vilken av dessa datorer??

Permalänk

vilken av dessa datorer??

vi ska köpa en ny dator från nicator hem-pc.
de är typ 90 procent säkert att vi ska köpa denna dator:

Kabinett: Midi Tower
Moderkort: MB ATX nVidia nForce 4 ULTRA miljöanpassat Dual Core AMD Athlon™ 64X2/Sempron 939-Pin PCIe
NVIDIA nForce4 ULTRA, Cool’n’Quiet, Dual Channel DDR400 (4st, 4 GB), USB, 1Gbit LAN, 1394, SATA IIsupport, RAID: 0 – 1, 8-kanals 7.1 ljud
Processor: AMD Athlon™ 64 3500+ 2.2 HT2000 512K 939
Internminne: 1024 MB PC3200 (2x512MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)
Hårddisk: 320GB SATA II / 7200rpm (2x160GB)
Grafik: ATI® X700SE 256M/0M PCIe ViVo DVI
Ljud: Integrerat 8-kanals 7.1
Nätverkstöd: 10/100/1000Mbit/sek (integrerat på moderkortet)
Modem: PCI, V.92 56k, Data/Fax
Optisk enhet 1: Multi-format DVD-BRÄNNARE DL (Double Layer)
Optisk enhet 2 DVD-Spelare
- Läshastighet: CD-ROM 48x, DVD-ROM 16x

plus att med denna får man med en 19 tums "lg" tft skärm och en canon multiskrivare.

fasst de finns en annan dator som vi kan köpa. den är dyrare plus att ingen skärn eller nåt sån medföljer. prestandan på den är så här:

Kabinett: Midi Tower (inkl 500w powersupplie mm)
Moderkort: ATX nVidia nForce 4 ULTRA, miljöanpassat, 939-pinnars med 1Gbit LAN
och RAID 0, 1 support samt 8-kanals 7.1 ljud
Processor: AMD Athlon™ 64X2 3800+
Internminne: 1024MB PC3200 (2x 512MB, 400MHz DDR SDRAM 184-Pin DIMMs)
Hårddisk: 500 GB SATA/7200rpm 8MB cache (2x250GB)
Grafik: NVIDIA GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (2xDVI, ViVo)
Ljud: Sound Blaster X-Fi XtremeMusic med 64MB X-RAM
Nätverkstöd: 10/100/1000 Mbit/sek (integrerat på moderkortet)
Modem: PCI, V.92 56k, Data/Fax
Optisk enhet 1: 16x Multi-format DVD-BRÄNNARE DL (Double Layer)
Optisk enhet 2: 16x DVD-Spelare
- Läshastighet: CD-ROM 48x, DVD-ROM 16x

Diskettenhet: ja

är den första datorn bra?? komer ja kunna spela alla spel och de som kommer här framöver??
hur länge håller den?

är det mer värt att köpa den andra datorn? (dator 2)

Visa signatur

AMD-64 3500+ , 1024 ram, ati x700SE 256mb, 320 GB sata2 HD

Permalänk

Om du spelar mycket så hade jag satsat på den andra datorn. Grafikkortet i den första är ingen höjdare.

Edit: Fast det beror ju helt och hållet på priset också.

Permalänk
Medlem

Exakt, vi behöver ett pris för att säga om det är lönt!

Permalänk

jag spelar inte så mycket. fasst jag har ett krav att spelen ska flyta på. (bryr mej inte så mycke om upplösningen.

såg att ja la in denna tråd på fel kategori. vet inte hur man ändrar detta. så förlåt för det.

Visa signatur

AMD-64 3500+ , 1024 ram, ati x700SE 256mb, 320 GB sata2 HD

Permalänk
Medlem

med tanke på att det är en hempc = 3år antaligen, så lätt den andra, den första är ingen höjdare i dagsläget ens...

Permalänk

men kan ja spela alla spel? om ja byter till ett bättre grafikkort då? blir den bra då?
som sagt ja bryr mej typ inte om bildkvalite och upplösning.
vi kommer betala 339:- nettokostnad per månad för den första datorn ( med plattskärmen och skrivare och trådlöst tangentbord och mus) den andra datorn kostar 409 nettokostnad per månad utan tillbehör. pluss att vi vill gärna ha plattskäm och då blir de typ 30 spänn dyrare.
amd 64 3500+ är väl inte dåligt i dagsläget. de är väl typ bara grafikkortet som e dåligt?

