Snabb hjälp: Omvandla 1.5 v till tbords trykning

Permalänk
Medlem

Snabb hjälp: Omvandla 1.5 v till tbords trykning

Slitet håret över detta i snart en vecka, vi är ett gäng som försöker göra ett zapper shootemup spel (skoluppgift) och jag är den som tagit åt mig uppgiften att få hela tekniken att funka. Försöker minnas tekniken i högstadiet, men ja, har hittils inte lyckats... All hjälp är extremt uppskattad om någon har nån idé hur det skall kunnas lösas! Tagit fram mina extrema paint-skills (går ju trots allt på en digitaldesign skola) och försökt förklara lite:

Ajusjta, om jag har inte löst detta på måndag så kommer mina kära gruppkamrater att doppa mig i karlskronas härliga vatten, något som jag helst skulle vilja undvika... Så snabb hjälp uppskattas väldigt mycket!

Visa signatur

turbodesign.se
aka turboant aka a3R

Permalänk
Avstängd

1) Försök att identifiera någon av transistorerna. Ta åtminstone reda på huruvida de är NPN, PNP eller något annat. Skriv betäckningarna här så hjälper vi dig att identifiera dem.

2) Bygg en enkel en-transistor-förstärkare med den lämpligaste och några motstånd och någon enstaka kondensator. Scheman finns på nätet. Den absolut simplaste konstruktionen här består av två motstånd och en NPN-transistor.

Förutsättningarna är rätt goda. Om du har en "tydlig diskrimination" mellan ljus och icke-ljus (jag tolkar det som 0,01, resp 2 volt) så är det mycket enkelt att "konvertera" detta till 0 eller 5 volt med strömdrivningsförmåga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."