Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Meedio har inte värdens bästa cash-kod, att köra filmbibloteket över nätverket kommer nog ge en fördröjning av visandet av coverarts, du kan ju klart välja att lägga coverarten lokalt på CF-kortet.

Det gick visserligen att att få in XP och Meedio under 1Gb - men med diverse tillbehörs-program (ffdshow, AnyDVD, mfl) så blev det genast ont om utrymme. Ska man dessutom lagra covert-art så får man nog börja räkna bytes

CF 1Gb kortet tillhör egentligen min PocketPC och antagligen kommer den fortsätta användas där - men läsaren kommer kanske användas till att köra GeexBox från ett överblivet 16Mb CF-kort - som ett "extra" HTPC-OS

Citat:

tänk på att en lysdiod inte bara lyser utan även funkar som en diod, kan vara så att den har en funktion utöver att lysa. Så innan du tar bort den, kolla upp det

Hehe - ska nog lämna lampan kvar

Citat:

skumt har du provat att skita i C.mee och bara skriva nått som ör exakt 16 tecken långt direkt i LCD Smartie?

Testade det nu och då fungerar det precis som det ska - 16 tecken = ingen scroll, 17 tecken = scroll.

Verkar som en liten bugg i C.mee ? (jag har det rätt inställt på 16x2 tecken)

...............................

Ett litet tips till dig CyberVillain - läste i Meedios forum att en del irriterade sig över att imon programmet startade i "mus-läge".

Jag testade en helt ny version av programmet (1 september) och där kan man välja om det ska starta i "mus-läge" eller "tangentbords-läge" - nedladdning

Permalänk
Avstängd

kolla med harald på meedio forumet (killen bakom C.Mee) Det funkar för mig mig iaf....

jo, jag kör senaste versionen av imon.. Du har inte poängsatt ExtendedJukebox på maid

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

kolla med harald på meedio forumet (killen bakom C.Mee) Det funkar för mig mig iaf....

Jo det ska nog ordna sig till slut.

Citat:

Du har inte poängsatt ExtendedJukebox på maid

Done!

Permalänk
Avstängd

hehe, 5/5 oxo, tyckte du den var så bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När någonting fungerar precis som det ska så förtjänar det högsta betyg

.......................................................................

Tänkte gå lite On-topic igen

Jag kan reta mig lite på att Dign/D.Vine chassit är så stort på djupet.

Kollade inte upp det innan jag köpte det och det ställer till en hel del problem med min möblering hemma

Kollar man på Accent-chassit är det hela 5cm kortare på djupet - det ställer visserligen till lite problem med att grafikkortet kan gå emot DVD-läsaren etc, men det känns ändå som att det utnyttjar utrymmet lite bättre.

Trots att det går in ett ATX-aggregat i Accent är det endast några mm högre än Dign/D.Vine.

Dign/D.Vine har lite väl mycket "dött" utrymme som man inte kan utnyttja - men jag tycker fortfarande att det är det snyggaste HTPC-chassit på marknaden

Något att tänka å för dom som funderar på antingen Silverstone, Dign/D.Vine eller Accent.

........................................................................

Vill passa på och ställa en rätt märklig fråga:

Finns det någon liten rätt strömkrävande sak jag kan placera i mitt chassi - som inte låter någonting ?

Anledningen är att mitt FSP Zen-aggregat vägrar starta om det inte finns tillräckligt många strömkrävade delar anslutna (detta märkliga problem kom jag fram till i denna gamla tråd )

Jag har nyligen dragit ned på de strömkrävande delarna (bla gått från Radeon 9800Pro till Radeon 9550) så nu startar inte datorn (aggregatet) utan "hjälp".

Jag brukar "kickstarta" det genom att ansluta lite fläktar som jag sedan tar bort

Nu behöver jag dock en mer permanent lösning och undrar om någon har ett strömkrävande och tyst förslag ?

Permalänk
Avstängd

kan tyvärr inte hjälpa dig med Zen agget.. måste vara fel på det?

har du frågat Harald om problemet, med scrollning? Eftersom du bara har 16 tecken är ju scrollning ett måste...

Du tycker att ExtendedJukebox funkar bra allså, har inte fått så mycket feedback på det pluginet på meedios forum... Inget jag bör ändra på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

kan tyvärr inte hjälpa dig med Zen agget.. måste vara fel på det?

Jo, det trodde jag också från början - men efter att fått ett nytt exemplar från butiken som hade samma problem - så är jag inte lika säker

Jag såg visserligen i SilentPCreview:s recension att de klistrat på ett märke som säger "Intel Only" på lådan och jag har endast testat aggregatet på 2 olika AMD-datorer.

I alla fall så fungerar aggregatet fint så länge det får en del belastning att ta hand om.

Det enda som saknas i min HTPC är ett TV-kort - har avaktat med det eftersom jag inte gillar idén att behöva betala 150:-/mån för att få tillgång till (Digital-TV) kanaler som jag redan får gratis direkt från antennuttaget.

(inte intresserad av analoga TV-kort)

Men jag vet inte hur pass strömkrävande ett TV-kort är - tror inte att det räcker med endast det.

Jaja - det ska väl orda sig på något sätt till slut

Citat:

har du frågat Harald om problemet, med scrollning? Eftersom du bara har 16 tecken är ju scrollning ett måste...

Har tyvärr inte hunnit titta på det problemet ännu - har fullt upp med möblerings och nätaggregats-problem

Tänkte jag skulle kolla alla mina inställningar 2 gånger till innan jag ställer frågor i Meedio-forumet.

Citat:

Du tycker att ExtendedJukebox funkar bra allså, har inte fått så mycket feedback på det pluginet på meedios forum... Inget jag bör ändra på?

Har inte hunnit använda det så mycket (tycker dock att den förtjänar ett högt betyg ) - testade bara lite snabbt.

Kan förhoppningsvis ge mer insiktsfulla kommentarer när min HTPC fungerar som den ska och jag kan börja använda den som det är tänkt

Permalänk
Avstängd

k.. you got mail by the way

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sorry för jag drar upp halvgammal tråd, men tror ni det går att få bort divine märket på ett svart chassi också? Jag har nämligen ett och skulle vilja veta lite vad ni tycker innan jag ger mig på det. Gjorde ju markant skillnad

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara några problem.

Det enda jag tänker på är detta:

När jag hade slipat bort det mesta av loggan kunde man fortfarande se lite färgrester kvar emellan "räfflorna" i chassit.

Den vita (kvarvarande) färgen på ett svart chassi kanske syns tydligare än den svarta färgen på ett silver-chassi ?

Men jag tror nog att det ska gå bra

edit:

Och så passar jag på att säga det igen - man ska bara putsa lätt och försiktigt, endast följa "räfflorna" och inte gå över några kanter

Permalänk
Medlem

Okej. ska nog ta dvdskyddet först.

Om det går åt helvete kan man ju alltid spraya det svart igen

Permalänk
Avstängd

spraya? jag antar att chassit är svarateloxerad....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lär väl ändå inte märkas mer än om man låter den vara silverfärgad?

Permalänk
Medlem

Skickar uppden här tråden igen eftersom jag hittade någonting ganska så ontopic nämligen:

En recension på Silverstone LC16M

Kan väl även passa på att nämna att Inet säljer ut Accent HT-200 väldigt billigt

Permalänk
Avstängd

tjenare Pulver.. jag har köpt mig en imon till.. denna funkar typ bara på 3 meter medans min andra funkar på typ 6 meter (kan inte prova på längre avstånd).. kan du testa hur långt din når?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CyberVillain. töm din förbaskade inkorg

Permalänk
Avstängd

tömd!

Förästen så har jag inge priblem med avståndet längre.. skumt...

ett tips för alla som har denna version av Imon som har en röd diod.. Löd på en NOT-grind på dioden så lyser den när den får knapptryckning istället för tvärt om...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Förästen så har jag inge priblem med avståndet längre.. skumt...

Ah, OK.

Jag har nämligen inte min inkopplad för tillfället - så det hade varit svårt att testa

Permalänk
Medlem

Jag köper nog ett D.Vine 5 nu när jag får min lön, eller så gör jag det inte... beslutsångest.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010080489

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Avstängd

med denna revision (samma som du har) tycker jag inte att problemet med att man trycker fel är jobbigt.. Visst, det händer att man trycker förbi ett val ibland eller att den trycker vänster när man vill uppåt etc... men det är inte så ofta och det är bättre än förra revisionen. Desutom så går det att ställa in hur den ska reagera så man kan förbättre det lite (inte perfekt dock)...

Allt som allt är jag nöjd, ska bara fixa så att dioden lyser när man trycker istället för att den släcks som det är nu.. funkar dock inte med en NOT-grind kom jag på.. tror dock att jag kan lösa det med en transistor...

edit: om du inte använder din imon, vad säljer du dem för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
Jag köper nog ett D.Vine 5 nu när jag får min lön, eller så gör jag det inte... beslutsångest.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010080489

Det visade sig vara ett varaktigt erbjudande - nackdelarna med chassit är de som vi nämnt tidigare; att det endast tar mATX aggregat och att det är lite för djupt.