Visa signatur

AMD-64 3500+ , 1024 ram, ati x700SE 256mb, 320 GB sata2 HD

Permalänk
Medlem

visst, ett nytt graffekort skulle ju göra susen för den första burken.
det är ju bara du som vet vad du är villig att betala...

Permalänk
Medlem

Dator 2 har mycket bättre ljud och grafik och förmodligen ett bättre nätagg, som är bra att ha om man vill uppgradera den sen.
Gissar att den kostar mycket mera också, men hem-pc brukar vara så förmånligt ändå, så jag skulle lätt ta den bästa. Det blir väldigt stor skillnad på grafiken, även om ljudet inte är lika viktigt.

Så är det mer värt att köpa den andra datorn?

Ja!

Behöver du en multiskrivare?

Hellre en billigare skärm just nu, och skippa skrivaren, med det grafikkortet...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Man får väl inte byta hårdvaran i en hem-pc har jag för mig.
Så ifall den går sönder så gäller väl inte garantin.

Fast det kanske beror på varifrån man får PC'n

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Humm ja vill du kunna spela alla spel nu och framöver så är inte den första datorn något att ha. Inte ens i dåliga upplösningar då måste du ha den andra burken

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Inaktiv

får man ens byta graffe på en hempc? :S garantin lär ju i vilket fall som helst upphöra. inte svårt att byta tillbaka då emn iallafall.

den första datorn är ju sisådär redan 1 år gammal, och såska du ha den i 3 år till...

go for den andra datorn.

Permalänk

Det är nog olika det där med vad man får och inte får lov att göra. Jag mailade leverantören av våra hem-pc och frågade om det var ok att smälla i ett annat ljudkort eftersom det bara var ett integrerat som satt i och det var ok.

Permalänk
Medlem

tanke 1: Ska du inte spela eller bara spela lite, ta dator 1. Visst är grafik o ljud långt ifrån bäst men de duger om man inte har några stor krav (till skillnad från vad många verkar tro så går det faktiskt spela spel på mid/low inställningar och ändå ha kul). Dock är ju hempc rätt förmånligt så har man råd så ta 2:an, den lär hålla längre och då det är lite si och så med uppgraderingar av hempc så kan det nog behövas. Fast jag tror fortfarande det skulle bli billigare att bygga den själv, alternativt att man skulle få bättre saker för samma pengar...

tanke 2: WTF är ett miljöanpassat moderkort???

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
*text* tanke 2: WTF är ett miljöanpassat moderkort??? [/B]

Förmodligen ett moderkort utan massa giftiga ämnen på, typ flamskyddsmedel m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björnlabb
Förmodligen ett moderkort utan massa giftiga ämnen på, typ flamskyddsmedel m.m

erhm...
ett moderkort... även om man ser globalt kan det inte vara några större mängder vi snackar om så miljöanpassat eller inte kan inte spela så himmla stor roll i den stora bilden. Och dessutom, vad har miljöanpassningen i de tekniska specsen att göra??? det borde ju i så fall vara under typ, finesser-delen eller nåt liknande... för det har ju absolut ingenting med prestanda att göra...
tycker mer det verkar vara ett riktigt billigt, för att inte tala om dåligt, säljknep... så vi tar det igen:
wtf är ett miljöanpassat moderkort *asg*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om man vet hur det påverkar människan i längden, så inser man att det är något man inte vill ha i hemmet. Ett varmt moderkort på en dator som står på 24/7 friger gifter som kommer ut genom utblåset, ner i dina lungor och stannar där för gott, då människan inte kan bryta ner dessa ämnen. Höga doser kan sänka fertiliteten, ge impotens, cancer mm. Nu handlar det ju inte om höga doser om man bara har en dator i ett rum, men i ett klassrum/kontor med dålig ventilation och en hel maskinpark är det värre. Ju mera saker som innehåller ftaler, desto sämre. Det är idag väldigt vanligt med ftaler i flamskydd, och många saker flamskyddas helt i onödan. Många bäckar små blir en stor å.

Så jag tycker verkligen inte man ska skratta när dom äntligen gör nått åt det. Jag tycker att ett moderkort utan ftaler är ett riktigt bra säljargument, och om alla insåg detta så skulle det till slut bli en standard.

Sen kan man tänka på att ett välkylt kort friger mindre ftaler än ett hett kort, så det är inte bara prestandan man bättrar på när man satsar lite extra på t ex vattenkylning...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter