Permalänk
Medlem

ComHem går ner? (undersökning)

Jag är lite nyfiken på ni som har comhem om det går ner då och då för er, så fall hur ofta och hur länge varar avbrotten?, får gärna lägga till var ni bor så man kan få sig en uppfattning vilka delar av landet som har mest problem.

Permalänk
Medlem

Här brukar det gå ner nästan varje dag ungefär 1 gång på 1dag och varar mindre än 5min, Men jag vet inte om det beror på min DLINK..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Sedan början av 2005 har det gått ned tre gånger för mig, en gång hela dagen, de andra två var kortare avbrott som varade i runt 10 min vardera. Bor i Linköping och har Comhem Bredband 8000.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att acceptera att nätet "går ner" så ofta. Byt ISP, det gjorde jag. Hade comhem tidigare och nån värre skit får man leta efter. Har kört ADSL sedan dess, i princip utan avbrott. comhems svaghet är att det finns så mycket som kan strula. Har man otur är man ensam på just den amp:en i fastighetsnätet som lägger av och då är man ju ensam om att felanmäla och då skiter comhem T O T A L T i en..

ALDRIG MER comhem!!

Permalänk
Medlem

Har man problem med att comhem går ner hela tiden så har man antingen strulande router som matte56 eller ett fastighetsnät som borde renoveras. Om man tittar generellt över hela landet så faktiskt comhem riktigt stabilt nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Har haft comhem sen nemo tiden mycket strul med nemo men sedan docsis kom har det funkat klockrent har även iptelefoni.
ystad

Permalänk
Medlem

Hade comhem på Nemo tiden me (1Mbit) Då funkade det sådär, men nu tycker jag det är riktigt stabilt!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Många verkar dock ha problem med att det går ner lite då och då. Får comhem i nästa vecka så det ska bli skoj att se, dom har monterat nya uttag och mottagare i husen så det borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Har fått installerat comhem får ca 3 månader sen. Har alldrig haft problem med nertid eller sånt.

Det enda som händer är att min Netgear router blir överhettad pga får för mycket ström.

Permalänk
Inaktiv

Har haft Comhem i drygt fyra år om jag inte minns fel. Om jag skall jämföra idag mot när jag fick det så är det riktigt stabilt. Har nog inte haft någon nertid i år, förutom strömavbrott. Men det kan man inte lasta Comhem för.

Permalänk
Medlem

jag skaffade comhem hösten 2001. och har sedan dess bara haft nertid i samband med att telias dns-er gick ner för ca 2 år sen i övrigt har det fungerat felfritt!. är nog en av de få comhem ägare som det inte strulat för

Permalänk
Medlem

Skaffade comhem för ca en månad sen och måste säga att innan det har jag varit mycket skeptisk då jag hört allt möjligt om nerkopplingar och dåliga pingtider. Har dock funkat klockrent. Stabilt, bra ping och sen att man får ut lite mer hastighet än man betalar för är ju bara positivt.

Permalänk
Medlem

Har under ett år med Comhem haft ungefär en downtime i kvartalet. Då har den varat mellan 10-30 min.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

Har haft Comhem 8mbit i cirka 1år, det har aldrig varit nere mer än 5-10min nångång. Men inte ofta det händer. Däremot hade jag lite problem med pinghopp förmodar att det var överbelastning så min ping steg från 20 - 600 då och då, sen la det sig fram emot 22:00 tiden.

Men efter dom "pressade" ut lite mer kräm, så att även ifall det var belastning så skulle alla ha 8mbit ändå så har det blivit betydligt bättre. Kör också deras IP-telefoni sen cirka 1 vecka tillbaka. Den fungerar klockrent, bra och rent ljud och inget eko eller brus. Så jag är helt klart en nöjd Comhem användare!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

när nätet drogs igång för kanske fyra år sen var det mycket downtime ibland i veckor men mot slutet av året så börja det försvinna och har nu varit stabilt i två år. Har inte märkt någon downtime själv.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Kört Comhem 8/1 i cirka 2 månader och aldrig varit med om någon downtime förutom när någon hade grävt av en fiber i Boråstrakten. Förutom det har det fungerat ypperligt. Även telefonin har fungerat precis som mitt gamla Teliaabonnemang dvs super

