RAM-disk från Gigabyte

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden mellan denna o köra software ramdisk?

Visa signatur

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är lättare att spränga en atom än en fördom.A. Einstein

Öh en dag närmare döden:)

Permalänk
Avstängd

ja det finns ju vassare ram diskar dock så kostar de rövmycket och är väl inte direkt riktade till vanliga privatkonsumenter. Hoppas det kommer fler tester med praktiska tillämpningar och visa hur mycket det ger. Gigabyte har säkert en intern roadmap & tekniken finns ju där, men de ville kanske nu dra ner kostnaderna så mycket som möjligt, är nog inte lätt att introducera en sådan produkt. Jag hade velat sett en större version med plats för fler moduler.
Större delen av kostnaden ligger ju förstås i modulerna.
Förvisso har 1 GB modulerna gått ner i pris 4 st runt 4 lax dvs.
Men hade man kunnat trycka in 8x 512mb iaf några hundralappar mindre.

Permalänk

Bara köpa till en UPS då ^^ *billigt*

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är väl första glimten för privatpersoner på sådana här "diskar". Men jag, som många andra, önskar en viss utveckling.
PCI-e 1x, tycker det är riktigt snålt med kort som använder det. En vanlig PCI-version för oss som inte har PCI-e hoppas jag på.
Det ska givetvis vara intern kontroller som har hand om det och inget kopplande till SATA-kontrollern.
På själva kortet borde de kunna monterna en liten hårddisk, 1,8" eller mindre. De är väl riktigt strömsnåla (men skriv- och lästiderna kanske inte är de bästa).
Så om man får ett strömavbrott så har kortet en batteribackup som skriver ner allt från minnet till hårddisken.
Sedan när man startar upp datorn efter att ha fått strömmen tillbaka så går man in i BIOS-setupen för "kontrollern", ni vet som raid-kort osv. Där skulle de enkelt kunna ha en funktion för att ladda tillbaka det till RAM-minnet. Kanske ev så det sköts automatiskt (dvs när kontrollern ska initieras så står den och tuggar några minuter medan datan läses in).
Givetvis borde den lilla hårddisken gå att plocka bort så man kan med någon adapter koppla in den på en annan dator utifall allt är åt skogen med kontrollern.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

tror nog produkten kommer bli vass om ett tag : ) ska bli kul o se vad som händer..

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bl@
vad är skillnaden mellan denna o köra software ramdisk?

Visa mej hur du installerar WinXP på en ramdrive...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomaXtremE
Bara köpa till en UPS då ^^ *billigt*

Räcker inte.. UPS'en kan dö.. Nätagget kan smälla.. osv..
Man måste ha en hårddisk-backup med.. vid transport eller annat..

Permalänk

Den här är ju ingen nyhet, har ju funnits ett par månader, har inte swec till o med raporterat om denna innan?

Permalänk

Mycket snack och ingen leverans säger jag. Hängt på låset till svenska ÅF sen jag först hörde om den. Nån som har tips om var man kan köpa?

Visa signatur

| A64 3500+ 363*10 | DFI Lanparty Ultra-D | 2*512 OCZ VX 3200 1,5-2-2-5| nVIDIA GeForce 6800LE | Danger Den TDX, Maze4, Black Ice Extreme 3 |

Permalänk
Avstängd

via nån nätbutik i USA kanske?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det var helt och hållet onödig att driva skiten med ström från pci'n, men var skulle man haft den i annat fall? Lär ha blivit en grej som man sätter fast i en pci-slot oavsett om den använder moderkortets pci-slot eller inte.

Skulle vara najs om den hade 8 platser och pallade 8 gig iaf, ha nån lösning som man kunde sätta i 5.25"-platsen, kanske med en fin plexiskiva på framsidan med belysning så man ser minnena. :D:D
Nä men skämt åt sido, minnen är svinbilliga nuförtiden, man kan ju köpa riktiga bajs-minnen till den här då överföringshastigheten ändå är under vad även dom sämsta minnena kan pressa. PC2700 lär räcka så det blir över!

Har nån tänkt på vad som händer om man kör två eller fyra sånna där i raid? Fläskigare än allt annat ju! *drömma*

Permalänk
Avstängd

vill man ha mera utrymme så är det bättre att köra 2 sånna hära i raid0.

skall man ha 8 platser så måste man köra REG minne å de är dyrare än en sådan manick extra. men det kanske kommer.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja lägga swapfilen på den?
Slänga i lite extra primärminne och stänga av swapfilen helt måste väl ändå vara bättre?

Permalänk
Avstängd

njae, Windows framförallt är byggt för att använda en swap - oavsett rammängd

Permalänk
Medlem

Photoshop behöver en snabb swapdisk. Helst en annan än system/programdisken. Detta är väl idealiskt för det.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Varför vinklade kontakter, jobbigt nog att installera dom rakt ner...

Permalänk
Avstängd

för att annars får skiten inte plats i en pcislot ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

går den att köra i raid0 ?

8gb borde man få in windows å alla spel å program man använder i nuläget... eller ?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Avstängd

klart moderkortet ser det som en sata disk som vilken som helst som sitter inkopplad i sataporten ...

du kan ju köra 4st i raid0 om du har plats för det ...

