Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Ärligt talat, vad fan har hänt med SweClockers

Så fort någon skall köpa ett high-end system kommer en massa folk, som kanske har lite brist på pengar, och skall leka förmyndare över vuxna människor genom att förklara hur korkad man är om man köper det.

Dock skall sägas att spelar man på den normala upplösningen 1280x960 (alt 1280x1024) så blir det svårt att hitta hack i BF2 med ett7800GTX, jag sitter på systemet i sign, och eftersom mina maxupplösningar är 1280x1024 så kan jag inte få det att bli segt i spel, trots full kantutjämning i BF2 med ett musikprogram i bakgrunden, och min processor är för närvarande oklockad. dvs 3200+

Jag hörde en massa propaganda om att man var tvungen att ha 2048 mb RAM, X800XT eller 6800 U eller bättre samt 3,5 Ghz prolle för att kunna fixa max på BF2...

Vad krydda_08 gör med sina pengar skall ni fullständigt skita i, skaffa er ett jobb (eller annat jobb ) och få mer pengar istället, den svenska avundsjukan sätter fart!

Tackar och bockar. Så JÄVLA skönt att höra att det finns kloka människor! Kunde inte sagt det bättre själv.

Ja, ett 7800GTX räcker idag till alla spel jag känner till med en upplösnning på 1280x1024. Dock så verkar det som det får liiite problem med fear om man inte har ett kraftfullt system i övrigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
Krydda_08 har själv ETT 7800gtx (top dessutom)
så han vet nog bättre än du Sando

Ja, RaeFon den datorn blir bra som speldator
men moderkortet vet jag inget om :/ ett a8n-e ska iaf vara bättre. ta ett sånt.

moderkortet är det osäkraste kortet, är inte alls säker på vad jag ska ha får inte bara låta priset skena iväg mer än vad det redan har gjort så det får kosta ~1000 kr

tack för all respons och den häftiga diskussionen!

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Avstängd

asus a8n-e kostar under tusenlappen
på komplett vet jag inte om det gör det men mycket över tusingen kan det inte kosta

Permalänk
Medlem

Pris: kr 1.049:- på Komplett ända med den är väl att man inte får med stöd för Sata2...

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

Raefon - A8N-e stödjer nog allt Sata2 enheter.

A8N-E: Det handlar bara om prestanda
A8N-E har en ”inget struntprat, bara prestanda” -attityd. Det här moderkortet är utformad för AMD Socket 939, PCI Express grafikkort, SATA 2.0 enheter, och dual-channel minnen. Utöver detta erbjuder ASUS användare AI NOS och Precision Tweaker för att skruva upp prestandan ännu mer! Om ord som snabbhet och kraft är viktiga för dig sa behöver du inte leta längre, här är det - A8N-E.

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

Just precis.

Dessutom kostar 895:- hos datorbutiken.

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krydda_08
Tackar och bockar. Så JÄVLA skönt att höra att det finns kloka människor! Kunde inte sagt det bättre själv.

Ja, ett 7800GTX räcker idag till alla spel jag känner till med en upplösnning på 1280x1024. Dock så verkar det som det får liiite problem med fear om man inte har ett kraftfullt system i övrigt.

Ja för min del behövs en raptor 36,6 som komplement

Relativt billig investering för att det skall flyta bra!

OnTopic; A8N-e är ett säkert moderkort som bygger på den underbara Nforce 4 Ultra -kretsen, har 1 st PCI-e 16x...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Ja för min del behövs en raptor 36,6 som komplement

Relativt billig investering för att det skall flyta bra!

OnTopic; A8N-e är ett säkert moderkort som bygger på den underbara Nforce 4 Ultra -kretsen, har 1 st PCI-e 16x...

har lagt med en 74 GB Raptor, det känns värt får väl ta ett sådant moderkort då när alla rekomenderar det förresten, är det passiv kylning på den?

//edit
tjänar 400 kr på att köpa allt från datorbutiken istället, är det värt? har väldigt bra erfanheter från Komplett men inte lika bra från datorbutiken... fast å andra sidan så är min budget ganska knaper

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

Vad är det för komplement ni pratar om? Är det nödvändigt enbart för att kuna spela på högre upplösningar eller?

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

de menar väl bara att hårddisken också spelar ganska stor roll

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

Jo men liksom en 74Gb hårddisk eller ett Raptor 36.6? Har jag missat något eller? Berätta om dessa "hårddiskar" och varför dom skiljer sig mot andra standardmodeller som typ; 80Gb, 120Gb, 160Gb osv...

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

de är 10k rpm-diskar till skillnad mot det vanliga 7200 rpm... dessutom är allt annat snabbare också, responstid etc... är så snabbt du kan få det utan att gå till SCSI vilket genast kostar mkt mer p ga att man måste införskaffa ett SCSI-kort

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

Med andra ord så är det alltså väldigt små hårddiskar som är väldigt snabba?

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

inte nödvändigtvis men de kostar mkt mer per GB

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

Inte nödvändigtvis? Men då förstår jag inte din tidigare post om att dom snurrar snabbare, har snabbare responstid m.m?

Please explain.

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

att det är annan teknik i dessa diskarna

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk

Okay, men om jag frågar såhär istället:

Varför vill man köpa en hårddisk som är mindre (puttelilla 36 eller 74Gb) som nödvändigtvis inte är snabbare än 7200rpm diskar som desssutom lagrar betydligt mer?

Visa signatur

Train hard, fight easy.

Permalänk
Medlem

en sådan disk köper man inte som lagringsdisk utan som systemdisk... jag kommer enbart att ha window+spel+program på den... sedan köra allt annat genom min server sedan blir det kanske en sådan här disk till som man raidar, har hört att det ska fungera bra

tycker ni att det är värt att tjäna 400 kr på att beställa från datorbutiken istället för Komplett? som sagt, Komplett står mig närmast hehe

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

Japp, det enda hack som kan komma är pga hårddiskarna

Battlefield 1942 är väldigt segt i början trots 2 gb ram och 7800GTX för mig.

Permalänk
Medlem

okey, hoppas att det kommer att fungera för mig

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Ärligt talat, vad fan har hänt med SweClockers

Så fort någon skall köpa ett high-end system kommer en massa folk, som kanske har lite brist på pengar, och skall leka förmyndare över vuxna människor genom att förklara hur korkad man är om man köper det.

Dock skall sägas att spelar man på den normala upplösningen 1280x960 (alt 1280x1024) så blir det svårt att hitta hack i BF2 med ett7800GTX, jag sitter på systemet i sign, och eftersom mina maxupplösningar är 1280x1024 så kan jag inte få det att bli segt i spel, trots full kantutjämning i BF2 med ett musikprogram i bakgrunden, och min processor är för närvarande oklockad. dvs 3200+

Jag hörde en massa propaganda om att man var tvungen att ha 2048 mb RAM, X800XT eller 6800 U eller bättre samt 3,5 Ghz prolle för att kunna fixa max på BF2...

Vad krydda_08 gör med sina pengar skall ni fullständigt skita i, skaffa er ett jobb (eller annat jobb ) och få mer pengar istället, den svenska avundsjukan sätter fart!

Gissar på att Fragbite håller på att flytta hit

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

det var ett jävla gnäll ? vad tycker ni krydda ska göra med sina pengar ? spara dom tills han är är 80 år o dö rik ? eller köpa mat o bli fet o dö i förtid ? :D...nä om jag hade vunnit 100.000 hade jag säkerligen köpt datordelar för 70-80 000 av dom
jag kan säga att jag e avendsjuk men inte svartsjuk....som många här på swec är har ja märkt

Visa signatur

[Amd Athlon64 3200+ 939] [Msi k8n neo2-fx] [Corsair Value 1024DDR(400mhz)] [ Msi 6800GT 256mb 442/1167 ]
[Thermaltake Purepower Butterfly 480W] [Cooler Master Stacker] [Creative Inspire 5.1]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Gissar på att Fragbite håller på att flytta hit

tänk vad bra det vore så blir surgubbarna här på swec lite gladare.