Jag tycker dock fortfarande att det är det snyggaste HTPC-chassit på marknaden.

Det billigaste alternativet är erbjudandet som Inet.se kör på Accent HT-200 (jag har köpt det med )

Det tar standard ATX aggregat, standard moderkort och är kortare på djupet än D.Vine

Nackdelen är "luckan" och att man inte får någon skyddsplåt för en outnyttjad 5.25 plats.

Jag tycker ändå att det är ett bättre planerat HTPC-chassi än Dign/D.Vine.

Ser helt OK ut med luckan stängd

Är vansinnigt ful med luckan öppen

Citat:

edit: om du inte använder din imon, vad säljer du dem för?

Jag använder den inte just nu - men det ska komma till användning

Jag använder just nu Accent HT-200 som HTPC tillsammans med Hauppauge:s fjärrkontroll.

Hauppauge:s IR-mottagare placerad i Accent HT-200

Mitt D.Vine 5 chassi och Imon fjärr ska användas i ett nytt "projekt" - men det är inte sammansatt (eller helt genomtänkt) ännu

Permalänk
Avstängd

ser lite skumt ut när VDFn inte är centrerad, är det så fråmn fabrik eller har du moddat för att få plats med Hauappage sensorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är D.Vine så pass djup att den är svårmöblerad?
Vid utrymmet bredvid mobot, på baksidan, kan man klämma in en 5,25" enhet där med lite vilja?
Det jag menar är alltså utrymmet till höger på denna bild:

För jag tänkte sätta min Live Drive 2 till mitt SB Live 1024 där så jag får optiska samt digitalcoaxial in/utgångar.

Edit: nevermind, såg just att chassit var 13,5cm högt och en 5,25" enhet är 14,4cm

Vad finns det för alternativ då? Luckan gillade jag inte alls, spec inte då jag måste ha en coax/optiskkabel hängande ut där 24/7 för att få ut 5.1 ljud till min förstärkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micael_Karlsson
Ser ut som en sammansmältning av en uråldrig video och en förstärkare

Inget i min smak direkt!

hehe..påminner om min gamla marantz förstärkare alá early 80´s som för övrigt gick sitt öde till mötes som utfyllnad för grunden till kåken *S*

Permalänk
Medlem
Citat:

ser lite skumt ut när VDFn inte är centrerad, är det så fråmn fabrik eller har du moddat för att få plats med Hauappage sensorn?

Det är så från fabrik - normalt är det en "riktig" IR-mottagare som är monterad där, men det följer inte med någon IR-mottagare när man köper chassit från Inet.se

Det fungerar dock perfekt att "klämma dit" Hauppauge:s IR-mottagare.

Citat:

Är D.Vine så pass djup att den är svårmöblerad?

Ja, det är svårmöblerat - jag vet en del som fått problem, men det beror ju givetvis på hur det ser ut där du tänkt ha lådan.

Djupet på lådan syns i denna bild:

Citat:

Vid hålet på baksidan, kan man klämma in en 5,25" enhet där med lite vilja?
Det jag menar är alltså detta hål:
För jag tänkte sätta min Live Drive 2 till mitt SB Live 1024 där så jag får optiska samt digitalcoaxial in/utgångar.

Det fanns tidigare ett hål för en HTPC-modul (som aldrig tillverkades) - men det hålet är numera borttaget.

I alla fall - en 5.25 enhet passar ändå inte - jag testade lite snabbt och 5.25 enheten är (tyvärr) för hög.

(såg nu att du märkt det själv)

Permalänk
Avstängd

Du kan kanske tabort plasthöljet från 5.25 bayenoch borra hål för de relevanta anslutningarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan kanske tabort plasthöljet från 5.25 bayenoch borra hål för de relevanta anslutningarna?

Grejen är att kretskortet som sitter innuti är 14cm brett :\

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna placera bay:en på en 5.25 plats i ett Accent HT-200 chassi - lite längre in.

(bay:en är väl inte så djup?)

Sedan drar du kabeln (kablarna) internt i lådan och ut via baksidan av chassit i samma hål som display-kabeln använder.

Det ser visserligen ganska fult ut när man öppnar luckan - men det borde väl vara möjligt att fixa någon "skyddsplåt" eller annat för att dölja det ?

Permalänk
Medlem

det är iofs sant, jag skulle tom kunna vända på enheten i en av 5,25" platserna och göra som du säger Pulver, att fixa en skyddsplåt av något slag.

den är förövrigt 16cm djup om man räknar med volym-pottarna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

finns massor med plats i en HV5.. du kan göra likadant med en DIgn, placera bayen inne i datorn (eller jag tror det iaf)

Visa signatur