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

"Har man otur är man ensam på just den amp:en i fastighetsnätet som lägger av och då är man ju ensam om att felanmäla och då skiter comhem T O T A L T i en.. "

Det låter som det var förr i tiden, nätet är förfriskat en hel del inför telefonin och är man ensamen att anmäla, vare sig telefoni eller ej och inte fastighetsnätet är ett himmla rappel när tekniker kommer ut (inte ovanligt och fastighetsägaren uppgraderar i egen regi och sedan aktiverar ett uselt nät) korrigeras fel inom max någon dag efter de ringt och bokat tid med dig.

I allmännhet kan man ju säga att nedkopplingsproblem som man inte märker på så sätt att modemet ej blinkar fel är oftast i en router/mjukvarubrandvägg eller nått annat i sin egen utrustning. Börjar dock modemet att blinka fel ibland så kan man felanmäla och någon är där och fixar inom någon dag (om det inte är kass fastighetsnät som sagt för då måste fastighetsägaren punga ut med pengar och det kan ta månader).

Nertider 3ggr per år tycker jag är HELT ok, har en LAN-lösning själv som är nere kanske 1 gång i månaden men orkar inte bry mig. Byter jag får jag adsl 1/8 via BBB och det vill jag inte ha.

Matte har nog problem med sin routern som sagt.

Drummel: Hade du comhem på nemo/tidiga motorola-tiden kan jag förstå dig, den tekniken och i det skick deras kabel-tv nät var då går inte att jämföra med dagsläget (nej, jag jobbar inte på comhem om ni undrar utan i kabel-tv installationsbranchen). Telefoniplanerna fick dem att jobba intensivt verkar det som. På nemotiden hade de inte ens vettig övervakning på orterna, numera kan de se fram till bostadsområdet minst. De kunde inte göra direktmätningar mot varje modemen + att telia driftade deras dhcp-servrar utan insyn från comhems tekniker. Deras nät sköts helt av dem själva nu med ovan övervakningsförbättringar förutom Peeringen och e-posten tror jag det var.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
"Har man otur är man ensam på just den amp:en i fastighetsnätet som lägger av och då är man ju ensam om att felanmäla och då skiter comhem T O T A L T i en.. "

Det var förr i tiden låter det som, nätet är förfriskat en hel del inför telefonin och är men ensamen att anmäla, vare sig telefoni eller ej och inte fastighetsnätet är ett himmla rappel när tekniker kommer ut (inte ovanligt och fastighetsägaren uppgraderar i egen regi och sedan aktiverar ett uselt nät) korrigeras fel inom max någon dag efter de ringt och bokat tid med dig.

I allmännhet kan man ju säga att nedkopplingsproblem som man inte märker på så sätt att modemet ej blinkar fel är oftast i en router/mjukvarubrandvägg eller nått annat i sin egen utrustning. Börjar dock modemet att blinka fel ibland så kan man felanmäla och någon är där och fixar inom någon dag (om det inte är kass fastighetsnät dvs för då måste fastighetsägaren punga ut med pengar och det kan ta månader).

Nertider 3ggr per år tycker jag är HELT ok, har en LAN-lösning själv som är nere kanske 1 gång i månaden men orkar inte bry mig. Byter jag får jag adsl 1/8 via BBB och det vill jag inte.

Matte har nog problem med sin routern som sagt.

mjo tror det också...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

/-
-/

Drummel: Hade du comhem på nemo/tidiga motorola-tiden kan jag förstå dig, den tekniken och i det skick deras kabel-tv nät var då går inte att jämföra med dagsläget (nej, jag jobbar inte på comhem om ni undrar utan i kabel-tv installationsbranchen). Telefoniplanerna fick dem att jobba intensivt verkar det som. På nemotiden hade de inte ens vettig övervakning på orterna, numera kan de se fram till bostadsområdet minst. De kunde inte göra direktmätningar mot varje modemen + att telia driftade deras dhcp-servrar utan insyn från comhems tekniker. Deras nät sköts helt av dem själva nu med ovan övervakningsförbättringar förutom Peeringen och e-posten tror jag det var.

