Permalänk
Medlem

Socket A CPU

Hej!

Har ett asus a7n8x mobo med en athlon 1900 XP 1900+ CPU idag.
Funderar på en lågbudget uppgradering(p.g.a tight budget), alltså bara köpa en ny cpu, en AMD Athlon XP 3000+ Barton 128KB / 512KB för en ca1200:-.

Är det värt att uppgradera så här, eller är det mera värt att köpa ett nytt mobo o cpu, typ ett asrock mobo o en athlon 64 3000+ cpu (men jag anar att jag då måste köpa ny psu, har idag en 300W)?

Som sagt så är min budget rätt liten, om det är värt o vänta ett tag eller om man ska köra med en socket a cpu uppgradering tillsvidare.

Ha det!

Visa signatur

_som_

Permalänk
Medlem

det beror väl på vad du ska använda datorn till...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Till spel och till musikredigering/inspelning mestandels.

Visa signatur

_som_

Permalänk
Hedersmedlem

Byt plattform för du vinner så mycket på det och nätagget skall räcka kolla bara att den har en 4 pinns plugg till moderkortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ptja, eller så finns det gott om socket A cpu:er på t.ex tradera eller liknande som kan va värt att kolla upp.
Du klarar dej gott på en 3000+ eller 3200+ barton ett tag till såvida du inte spelar de allra tyngsta spelen och vill ha superduper prestanda på det.

Det beror helt enkelt på vad det är värt för dej, jag anser det inte va värt 1200 spänn, men väl en 500-700 åtminstone, så se vad du hittar på begagnat marknaden
Tror inte du lär behöva byta kylning iaf eftersom barton är svalare än palomino.

Ska du ge dej på ett "systembyte" så går det nog på iaf 2000 kr med mobo och cpu, risken finns att de minnen du har nu inte passar, så ptja, kolla upp allt noga här och se vad det kan va värt i rena pengar för dej och se vad du har att lägga ut till ditt förfogande

Ha de gött o lycka till..

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Minnet brukar inte vara ett stort problem då man kan köra dom i lägre fart än processorn.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Mjo, vet inte hur det är med det där nu så du har säkert rätt då du är mer insatt i "det nya" än vad jag är
Hänger desperat fast i min barton som för tillfället går i 2.5 ghz och spöar en del av A64orna
Men var det inte tidigt när a64:an kom ut problem med minneskompatibilitet på vissa moderkort?

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Mjo, vet inte hur det är med det där nu så du har säkert rätt då du är mer insatt i "det nya" än vad jag är
Hänger desperat fast i min barton som för tillfället går i 2.5 ghz och spöar en del av A64orna
Men var det inte tidigt när a64:an kom ut problem med minneskompatibilitet på vissa moderkort?

/P

Man har gått i från FSB:n som du känner den så nu kan man ställa allt mot HT bussen så man kan klocka på lite olika sätt.

Venice kärnan har rättat till en del fel med de tidigare kärnorna men visst finns det problem kavar fast lite mindre av dom...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

kör xp 3000+ och det har funakt suveränt sedan jag köpte den för 2 år sedan (eller 3 hmmm :S)

det funkar skitbra , anvädner datorn till samma saker som du, musikredigering och spel.

Visa signatur

Asus A7V600 | AMD 3000+(barton) @ 2.38Ghz | PC3200 1024MB(2*512) Twin Mos | ATI Radeon 9800pro 128 mb (448/774(ddr)) | 3DMark01:ca15000 | 3DMark05: 3111| Superpimod: 51s

Permalänk
Medlem

Hmm... tycker inte det är något fel alls på 1900+ processorn kör själv min server på två sådana och den presterar bättre än min amd 3000+ och 2600+ samt min p4.
Köp nytt moderkort och en processor till!

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Man har gått i från FSB:n som du känner den så nu kan man ställa allt mot HT bussen så man kan klocka på lite olika sätt.

Venice kärnan har rättat till en del fel med de tidigare kärnorna men visst finns det problem kavar fast lite mindre av dom...

Alright
Det var lite nyheter där ja..
Du vet när man har sina grejer och är nöjd med dom så har man ju en tendens att inte hålla lika stor järnkoll på allt det nya som kommer ut.

Börjar bli dags att läsa in sej snart igen dock, blir väl ett nybygge nästa år eller så, bara därför att.
Det blir jobbigt att gå för länge utan att få röra lite ny hårdvara du vet..

/P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Socket A CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _som_
Hej!

Funderar på en lågbudget uppgradering(p.g.a tight budget), alltså bara köpa en ny cpu, en AMD Athlon XP 3000+ Barton 128KB / 512KB för en ca1200:-.

Är det värt att uppgradera så här, eller är det mera värt att köpa ett nytt mobo o cpu, typ ett asrock mobo o en athlon 64 3000+ cpu (men jag anar att jag då måste köpa ny psu, har idag en 300W)?

Som sagt så är min budget rätt liten, om det är värt o vänta ett tag eller om man ska köra med en socket a cpu uppgradering tillsvidare.

Ha det!

XP1900+ till salu???

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Det blev ett asrock mobo o en athlon 64 3000+ cpu ialf, får nu se om det går ihop med minnena jag har idag och om psu:n klarar av detta.

Psu:n har en 4 pin kontakt ialf,men det står så här om psu:n på deras hemmsida:

HeroIchi 300W ATX Power Supply

Features: 4 Pin + 12V Power Connector for Pentium4.

Fungerar denna inte med asrock mobo?

Är 64 mobot o pcu:n mycket mera energikrävande. än det jag har idag (a7n8x o XP1900+)?

Skulle vara surt om man blir tvungen o köpa minnen o psu också, när jag nu ingentligen överskridit min buget redan.

Visa signatur

_som_

Permalänk
Medlem

Alllt ska fungera!

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Re: Socket A CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _som_
Hej!

Ha det!

Jag skulle köpt en venice men en 3000+ Barton funkar. Du behöver inte köpa ett nytt nätagg.

Visa signatur

TBA