Permalänk
Avstängd

haha bra med någon som vågar testa

EDIT: HAHAHA BRA MORNA :D:D:D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr
Visst är det väl ett kretskort, på ovansidan sitter själva coren och en drös avkopplingskondensatorer och på undersidan sitter pinnarna...

Vet inte vad det är tillverkat av men det känns/ser ut precis som vanliga kort tycker jag - dvs glasfiber/epoxy. Inte någon svamp direkt, men lite fukt kanske det kan suga upp efter ett tag...

Packningsmaterialet i en A64a är keramsikt som sagt. Jag menar givetvis inte att det är bra att blöta ner processorn, jag menar bara att risken att den tvärdör av lite vatten är ganska liten.

Många i tråden verkar tro att processor borde klara sig ungefär lika bra som mobilen när man tappar den i toaletten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
hmmm...jag kan ju räkna upp vad jag gjort med en gammal p4 jag hittade i vårt grovsoprum...

1. Gnuggat cpun mot: katten, mattan, kläder och låtit den stå framme för katterna. De gillar att sparka boll med små saker...

2. Rengjort den med vanligt kranvatten.

3. För att verkligen vara säker på att den var ren från bakterier, kokade jag den i en kastrull i ungefär 10 minuter.

4. Dragit av en pinne, stoppade tillbaka den i hålet.

Slutsats... Den klarade allt, och funkade perfa i ungefär ett halvår då jag övade på att dra av IHS:en. Kapade lite för djupt och...R.I.P....

heheheheheh

1:an är iaf inte riktigt bra eftersom ESD verkligen kan döda en CPU. Ofta inte på ett direkt sätt (datorn startar inte) utan på lömska strul-sätt som är svåra att spåra och felsöka. Kan ta månader innan felen uppkommer så din CPU kanske redan var död utan att veta om det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

1:an är iaf inte riktigt bra eftersom ESD verkligen kan döda en CPU. Ofta inte på ett direkt sätt (datorn startar inte) utan på lömska strul-sätt som är svåra att spåra och felsöka. Kan ta månader innan felen uppkommer så din CPU kanske redan var död utan att veta om det. [/B][/QUOTE]

erh..ja du vicotnik...OT:Lirat Nidländska reningen?

det jag gjorde, gjorde jag för att det var en kul grej att göra en måndag kväll och för att jag inte hade någon nytta av prollen...

den funkade som sagt i ett halvår efter att jag gjort allt då den satt i tjejens surfburk och inte visade några problem. men som sagt var det IHS incidenten som dödade den..

men ja, det är mycket möjligt att den skulle lagt av på ett eller annat sätt, för eller senare främst pga ESD som du påpekar... blev mest impad av att den överlevde min dedikerade nudelkastrull

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Packningsmaterialet i en A64a är keramsikt som sagt. Jag menar givetvis inte att det är bra att blöta ner processorn, jag menar bara att risken att den tvärdör av lite vatten är ganska liten.

Nej det är inte keramiskt, bara S940-prollar har använt det (åtminstone de första, kanske fortfarande?). De vanliga A64 har samma sorts "organic substrate" som AthlonXP. Det är ganska uppenbart om man pillar på en, och står även i AMDs datablad.

Inte för att det spelar någon roll, tror inte heller de är speciell "svampaktiga" som sagt.

Permalänk
Medlem

En P3 tualatin och P4 NW har ju typ "ventilerad" IHS, då tränger ju vatten in under IHS.
Det är inte nyttigt direkt, den kan lämna div rester som kan påverka CPU'ns funktion.

I fallet med P1 MMX så är ju IHS fastlödd helt tätt, det är en fördel.

Glasfiberplattan som en del CPU'er har är ju epoxidränkt glasfiber, såvida det inte finns kaviteter så är det BOM-tätt, man gör ju fanken båtar av nästan samma material. Den yttersta sågade ytan kan däremot innehålla en mindre mängd vatten som gör att den ser "våt" ut eftersom den består av glasfiber som flisats bort ur epoxin.

Har man haft oturen att dränka en CPU så bör man därefter dränka och skölja den igen i något lättflyktigt RENT lösningsmedel som hellre ersätter vattnet i kapilärer (små trånga utrymmen). När sen lösningsmedlet avdunstar så blir det rent efter och inga rester och orenheter från vattnet. Man kan upprepa metoden flera ggr ifall det krävs, dränk -skaka av, dränk -skaka av... torka.. dränk -skaka av... dränk -skaka av, ....torka....

Torka sedan en bra(timme eller två) stund på ca 50C. Mammas ugn kanske inte är så lämplig med tanke på stanken, ställ cpu'n en bit ifrån blåsten från en hårtork i ett tåligare utrymme än köket, tillse god ventilation, nej det blir ingen ball explosionsrisk med den lilla mängden lösningmedel inte ens i en garderob.
Kontrollera tempen med en ugnstermometer, eller en omfångsrik ute-termometer.

Jag brukar använda rikligt med kemiskt ren bensin (och en fin men elak glasfiberborste) när jag reparerar f.d. dränkta mobiler (har räddat samtliga hitintills).