Jag hade ett Nemomodem det är riktigt och mina comhemerfarenheter sträcker sig ca 2 år bakåt i tiden. Jag har däremot grannar som var tvingade att byta bort comhem för bara ca 6 månader sedan av samma skäl som gjorde att jag bytte. Jag vidhåller att systemet är känsligt och att det beror på den sista kabelstumpen som befinner sig i den aktuella fastigheten. Är denna dålig så kvittar det vad comhem har i sitt backbone.
Jag kan tillägga att TV-signalen här oxå suger imellanåt.

Ska man anliota comhem som ISP så _BÖR_ man kolla upp om det finns andra i fastigheten som har comhem och hur det i så fall fungerar. Observera att det helst ska vara i samma huskropp som man själv bor i!

Permalänk

Bor i Uppsala, ingen downtime än så länge (endast haft i 2 mån).

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har några vänner med comhem.. inet har aldrig lagt ner för dem. Visste inte att de lägger ner alls ?

Man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Medlem

Drummel: jag tror att kablarna, mottagarna, uttagen i det huset du bor i är felinstallerat eller så är det helt enkelt dåliga saker dom har använt, för om även TV-signalen är så pass dålig så är något fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Drummel: jag tror att kablarna, mottagarna, uttagen i det huset du bor i är felinstallerat eller så är det helt enkelt dåliga saker dom har använt, för om även TV-signalen är så pass dålig så är något fel.

Japp, så är det nog. Tyvärr är man inte hjälpt av att ana detta eftersom supporten på comhem utgår från att felet beror på SBS hos den som ringer. När man ringt 10 ggr utan att nån tar en på allvar så lägger man ner o byter ISP. Dessutom blir man en J Ä K L I G T dålig ambassadör för comhem framöver. Som jag t ex är här nu
Fattar eg inte heller hur dom överlever med den prissättningen..

Edit:
Jag är nog inte ensam om mina erfarenheter heller.. denna tråden är ju ett exempel på detta..

Permalänk

Har haft 2 avbrott i våras

Permalänk
Medlem

"comhem utgår från att felet beror på SBS"

Hade den fastighetsägaren du bodde hos service med comhem? Alltså att comhem fixar fel även i fastigheten? Har de inte full service så kan det såklart bli en jävla massa problem då tex tv-fel oftast ligger i fastigheten och nästan uteslutande berör bredband/telefoni och vill ej fastighetsägaren fixa så är det inte mycket för comhem att göra. De har dock börjat tvinga in fastighetsägarna i service direkt med dem för att slippa att kunderna hänvisas fram o tillbaka och ägare som vägrar fixa sina dåliga nät.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har haft comhem i två år fram tills nu när jag bytte till telia.

Sedan dom tog bort loginet har det funkat helt klockrent, stabilt som sten.

Enda gången det gick ner var när det var nere för typ hela sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

"comhem utgår från att felet beror på SBS"

Hade den fastighetsägaren du bodde hos service med comhem? Alltså att comhem fixar fel även i fastigheten? Har de inte full service så kan det såklart bli en jävla massa problem då tex tv-fel oftast ligger i fastigheten och nästan uteslutande berör bredband/telefoni och vill ej fastighetsägaren fixa så är det inte mycket för comhem att göra. De har dock börjat tvinga in fastighetsägarna i service direkt med dem för att slippa att kunderna hänvisas fram o tillbaka och ägare som vägrar fixa sina dåliga nät.

,

Japp, fullservice!

Såhär kunde de svara: "Jaa.. men jag har kollat här och det är ingen annan som har problem i ditt område. Du får nog titta över dina inställningar igen."
Fan, jag höll på o få en hjärnblödning ibland :o(((