4x150MB/s...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Alltså grejen med den här är ju inte överföringshastigheten utan accestiden, skulle en vanlig hd som klarar ca 50Mb/s ha en accestid på 0,1ms så skulle den också vara mycket snabbare! Iaf kännas snabbare!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Vad var priset på den där?
Anandtech´s test på denna var också betydligt bättre och mer ingående, läs den om ni är intresserade först.

Angående uppstart av XP så är det vad jag förstått väldigt beroende av CPUn (förutom disken uppenbarligen). Om man vill ha ultrasnabb uppstart krävs det en monstercpu för att helt tillgodogöra sig denna prylen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Håller med som även några nämt.. Dom har nog missat ett par grejor med denna produkt..

- Det skulle vara en inbyggd PCI-e självstående controller som klarar mer än 150Mbps.
- Möjlighet att ansluta en 2,5" disk för hårdbackup vid power-failure (batteriet måste klara driva disken en liten stund med)
- Fler slottar, visst finns det jätte moduler, men dom är dyra. 4GB är lite i underkant för OS+Program.

Annars tycker jag det är trevligt..

GurkGager: Jag har 1024MB och min swapp är mycket inaktiv och nästan obefintligt använd.

Batteribackupen räcker 12 timmar om jag inte minns helt fel, och så länge datorn har powersladden i får kortet ström. Så man kan stänga av datorn om man vill, men se till att inte har den utkopplad längre än 12 timmar bara.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Vad var priset på den där?
Anandtech´s test på denna var också betydligt bättre och mer ingående, läs den om ni är intresserade först.

Angående uppstart av XP så är det vad jag förstått väldigt beroende av CPUn (förutom disken uppenbarligen). Om man vill ha ultrasnabb uppstart krävs det en monstercpu för att helt tillgodogöra sig denna prylen.

Nej startupen handlar mycket mer om vilken hårdvara man har i datorn, alltså vilka drivrutiner som behöver laddas och vilka saker datorn behöver vänta på.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Köper jag en sån så pluppar jag lätt in ett batteri från ett larm eller liknande som kan driva skiten lite extra om det krävs, mc batteri eller vafan somhellst.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Batteribackupen räcker 12 timmar om jag inte minns helt fel, och så länge datorn har powersladden i får kortet ström. Så man kan stänga av datorn om man vill, men se till att inte har den utkopplad längre än 12 timmar bara.

Tycker ändå inte det känns trygt att ha sakerna på ett flyktigt minne en längre tid. Hade varit bäst med inbyggd minnesdumpning till disk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Nej startupen handlar mycket mer om vilken hårdvara man har i datorn, alltså vilka drivrutiner som behöver laddas och vilka saker datorn behöver vänta på.

japp! samt att det tar lite tid att initiera drivrutinerna ibland ..

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Photoshop behöver en snabb swapdisk. Helst en annan än system/programdisken. Detta är väl idealiskt för det.

Stora spel (ex. World of Warcraft) mycket ram + snabba diskar + swap.

så jag kan tänka mig att den här saken minskar "ny data-lagget" en hel del.

Permalänk
Medlem

Det är många här som påstår att vissa program behöver swap. Stämmer verkligen det? Varför göra program som föredrar att skriva ner datan till hårddisken istället för att använda ramminnet? Är detta ett Windowsfenomen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Nej startupen handlar mycket mer om vilken hårdvara man har i datorn, alltså vilka drivrutiner som behöver laddas och vilka saker datorn behöver vänta på.

1. De flesta av oss vet att det tar längre tid att ladda ett system med mycket hårdvara.
2. De flesta av oss vet att det tar längre tid att ladda ett system med mycket installerad mjukvara.

Vad mitt inlägg handlade om var CPUns påverkan för att kunna förkorta laddningstid.
Det tar en hel del cpu-resurrser i anspråk tydligen när systemet startas upp, och det har jag märkt själv med drastiskt olika cpu-hastighet att uppstarten påverkas högst märkbart, med allt annat lika.

Om CPU är flaskhalsen vid uppstarten hjälper inte en blixtrande snabb hårddisk/ramdisk väldigt mycket. Speciellt märkbart med användande av RAMdisk, Ed Stroligo @overclockers.com har skrivit om detta tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Det är många här som påstår att vissa program behöver swap. Stämmer verkligen det? Varför göra program som föredrar att skriva ner datan till hårddisken istället för att använda ramminnet? Är detta ett Windowsfenomen?

operativsystemet behöver "swap" inte programen, blanda inte ihop det med "scratch-disk" (Photoshop, videoredigering mest) som är samma sak egentligen, men den är det programe direkt som använder. nej det är inget unikt för Windows, däremot gör Windows ofta dåliga prioriteringar av vad som ska till swapen och lämnar ofta mycket ram oanvänt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Men tänk på att ha en sån här disk i en server! Sen kör du web, eller ännu hellre databasen på den, där nästan bara söktiden är av vikt.
Sen kör du förstås automagisk backup till disk lite då och då. Är ju faktiskt inte så svårt att få till. Då fungerar den liksom som en disk med en stor cache (vaddå 8MB, larvigt!)