Hur tvättar jag chassit före ommålning?

Permalänk
Medlem

Hur tvättar jag chassit före ommålning?

Tjaa alla!

Då var de dags å måla om chassit, å då har ja slippat men vad ska ja använda för att tvätta bort fett å sånt?

går de bra me lacknafta eller spolar vätska eller nåt? då ja inte har T-röd hemma

//Birger

Permalänk
Medlem

jävligt varmt vatten och diskmedel

Visa signatur

better to ask and look stupid than dont ask and remain stupid

Permalänk
Medlem

Yes är bäst eftersom det löser fettet bäst. Ta inte för mycket bara. Då kan du få en grön ton.

Permalänk
Medlem

Lacknafta går nog utmärkt, eller någon annan alkohol... Man brukar ju aldrig göra rent metall med vatten iaf.

Visa signatur

[color="blue"]Det som inte dödar härdar[/color]
AMD 64 3000+|MSI K8N Neo2 Platinum|1024Mb pc3200|x800pro & Radeon 7000|M-Audio Revolution 5.1|Samsung 193P+ & LG 1715S|Altec Lansing MX5021

Permalänk
Medlem

Testa luddfria dukar och kemiskt ren bensin.
Dunstar lagom fort och lämnar inga rester.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Kör på YES (tio droppar i en 5L hink) och vatten.. sen tar du en vanlig köks-svamp eller liknande (helst inte papper då det luddar)

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekan.se
Man brukar ju aldrig göra rent metall med vatten iaf.

Gör man inte?

Visa signatur

Ryckiga John hade spasmer i hela kroppen och rörde sig därför ytterst egendomligt

Permalänk
Medlem

Tror han syftar på rostningsrisk osv.. men nu är det så att det är målat.. så spela roll? dessutom så kanske det även är ett aluchassi..? dessutom så rostar det inte på 2sekunder.. DESSUTOM ska han ju måla det.. spela roll?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller.. yes?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Så ja kan bara skrubba de rent med YES å vatten med hjälp av en disk borste?

Permalänk
Medlem

Exakt..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

fasen va gött då slipper ja inhandla mej T-röd

Permalänk
Medlem

Aceton är bra mot allt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen speciell lösning, som t-ex. billackerare använder när de har slipat bort spackelrester och dyl.?

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

om du ska lacka/spacka tex, så tvätta med t-röd/aceton/thinner
yes no,, skulle aldrig tvätta med yes-diskmedel ifall de är underarbete för en lackning.

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem

Billackerare använder någon form av silicontvätt har jag för mig men för ditt ändamål duger vanlig yes fint, du lackar förmodligen med vanliga sprayburkar så något billack resultat har du ändå inte att vänta..

Nej givetvis menar jag inte att det inte blir bra med sprayburkar, går fint om man gör rätt..

Permalänk
Medlem

Finns något som heter målartvätt, använde jag när jag rengjorde mitt chassi http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76159

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+, MSI K8N SLI-F, Asus GeForce 7800GT, 4*512mb DDR, Zalman Lyftkylning..
Några av mina gravyrer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spybay
fasen va gött då slipper ja inhandla mej T-röd

annars hade ju den kostnaden mördat plånboken... Men spolarvätska går också bra om du har det hemma.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

YES och vatten måste ju också vara det billigaste och dessutom så kommer det inga farliga ånger och liknande av det.

Permalänk
Medlem

EExxakkkt!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Som någon sa, målartvätt. Absolut bäst, brukar alltid använda det när jag lackar skärmar till bilar och dylikt med lackspruta. Häll på, torka runt med bomullstrasa, torka av, spraymåla.

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej..

YES OCH VATTEN!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Nej, nej, nej..

YES OCH VATTEN!

Och jag tycker att du spammar som en get.:)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jaa.. Alltid!!

Yes+Vatten!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Jaa.. Alltid!!

Yes+Vatten!

Funkar, men målartvätt kostar inte alls mycket.

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Jaa.. Alltid!!

Yes+Vatten!

Och om du nån gång i livet ska göra ett seriöst lackarbete, låt oss säga på tex en båt/bil där den har blivit waxad många gånger i sitt liv, och du tvättar med yes och vatten,
Så löser du inte upp allt fett/vax som sitter i porerna och.
Risken finns att de blir små "fiskögon" (pluppar) över allt,

Permalänk
Medlem

Nu handlade det inte om en båt eller bil med jag förstår vad du menar..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

5-56 eller lut.