme AC 100-240 V, 50-60 Hz
USB-Unterstützung Nein
DDC-Unterstützung k. A.
Lautsprecher (integriert) Nein
Amplifier Nein
Kontrast 450:1
Helligkeit 400 cd / qm
Response 12ms
Betrachtungswinkel 160horizontal/160vertikal(5:1)
Netzteil intern
Pivot Nein
Farbe Black
Garantie 3 Jahre Vor-Ort-Service
Besonderes Bildaufbauzeit, DVI-Eingang

Verkar vara en TN panel på den.

Permalänk
Medlem

Jo och då kan man väl knappast kalla den för uppföljare til 191:an?

Permalänk
Medlem

Det finns flera versioner av 191b/s, det är möjligt att någon tidigare använde en TN-panel. Vilket den senaste versionen inte gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns flera versioner av 191b/s, det är möjligt att någon tidigare använde en TN-panel. Vilket den senaste versionen inte gör.

Det kanske stämmer Calle men nu snackade vi ju om 192 och enligt mig verkar det jävligt skumt om denna skulle vara en uppföljare till 191:an.

EDIT: Ett par uttalanden från folk som testat vp930: http://www.hwupgrade.it/forum/showthread.php?t=998760 Bläddra ner en liten bit!

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att skaffa en vp930 eller en Samsung 193p+, men jag är kass på TFT skärmar och kan inte se mycket mera än att vp930 kostar en tusenlapp mera. Finns det något med VP930 som jag har missat? ;p

EDIT: Lite offtopic men vad är allt detta med olika paneler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frhog
Det kanske stämmer Calle men nu snackade vi ju om 192 och enligt mig verkar det jävligt skumt om denna skulle vara en uppföljare till 191:an.

EDIT: Ett par uttalanden från folk som testat vp930: http://www.hwupgrade.it/forum/showthread.php?t=998760 Bläddra ner en liten bit!

Haha oops
Körde sidan i babelfish så man fattade lite bättre vad de skrev.

Ska maila Viewsonic igen eftersom jag inte har fått nått svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Funderar själv på att skaffa en vp930 eller en Samsung 193p+, men jag är kass på TFT skärmar och kan inte se mycket mera än att vp930 kostar en tusenlapp mera. Finns det något med VP930 som jag har missat? ;p

EDIT: Lite offtopic men vad är allt detta med olika paneler?

Om vp930 är lika bra eller förhoppningsvis bättre än sin föregångare vp191 anser jag det vara ett självklart val. 193p+ är säkert en ypperligt bra skärm den med men jag fastnade för Viewsonic efter att jag läst detta test: http://graphics.tomshardware.com/display/20050526/

Citat:

Finally we have a monitor that delivers what we'd been waiting for so long - a panel that's constantly below 16 ms of latency.

Permalänk
Medlem

Det står ju klart och tydligt i länkarna till BeHardware att vp930 är tänkt att ersätta vp191 och att panelen som kommer sitta i den är bättre på flera punkter. Vp930 verkar vara ett solklart köp när den kommer.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Blev lite rörigt när jag kopierade från Gmailen, men som ni ser så har jag mailat dem igen.

Skickar samma fråga igen då jag inte fick nått svar...
Efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till att VP930 använder AU Optronics panel M190EG01 V0? Samt att Vp191b/s använder AU Optronics 190EN03 V.0.

Med andra ord så är det inte samma panel, det enda jag vill veta egentligen är om den nya panalen har samma fina prestanda när det gäller responstid. D v s <16ms på alla färger?

Jag förstår om det finns begränsat med information om nya produkter osv.

Tack på förahand.
Calle

---------- Forwarded message ----------
From: Calle Klang
Date: Sep 21, 2005 4:27 PM
Subject: Re: VP930 - Specifikationer
To: xxxxx xxxxx <xxxx.xxxxx@viewsoniceurope.com>

Hej, tack för snabbt svar.

Det som jag är lite nyfiken på är detta:
http://www.tomshardware.se/graphic/20050527/viewsonic-05.html

Som du ser där ligger V191b/s väldigt stabilt under 16ms på responstiden, om VP930 använder samma LCD-panel bör prestandan vara likvärdig? Vilken panel de använder framgick tyvärr inte av .pdf dokumenten.

Mvh

On 9/21/05, xxxx xxxx <xxxx.xxxx@viewsoniceurope.com> wrote:

Hej Calle,

Se bifogade PDF- specifikationer för VP191 & VP930 så kan du se och jämföra dem emellan om du vill.

Jag tror att du menar ClearMotiv™ Teknologin för snabb responstid och den är båda skärmarna utrustad med.

VP930 är en mycket fin skärm av högsta prestanda med slimmad design och med ergonomiska lösningar, så jag tror att om du väljer att göra ett inköp av denna skärm så kommer du bli mycket nöjd.

Jag kan varmt rekommendera den.

Har du andra frågor eller funderingar hjälper jag dig gärna.

Vänliga hälsningar,

---------------------------------------------------------------

xxxxx xxxx

Sales Assistant

ViewSonic Europe
Bergkällavägen 32
192 79 Sollentuna

Tel. +46 8 507 130 00
Fax. +46 8 507 130 30
Felanmälan och support. +46 8 579 290 45
xxxx.xxxx@viewsoniceurope.com

From: Calle Klang [mailto:
Sent: 21 September 2005 15:38
To: xxxx xxxxx
Subject: VP930 - Specifikationer

Hej!

Jag har kikat lite på er nya VP930 som skall efterträda VP191b/s?
Det som jag tycker är intressant med VP191b/s är att den kan hålla en responstid under 16ms på alla färger. Vilket i pratiken gör att 60fps konstant är möjligt, använder VP930 samma panel så man kan räkna med likvärdiga prestanda? Använder den också OverDrive tekniken?

Mvh:
Calle Klang

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv trodde jag att ifall det står t.ex. 8ms på en skärm så var det konstant 8ms i alla färger. Märker nu att jag är totalt kass på TFT, med andra ord dags att läsa lite wikipedia och annat.

Men det lutar mot en VP930