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doodeley
tänk vad bra det vore så blir surgubbarna här på swec lite gladare.

Nej, tycker dock att folk skall skita i andra

"Sköt dig själv och skit i andra" är ett bra ordspråk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supertonka
Okay, men om jag frågar såhär istället:

Varför vill man köpa en hårddisk som är mindre (puttelilla 36 eller 74Gb) som nödvändigtvis inte är snabbare än 7200rpm diskar som desssutom lagrar betydligt mer?

Man köper den just för att den ÄR snabbare än de vanliga 7200rpm diskarna. Det är den bäst presterande icke SCSI-hårddisken just nu (och har varit i ett bra tag).
De flesta som har en Raptor använder den som systemdisk och har en disk till som de använder för lagring. Resultater av att använda en Raptor är att windows startar snabbare och arbetar snabbare och loadtider i spel minskar.

Kryddan08 <= Det som kan irritera mig lite är att du alltid rekommenderar 7800GTX i SLI till alla i stort sett alla trådar som gäller grafikkortsuppdateringar (ja,ja, jag överdriver lite ). Det är inget svårt att rekommendera folk att köpa 7800GTX i SLI och det ÄR snabbast. Men det passar för det mesta inte killen som frågar, eftersom han har en budget som inte tillåter det. Det luriga är ju att pressa fram max prestanda för den budget som finns.

Däremot tycker jag bara att det är trevligt att du försöker maxa ditt eget system, det är alltid trevligt med folk som brinner för sin hobby.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Kryddan08 <= Det som kan irritera mig lite är att du alltid rekommenderar 7800GTX i SLI till alla i stort sett alla trådar som gäller grafikkortsuppdateringar (ja,ja, jag överdriver lite ). Det är inget svårt att rekommendera folk att köpa 7800GTX i SLI och det ÄR snabbast. Men det passar för det mesta inte killen som frågar, eftersom han har en budget som inte tillåter det. Det luriga är ju att pressa fram max prestanda för den budget som finns.

Däremot tycker jag bara att det är trevligt att du försöker maxa ditt eget system, det är alltid trevligt med folk som brinner för sin hobby.

Jag rekomederar bara SLI om man ska köra i höga upplösningar. Annars är nog 7800GT det bästa valet. Eller om man har lite pengar över så kan man ju ta ett 7800GTX

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Ärligt talat, vad fan har hänt med SweClockers

Så fort någon skall köpa ett high-end system kommer en massa folk, som kanske har lite brist på pengar, och skall leka förmyndare över vuxna människor genom att förklara hur korkad man är om man köper det.

Dock skall sägas att spelar man på den normala upplösningen 1280x960 (alt 1280x1024) så blir det svårt att hitta hack i BF2 med ett7800GTX, jag sitter på systemet i sign, och eftersom mina maxupplösningar är 1280x1024 så kan jag inte få det att bli segt i spel, trots full kantutjämning i BF2 med ett musikprogram i bakgrunden, och min processor är för närvarande oklockad. dvs 3200+

Jag hörde en massa propaganda om att man var tvungen att ha 2048 mb RAM, X800XT eller 6800 U eller bättre samt 3,5 Ghz prolle för att kunna fixa max på BF2...

Vad krydda_08 gör med sina pengar skall ni fullständigt skita i, skaffa er ett jobb (eller annat jobb ) och få mer pengar istället, den svenska avundsjukan sätter fart!

Jag tycker datorn ser jättebra ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

tack funderar dock på att uppgradera processorn till en 4000+ eller ett 3800+ X2 p ga att jag fick lite pengar över vad tycker ni?

Visa signatur

Speldator: Antec Sonata II| AMD64 4000+| 2 GB RAM| GeForce 7800GT | ASUS A8N-E|WD Raptor 74 GB 10k RPM | Syncmaster 19N 19" TFT
Server: Chieftech Matrix Fulltower| 1.2 Ghz AMD T-Bird | GeForce2 GTS| 768 MB RAM| 2.1 TB HD

Permalänk
Medlem

ta en 4000+ isf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro