Permalänk
Medlem

nån gång ska man ju börja

Hej alla glada...

Ska köpa mig en ny stationär... och börjar bli allt mer sugen att ha möjligheten att klocka lite... Tänkte därför om ni kunde tipsa på lite bra komponenter.

DFI LanParty UT NF4 Ultra-D verkar ju vara extremt poppis, men jag läste nånstans att det är lite bökigt i början? Vad rekommenderar ni förutom DFI?

Vad gäller prolle så blir det nog en 3000+ Venice nu, har inte råd att köpa en X2 nu som jag egentligen vill ha, men venicen ska ju gå bra att få lite snabbare. Men vilken cpu-kylning ska man satsa på som har ett vettigt pris?

Minnena har jag mest problem med...det är en djungel...hade tänkt mig dual channel 2x1024 stickor. Hur är dessa? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659&cks=PRL
Nåt alternativ?

Jag kommer ju inte extremklocka så att lägga ner dubbelt så mkt för att få lite mer prestanda är inte min grej.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

den billigaste Amd X 2 är 3800+ och kostar 3650kr på www.komplett.se och det är inte så dyrt.....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

på shg.biz ligger den på 3377:- boxad så, nej det är inte dyrt...men fortfarande mer än 2000kr mer än en 3000+... och om man köper en X2 vill man inte ha en med 2x1mb cache eller har det mindre betydelse?

dessutom är väl en 3000+ venice en bra prolle att börja sina överklockningsäventyr med...

Permalänk
Medlem

klart att du ska lägga ner lite extra och får en X2

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min 3000+ vad det gäller prestanda trots att jag "bara" kör 2,6 ghz nu 24/7.
Den kostar idag 11xx kr som billigast medan en x2 av billigaste variant ligger på 33xx kr, är det värt 2200 kr (mycket pengar) för dig att köra dualcore? Jag vet att för mig är det inte det.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Det får nog bli en 3000+ venice ändå. Vad har du fått för timings på dina minnen? Funderar på ett MSI k8n neo2 nforce3 platinum, som du har, hör många volt kan du ge till dina minnenmed det kortet?

Permalänk
Medlem

Jag kör 2,5-3-3-8, dock inte i 300fsb utan bara i 245 nånstans. Spänningen till minnena ligger på 2,85V, någonting undervoltar dock grovt eller så läser moderkortet av fel då alla mina spänningar ligger i dyn.
Jag kör moddat bios (MSI-Neo2-V18-R1) hittat på Xtremesystems som höjer Trc = 13 & TRFC 15 vilket gör att jag kan köra 1T som jag inte kunde över 133fsb tidigare (!) med orginalbios.
Mycket stabilt kort överlag, det tar bara lite tid att lära sig alla inställningar överallt.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Man skulle ju vilja köra minnena i 1:1, men det kanske svårt om man kör en fsb upp emot 300...

Hur pass stor skillnad är det mellan 1T och 2 T?

edit:

Ingen som orkar svara på mina frågor i mitt första inlägg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finkeln
Man skulle ju vilja köra minnena i 1:1, men det kanske svårt om man kör en fsb upp emot 300...

Hur pass stor skillnad är det mellan 1T och 2 T?

edit:

Ingen som orkar svara på mina frågor i mitt första inlägg?

Jag kan ärlig säga att jag inte märkt någon som helst skillnad i dagligt användande av datorn mellan 1T och 2T. Enda gången man märker är när man kör benchmarks, ca1 sek i superpi 1M.
Tror inte det finns några minnesstickor i den storleken som klockar något vidare för en rimlig peng. Köp så mycket minne du känner att du behöver och har råd med och kör sedan på divider så kommer du långt med processorn iaf.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Som Triss skriver, 1GB-stickor klockar generellt sett inte särskilt bra och Corsair Value klockar inte särskilt bra över huvud taget, max på mina 512-stickor är 220mhz i cas 2.5, och över det hjälper ingen volt i världen då det är Samsung TCCD-chip. 1:1 är inte lika prestandagivande hos ett AMD64-system ändå eftersom minneskontrollern sitter integrerad på processorn, man märker i princip ingen skillnad. Skall du ha ett AGP-kort så rekommenderar jag MSI K8N Neo2 Platinum, skall du ha ett PCI-E-kort så blir djungeln med ens bra mycket tätare. DFI har en stor skara nöjda överklockare på detta forum dock så köper du det lär du bli nöjd. Ett annat säkert val är Asus A8N-E.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp... så här ser paketet ut nu, det är dock inte köpt än.

1x AMD 64 3200+
1x MSI K8N NEO2 Platinum
2x 512 Crucial Ballistix pc3200
1x Gainward Gf4 128mb DVI/VGA (kommer inte spela)
1x NEC DVD-RW 3540 silver
1x Q-TEC PSU 500w Big Fan
1x Zalman 700B ALCU cpu-kylare

Q-tec nätagget är ju budget, kostar 350:- på webhallen, har läst lite delade meningar om det... Säg att jag skulle få upp FSB/HTT till 300 och minnena i typ 220-230 mhz i 2.2.2.5 1T tror ni att det nätagget duger? (kommer köra 2-3 diskar, en dvd och grafikortet ovan oklockat)

/Jonas

Permalänk
Medlem

Var snäll o lägg ett par hundra spänn till på nätagget.
Hur mycket betalar du för minnena?

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

ok... du tror inte att det nätagget klarar jobbet alltså? Nåt tips på ett annat nätagg?

Men zalman kylaren borde väl duga... xp 120 är ju fin men lite dyrare... zalman 7000B kostar bara 235:- på webhallen.

1500:- på komplett kostar ballistix 2x512 pc3200

Permalänk
Medlem

du har pm

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

det har du med...

Jag har läst runt lite sett ett par vdimm mods till neo2 kortet... är det något som nån av er kan nåt om? Man kunde ge 3.3 volt genom en enkel lödning , men sen stod det nåt om rails och voltstyrka man kunde styra från nätagget?

/Jonas

Permalänk
Medlem

skippa zalman kylningen och köp en TT big typhoon istället 349:- på www.netonnet.se.
den är betydligt bättre än zalman.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

nu har jag tittat lite mer på ett par nätagg.
Nån som har lite åsikter om viket jag ska välja?

Hiper 425W 579:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=45207
+5V
2.0A - 30A
+12V
0.2A - 25A
-5V
0A - 0.8A
-12V
0A - 0.8A
+5V
0 - 2.5A
+3.3V
0.5 - 28A

bZerk (fult) 500W 565:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=39320
+3.3V 28A
+5V 30A
+12V 34A
-5V 0,3A
-12V 0,8A
+5VSB 2,0A
+3.3V +5V 200W

Tagen 330W 569:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=41101
+3.3V 28A
+5V 28A
+12V 18A
-5V 0,8A
-12V 1,0A
+5VSB 2,5A

Codegen 550W 595:-
dubbla 12v? båda dock under 20A men tillsammans 34A. Är det det här som kallas dual rail? dvs kan man öka och minska antalet volt? (om man t.ex har gjort vdimm mod så dimm har 3.3 volt hela tiden så kan man ändra det?)
http://www.codegengroup.com/product_info.php?cPath=29_48&prod...

edit: hittade ett till
Compucase Hec 400w 439:-
http://www.webhallen.com/prod.php?id=39087
http://www.compucase.de/englisch/produkte/netzteile/silent/40...

..Outlet +3.3V +5V +12V -5V -12V +5VSB
max. Load 30A 36A 18A 1.0A 1.0A 2A

Permalänk
Medlem

Q-tec och codegen håller ungefär samma klass, skulle jag tro.

när det gäller nätagg får du vad du betalar för. lägg ett par hundra till, som ESS sade, så får du kvalitet. bZerk är inte heller att rekommendera min bror har ett (där det står "ultra silent" på lådan) med ljudnivå i klass med JAS-39 gripen. inte bra

efter det är det upp till dig

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa grymmare moderkort att klocka med, som DFI lanparty Nf4 sli-Dr ??? eller abit Fatal1ty ??? msi är inte direkt bra kort...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ska lägga en beställning på en högupplöst plasma i dagarna så jag måste tyvärr försöka hålla igen... egentlign vill jag självklart ha ett dfi lanparty och en X2 och 2gb ram... men just nu går det inte... uppgradering blir efter jul är det tänkt. har du tips på nåt annat bra klockningsvänligt mobo under 1000:-?

har hittat ett till nätagg som verkar intressant också...
Antec SmartPower 2.0 SP-400PEC 400w 602:-
http://www.dabus.se?392151
http://www.antec.com/specs/SP400_spe.html

600:-är nog tyvärr min absoluta gräns för vad jag kan betal för ett nätagg.

edit: efter lite eftertanke så blir det nog ett DFI lanparty ultra Nf4... kostar 1350:- på shg.biz
du övertalade mig!

Permalänk
Medlem

Kul att se att du ska köpa ny dator finkeln... ser bra ut. Det lönar sig att jobba på bank ser jag.

I övrigt trivs jag med mitt Nexus 400w och min XP-120. Fast det kanske var lite i överkant med tanke på plasmaköpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finkeln
edit: efter lite eftertanke så blir det nog ett DFI lanparty ultra Nf4... kostar 1350:- på shg.biz
du övertalade mig!

Låter vettigt med ett DFI kort, det är inte alls nå speciella svårigheter med det kortet. Om man så vill kan man ju köra det mesta på AUTO för minnena till att börja med. Så det är väl som vilket annat moderkort som helst, i princip plugga in grejerna och köra. Sen kan man läsa på om alla olika minnesinställningarna om man nu vill tweaka minnena till max.

Men såg att du i ett tidigare tänkte köra med ett GF4, det funkar inte till DFI lanparty ultra Nf4 moderkortet eftersom det inte har AGP utan då måste du skaffa nytt PCI-Express grafikkort.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

ser att du har en X2, funkar den bra till ditt Dfi kort? klockad? vill ju egentligen ha en X2, men jag måste nog tyvärr sansa mig...

så här ser det uppdaterade paketet ut.

AMD 64 3200+ Venice
DFI Lanparty Ultra D
Crucial Ballistix 2x512
NEC 3540 DVD-RW
Zalman 7000B ALCU (nåt alternativ i 250:- klassen?)
Chill-Innovation 400w 17-19db (2x12v rails, på 14A resp 15A)
MSI RX300HM-TD128E, Radeon X300HM

Permalänk
Medlem

Jodå nog funkar den bara bra. Kör den dock bara som 2,4 Ghz i original vcore inte orkat prova mig på nå högre. Den är ju iaf klockad som en X2 4600+ nu

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.