Nytt HTPC chassi med display men mobo utan LPT1 port

Permalänk
Medlem

Nytt HTPC chassi med display men mobo utan LPT1 port

Fick idag hem mitt Ahanix D-vine 5 HTPC chassi. Den display som följer med ska kopplas in i datorns LPT1 port. Nu är det så att jag självklart inte har nån LPT1 port på moderkort, har ett DFI Lanparty NF4 ultra... så vad kan jag göra åt det? På moderkortet sitter dock en intern com-port, kan den kanske användas?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

skaffa ett i/o kort med parallellportsheader på kortet så slipper du dra kabeln på utsidan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vet du vart jag kan hita ett sånt kort då?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om korten på clas ohlson - men CyberVillain hann före med sitt svar

De korten har dock ingen intern paralellport - finns det verkligen kort med header internt ?

Det behövs väl en "äkta" parallelport för att det ska fungera ?

Permalänk
Medlem

jag slutar aldrig att förundras över den enorma kunskap som finns här på swec! bockar och tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Tänkte tipsa om korten på clas ohlson - men CyberVillain hann före med sitt svar

De korten har dock ingen intern paralellport - finns det verkligen kort med header internt ?

Det behövs väl en "äkta" parallelport för att det ska fungera ?

'

äta parallellport? det står ju "bracket for printer port" så de går ju att få en parallellport på utsidan av chassit om man vill, men de e väl lättare att ha den i chassit ifall man ska ha displayen i fronten...

Permalänk
Avstängd

det kortet jag länka till har parallellport på headern.. bäst så så slipper man leda ut kabeln på baksidan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, men jag har samma chassi och display-kontakten passar ju endast på en "riktig" parallelport.

Det var det jag menade - men jag har kanske missat något ?

CyberVillain - hur fäster man kontakten på en intern kontakt ?

edit:

Permalänk
Avstängd

jag har en flatkabel på min display så det var bara att klämma dit ett hondon som passar på parallellportshedaern.. idittfall blir det svårare eftersom de använder rundkabel.. du kan iof klippa kabeln och löda på en hylslist direktpå kabeln, eller så låter du helt enkelt bracketen som följer med ligga löst i chassit

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK.

Enklaste lösningen för finkeln kanske är att skaffa sig denna:

Men det är alltså möjligt att ansluta inuti datorn - med lite jobb

Permalänk
Medlem

hur skulle en sån här funka då?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

min display ser precis ut som bilden ovan, ström kommer från en molex kontakt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av finkeln
hur skulle en sån här funka då?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

min display ser precis ut som bilden ovan, ström kommer från en molex kontakt.

vi har haft dem på tal förut.. men inget som provat.. rent teorietislt borde det funka då den emulerar en parallellport..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det har du rätt i...om man tittar noga så ser det som LPT1 portarna gör på skrivaren

Permalänk
Medlem

Sorry för ändringar

Det kanske skulle fungera med en adapter - men inte direkt.

Ändå smidigare med Clas Ohlson varianten

Permalänk
Medlem

mitt chassi är ju rätt djupt...46 cm, så jag vill nog försöka koppla inuti chassit.

men hur vet jag vilken pin på pcikortet som ska till en viss pin på LPT1 kabeln?

Permalänk
Avstängd

varför kan du inte bara låta bracket som fäljer med i/o kortet ligga läst inne i chassit så kopplar du displayen direkt på den utan krångel..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för att jag är klantig och läser inte tillräckligt noga!

stort tack för hjälen!

Permalänk
Avstängd

hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att även jag missade att det följde med en bracket - sorry om jag lät lite förvirrad

Det är givetvis den smidigaste lösningen

Permalänk
Avstängd

självklart ska du då skruva loss själva bracketen och bara har d-subdonet i chassit... men det antar jag att du redan listat ut

Visa signatur