Permalänk
Medlem

Hjälp akut! Zalman CNPS9500LED montering!

Hej! Behöver akut hjälp!
Har meckat med nya burken och allting har gått bra förrutom CPU fläkts monteringen. Skruvade fast kylaren (Zalman CNPS9500LED) med skruvarna som satt i socket ramen, gjorde det innan jag monterade moderkortet i trayen då bakplåten lossnar då man skruvar ut skruvarna, so far so good.

När jag sedan monterat fast allt och kollar alla kablar en sista gång innan jag ska dra igång datorn för fösta gången så ser jag hur kylaren tiltar och glider ut position och faller loss (rakt ner i grafik kortet!!!!), den lilla bryggan som löper igenom kylaren och som pressar den ner mot CPU har gått av på 2 ställen!!!!!

HUr fasen är detta möjligt? Har självklar INTE använt onödig/överflödig kraft då jag skruvade dit den.

Någon som monterat denna kylare på en 939 socket som kan ge tips? Använde orginal skruvarna som satt i socket ramen då det var det enda som funkade.

Snälla har panik och behöver akut hjälp!

Jag måste ringa komplett.se imorgon och kolla om det finns en lösning, det är ju bara det sket clippet som gått av, denna skall ju vara sviktande, fattar inte hur den kan går av?

Mvh

J

Edit: Please enyone?

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

jag gissar på att du inte använde distanserna som ska sitta mellan moderkort och bygel som håller kylaren på plats. http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooler/9500_02.jpg

Permalänk
Medlem

Åhhhh nej..... : O Det är inte sant, VM i klant av mig....

Men va fasen, hur får man dit dem? Måste man skruva bort hela bugeln och stoppa i dessa "under i från i bygeln? För ovanifrån går de in få ner dem i bygeln, endast ett litet skruvhål.

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Avstängd

alltså det är faktiskt så dumt av Zalman tycker jag , jag sket i att använda deras bricka och skruvar man får med kapade helt enkelt av lite på orginella och så funka den utmärkt..

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Alltså finns det någon vänlig själ som kan förklara hur man får dit denna kylare- socket 939, ASUS A8N SLI Premium.

Jag har monterat ur moderkortet, skruvat av socket ramen och plattan som sitter bak på moderkortet för att få dit distanserna underifrån på socket ramen men det går ju inte, bakplattan har uppskjutande delar som går upp ur moderkortet som gör att distanserna inte går att få dit på nåt sätt med någon skruv, skruven "når" inte distansdelen underifrån. Skulle man lyckas hitta en längre skruv som passar blir det på tok för högt, socket ramen ligger då flera centimeter ovanför mobot. Jag blir galen på detta.

OM någon kunde lägga upp en utförlig guide med bilder på montering så vore jag evigt tacksam, men jag förstår om ni inte ids.

Skruvfästena på socket ramen på mitt ASUS A8N SLI Premium sitter paralellt med minnes slottarna (om ni förstår vad jag menar) så det gör att clippet man fäster och spänner fast kylaren med lirkas in liksom mellan heatpipsen.

Snälla, nån, hjälp!

Mvh

/J

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Mest troligt har du bara fått en dålig bricka, snacka med komplett o skicka in den.

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Medlem

HAr snackat med dom, en eloge till att de skickade ny adelar direkt, tyvärr blev det miss i kommunikation och jag fick en ny socket 939 med bakplatta i stället, det var inte riktigt det jag behövde utan clippet till kylaren är det som gått sönder:

http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooler/9500_01.jpg

(den längre av dem, längst nere till höger)

men det verkar som man måste använda distanserna annars blir trycket för stort på clippet och det går av, men jag får inte dit distanserna!

Finns det massa olika varianter av en 939 socket?

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=165&code=005... där finns det manual (som borde ha följt med i förpackningen...fanns den och läste du den?)
sen finns det 'video' på hur man monterar...

Visa signatur

Till hemmabion: ASRock 3D Vision 156B + SSD
Stationära: Dell Inspiron 580 MT
Bärbara: Sony Vaio VGN-AR51J
I skrubben: Asus P5AD2 Premium, P4 3.2GHz, 2048MB DDR2, XFX GeForce 7950GT m.m

Permalänk
Medlem

Tack. Jorå, lusläste manualen eftersom det är första gången jag monterar på en 939 socket, är väldigt svårt att se på den dock, pyttesmå bilder.

Installation Movie/Flash Videon hade jag inte sett förrut, tack för tipset på den, det lät mig fastställa att jag inte har push pin och gjort rätt från början men den gått sönder av nån annan anledning, måste vara ett defekt clip i så fall, hoppas verkligen att KOmplett kan vaska fram ett nytt sådant.

Ps: I den installation filmen smetar de ut kylpastan med nån plastbit så den täcker hela cpu ytan. Är detta rekomenderat? Har vanligvis sett rekomendationer på att sätta en klick i mitten sen låta trycket pressa ut pastan?

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Vad gäller att smeta ut kylpastan så är det definitivt att rekommendera. Själv satte jag alltid dit en klick och lät den jämnas ut av trycket förut, men sen så provade jag att smeta ut den me plastbit istället, å då blev det ännu bättre kylning (trots att den nya kylpastan var sämre kvalitet). Men det kan vara svårt att få den jämn tycker jag själv, så det är väl upp till var och en hur mycket man orkar sitta och pilla.

Permalänk
Inaktiv

http://www.zalman.co.kr/

kolla installations videon, skruvade du bara ut de 2 skruvarna ur bracket och sänkte ner 9500 kylaren och skruvade fast som i installations videon.?

Permalänk
Medlem

Direkt länken funkade tyvärr inte men jag gjorde som den visar på socket "754/939/940" fliken

Jag fick fast den bra först men sen meckade jag vidare och när jag skulle ställa datorn upp så ramlade fläkten av pga att clippet hade gått av. MEn av allt att dömma så har jag gjort rätt, vete fan varför det spruckigt, på 2 stället dessutom.

EDIT: Eller om jag har en platta under moderkortet som håller fast socket är det lika med pushpin? Det är i alla fall inte den som jag kan plocka upp pins ovanifrån och sticka ner distanserna ovanifrån.

EDIT 2: Japps, gjorde EXAKT så som det visar, skruvade ut skruvarna ur bracket, sänkte ner kylaren och ömsom och ömsint skruvade fast skruvarna igen tills det tog stopp.

Visa signatur

Intel Core i5 7600K 3.8 GHz 6MB/be quiet! Pure Rock/Gigabyte Z270P-D3/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Samsung 850-Series EVO 250GB/Corsair CX650M 650W/WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB/ASUS GeForce GTX 1060 6GB

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

måste man byta bakplattan på ett msi k8n neo2.... ser ju inte ut som man behöver i videon..

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1