Permalänk
Medlem

Växjö Universitetsnät

Jag kommer att under fredagen flytta från Hovshaga (förort) och 10/10 BBB fiber in till Campus och universitetsnätet. Tänkte undra om någon vet öppna portar, så att WoW fungerar, Bittorrent fungerar, kanske även DC++ (även om det är ganska onödigt ). Ja, helt enkelt, om någonting är blockerat eller låst :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

I Västerås högskolenät så finns inga portar öppna, men det går att köra i passivemode i både dc och BT och wow fungerar. Sätta upp diverse servrar fungerar inte här, hoppas ni ahr det bättre där nere

Permalänk
Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Man tackar för infon

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Av ren nyfikenhet. Vad får man ut för hastigheter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Av ren nyfikenhet. Vad får man ut för hastigheter där borta?

Bra fråga. Jag slänger upp ett tp och ftptest när jag anslutit mig. Dock har jag hört att det beror på vart man bor på campus och hur många som gör krävande saker just då. Vissa skryter med att det är som 100/100, vilket jag tror är överdrift.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Bra fråga. Jag slänger upp ett tp och ftptest när jag anslutit mig. Dock har jag hört att det beror på vart man bor på campus och hur många som gör krävande saker just då. Vissa skryter med att det är som 100/100, vilket jag tror är överdrift.

Nja, vissa ställen på campus har faktiskt 100/100. Dock så är det något pilot grejs..

Dc fungerar, men du får köra i passive mode, dock så finns ju universitetshubben, så du behöver inte oroa dig om något!

Sist men inte minst, se till att du inte flyttar till ett område som har fått inloggning, då har du även en trafikgräns! :/

Permalänk

Men det är väl i princip inga studentlägenheter som ligger på sunet i växjö? De flesta har väl BBB? Om inte vilka områden ligger på sunet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Men det är väl i princip inga studentlägenheter som ligger på sunet i växjö? De flesta har väl BBB? Om inte vilka områden ligger på sunet?

BBB förser inte universitet med uppkoppling. Det är Sunet, och sen varierar villkoren lokalt beroende på om Sunet sköter driften också.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
I Västerås högskolenät så finns inga portar öppna, men det går att köra i passivemode i både dc och BT och wow fungerar. Sätta upp diverse servrar fungerar inte här, hoppas ni ahr det bättre där nere

Det va mysko, min granne här sitter både active och kan köra DC-hub.
Likaså funkar diverse servrar på alla andra jag känner i skolans nät (Mälardalens högskola, Västerås). Hastigheten ska vara 10/10 men alla får 20/20 istället av någon skum anledning.

Själv tycker jag inte om skolans nät och kör privatlina istället. Labs2 100Mbit...

Du borde nog kolla upp din lina, verkar ha fått tuppjuck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Sist men inte minst, se till att du inte flyttar till ett område som har fått inloggning, då har du även en trafikgräns! :/

Tuvanäsvägen?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
BBB förser inte universitet med uppkoppling. Det är Sunet, och sen varierar villkoren lokalt beroende på om Sunet sköter driften också.

Eh, jag pratar inte om universitetet, vet mycket väl att sunet förser själva universitetet med uppkoppling. Jag pratar om studentbostäderna.

Permalänk
Medlem

Har en vän som sitter på sunet å pluggar på VXU han spelar wow och tankar på dc utan några som helst problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
I Västerås högskolenät så finns inga portar öppna, men det går att köra i passivemode i både dc och BT och wow fungerar. Sätta upp diverse servrar fungerar inte här, hoppas ni ahr det bättre där nere

Det blir ändring på det i höst - studentlinorna ska gå via stadsnätet. Dock finns det planer på trafikgräns på 15GB/dygn (upp+ner).

http://www.mdfnet.se/index.php?meny=nyheter&lang=sv_SE
http://up.starduck.net/mdf.txt (inofficiell)

Fina grejjer

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bor på campus i växjö.
10/10 lina och alla studentlägenhet på campus samt på seminarievägen har sunet som internetleverantör. Utgående standard dc-portarna är plockade vad jag vet. I övrigt är det helt förbjudet att ha web(http)- och fil(ftp)-tjänster. Nätet scannas av regelbundet och man blir avstängd vid regelbrott.

Traffikgräns existerar det ingen. Jag har både bott i lägenhet med och utan inloggning. Isådant fall måste den vara väldigt hög då inte ens 200GB är några problem.

Tuvanäsvägen förresten, då blir vi grannar. För övrigt så är det ingen inloggning på tuvanäsvägen.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Jag bor på campus i växjö.
10/10 lina och alla studentlägenhet på campus samt på seminarievägen har sunet som internetleverantör. Utgående standard dc-portarna är plockade vad jag vet. I övrigt är det helt förbjudet att ha web(http)- och fil(ftp)-tjänster. Nätet scannas av regelbundet och man blir avstängd vid regelbrott.

Traffikgräns existerar det ingen. Jag har både bott i lägenhet med och utan inloggning. Isådant fall måste den vara väldigt hög då inte ens 200GB är några problem.

Tuvanäsvägen förresten, då blir vi grannar. För övrigt så är det ingen inloggning på tuvanäsvägen.

Tackar. Att FTP och Http-tjänster är förbjudna är jag medveten om. Dock, ingår Bittorrent här?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Tackar. Att FTP och Http-tjänster är förbjudna är jag medveten om. Dock, ingår Bittorrent här?

Bittorrent är ok.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Bittorrent är ok.

Det var allt man behövde. Tackar :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Hedersmedlem

Som extra notis så om man har brandvägg baserad på iptables går det att lura studentit's scanners. Du har dock inte hört något från mig
Tex:
iptables -I FORWARD -s 194.47.0.0/16 -p tcp --dport 80 -j DROP

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Som extra notis så om man har brandvägg baserad på iptables går det att lura studentit's scanners. Du har dock inte hört något från mig
Tex:
iptables -I FORWARD -s 194.47.0.0/16 -p tcp --dport 80 -j DROP

Intressant! Tack för den infon ^^

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

så dom scannar efter webservrar och ftps? är ju rätt lätt o blocka deras range då ju men det innebär iofs att andra datorer från dessa ipn inte kan komma åt det heller

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
så dom scannar efter webservrar och ftps? är ju rätt lätt o blocka deras range då ju men det innebär iofs att andra datorer från dessa ipn inte kan komma åt det heller

Jepp, det är korrekt. Bästa lösningen jag hittat än så länge.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danski
Det va mysko, min granne här sitter både active och kan köra DC-hub.
Likaså funkar diverse servrar på alla andra jag känner i skolans nät (Mälardalens högskola, Västerås). Hastigheten ska vara 10/10 men alla får 20/20 istället av någon skum anledning.

Själv tycker jag inte om skolans nät och kör privatlina istället. Labs2 100Mbit...

Du borde nog kolla upp din lina, verkar ha fått tuppjuck.

När var detta? För det måste varit några år sedan, har snackat med de flesta som kopplar upp sig via skolan och de kan ej köra active. Snackade även med Mälardalens datorförening och de bekräftade att man inte kan sätta upp någon server alls.

Om han har haft uppe en server det senaste året kan du väll pma mig, skulle gärna vilja veta hur han ahr lyckats isåfall

Siikah, tackar för den infon. Har väntat på information om detta som ska träda i kraft nu nästa månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Jepp, det är korrekt. Bästa lösningen jag hittat än så länge.

om man hade exakt address på portscannarna kunde man ju blocka bara dessa individuella IPn. Och om de skannar så hamnar det i iptables loggen och borde gå att lista ut vilka ip det är

men jag bor inte på campus föräns om ett år... (pendlar nu första året)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
När var detta? För det måste varit några år sedan, har snackat med de flesta som kopplar upp sig via skolan och de kan ej köra active. Snackade även med Mälardalens datorförening och de bekräftade att man inte kan sätta upp någon server alls.

Det är stadsnät på vissa bostäder, som t.ex. Regulatorn - där går det köra servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
När var detta? För det måste varit några år sedan, har snackat med de flesta som kopplar upp sig via skolan och de kan ej köra active. Snackade även med Mälardalens datorförening och de bekräftade att man inte kan sätta upp någon server alls.

Om han har haft uppe en server det senaste året kan du väll pma mig, skulle gärna vilja veta hur han ahr lyckats isåfall

Siikah, tackar för den infon. Har väntat på information om detta som ska träda i kraft nu nästa månad.

Tja sitter på dass på tillfället med laptopen men cirka 2 meter snett ovanför mig står det en burk på skolans nät som server. Men som sagt är det nog olika från hus till hus. Jag bor på Gideonsberg (Gökärten) som går via stadsnäte. Kan vara så att de som inte är kopplade via stadsnätet (om det finns) har idiotregler

Även husen här brevid har helt öppna nät enligt de som jag känner där. Så man ska inte klaga på Västerås skolnät, 20/20Mbit för 25kr/månad är det får som är förunnade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Som extra notis så om man har brandvägg baserad på iptables går det att lura studentit's scanners. Du har dock inte hört något från mig
Tex:
iptables -I FORWARD -s 194.47.0.0/16 -p tcp --dport 80 -j DROP

Tyvärr kommer ju ingen på campus åt servern då, men man slipper ju avstängning.
Empiriska studier visar även att de inte verkar scana höga portnummer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah

Det är stadsnät på vissa bostäder, som t.ex. Regulatorn - där går det köra servrar.

Ah ok då förstår jag, jag bor i folketshus, fick mail om att vårat hus kommer vara det enda huset som komemr få försenad omkoppling. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danski

Tja sitter på dass på tillfället med laptopen men cirka 2 meter snett ovanför mig står det en burk på skolans nät som server. Men som sagt är det nog olika från hus till hus. Jag bor på Gideonsberg (Gökärten) som går via stadsnäte. Kan vara så att de som inte är kopplade via stadsnätet (om det finns) har idiotregler

Även husen här brevid har helt öppna nät enligt de som jag känner där. Så man ska inte klaga på Västerås skolnät, 20/20Mbit för 25kr/månad är det får som är förunnade.

Hmm ok, bor som sagt i folketshus och det verkar inte gå att sätta upp någon slags server här. Men de ska ju koppla om alla studentlägenheter men med extrem otur så är just min studentbostad försenad eller något :/