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kretskortet? Inte många processorer som har kretskort, de gamla slot-processorerna möjligtvis. A64orna har vad jag vet keramisk packning och borde vara relativt okänsliga för vatten, iaf under kort exponering. Athlon XP har organisk packning som intiutivt känns känsligare (jag bara gissar här) men det är knappast en vätskeuppsugande svamp.

Jag ska bada med en Pentium MMX och testa, ska bara komma på var jag lagt den först.

edit: Så där. Nu får den ligga tills imorgon kväll sen blir det testkörning i helgen när den fått torka ordentligt.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/tn_wet_pmmx.jpg

Mycket trevligt initiativ

Kan slänga ner en gammal P2 266 i en hink med vatten om jag får loss hsp och skalet på den.

Snö och Pentium Classic funkar i alla fall. Jag har testat Alla grejerna överlevde utom hårddisken som blev utsatt för aktiv dödshjälp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

det är ingen fara så länge det inte blir kortslutning eller om den skulle börja rosta.
dom flesta har väl tvättat sina mobiltelefoner i tvättmaskinen nån gång och dom brukar inte pajja för det.

Permalänk
Medlem

HAHA där hade du tur men det var samma med min kompis han tappade sin nya mobil i vattnet och var säker på att den var trasig så han köpte en ny sen efter några veck starta den igen

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ren min Athlon 1000 genom att skölja den i vatten. Javadårå, det stod ju på Arctic silvers hemsida att man kunde ta bort det med diskmedel (det som hamnat utanför kärnan) men sedan var jag ju tvungen att få bort diskmedlet. Självklart sköljde jag den i vatten under kökskranen. Har funkat hur bra som helst sedan dess, den går ännu i en av datorerna hemma. Den fick torka över natten innan jag monterade in den i datorn förstås.

Permalänk
Medlem

Låt säga att cpu:n nu enbart satt på ett enkelt kretskort. CPu:n i sig hade inte tagit någon direkt skada av att ligga i vatten, de fel som kan tänkas uppkomma kommer i så fall att inträffa ett bra tag efter. Tar ett kretskort in vatten så blir det oftast rätt poröst efter ett tag. Jobbade tidigare som servicetekniker och det hände att par ggr att man fick in prudukter där korten mer som ut som potatismos än som innandömmet i en personsökare. Självklart hade ju kunden helt glömt bort att de hade spolat sökaren i vatten 3 månader tidigare, så det blev ju en del whine ibland. Ja, ni vet väl själva hur det brukar låta när något har blivit vattenskadat. Tar ett tag innan felen kommer, är väl därför de flesta motsätter sig det så när de råkar ut för det(att många produkter sedan är katastrofalt dåligt anpassade för att skydda mot vatten är en annan femma).

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
...ställ cpu'n en bit ifrån blåsten från en hårtork i ett tåligare utrymme än köket, tillse god ventilation...

Är en hårtork så bra att använda med tanke på ESD?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

Eller hur?? hårtork...

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk

ska ni bada CPU'erna mer kanske ni ska ta lim pistolen o limma in dom lite så blir dom helt vatten täta!

snart kommer den första djuphavs dykande CPU'n som jagar jätte bläckfiskar!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kretskortet? Inte många processorer som har kretskort, de gamla slot-processorerna möjligtvis. A64orna har vad jag vet keramisk packning och borde vara relativt okänsliga för vatten, iaf under kort exponering. Athlon XP har organisk packning som intiutivt känns känsligare (jag bara gissar här) men det är knappast en vätskeuppsugande svamp.

Jag ska bada med en Pentium MMX och testa, ska bara komma på var jag lagt den först.

edit: Så där. Nu får den ligga tills imorgon kväll sen blir det testkörning i helgen när den fått torka ordentligt.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/tn_wet_pmmx.jpg

E väl lite fusk att testa en sån "gammal" prolle :p. Testa med din winchester istället :D:p:D

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

alltså bara jag som undrar vart en processor inte är "vattentät"
epoxy och glasfiber gör man som sagt båtar av, coren klarar det också utan problem (finns ju till och med direct die vattenkylning) och de guldpläterade pinnarna, ja eftersom guld är den ädlaste metallen så oxiderar den inte i rödaste rappet om man säger så.

edit: funderar på att låta min 1 Ghz P3 smaka på badet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Är en hårtork så bra att använda med tanke på ESD?

ESD skadorna sker inte på 30 cm avstånd... det sker vid plötslig potentialändring.

Ex.vis: du håller i komponent, du laddad +12kV... du nuddar jordat datorchassiet med komponenten före. ZAP!

Luften som susar förbi gör inga miniatyrljusbågar, luft är en isolator.
Förbirusande luft kan orsaka en uppladdning av en komponent som i övrigt är isolerad dock.

Vill man vara 100% så bör du lägga ner ex.vis CPU'n på en metallplatta som du tagit i med andra handen innan du lägger ifrån dig cpu'n.
Sen när torken är klar så tar du i metallplattan innan du tar i cpu'n igen.

På så sätt har du och CPU'n alltid samma potetial vid kontaktögonblicket.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

haha nu vill alla låta sina cpu'er bli djuphavs dykare!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
ESD skadorna sker inte på 30 cm avstånd... det sker vid plötslig potentialändring.

Ex.vis: du håller i komponent, du laddad +12kV... du nuddar jordat datorchassiet med komponenten före. ZAP!

Luften som susar förbi gör inga miniatyrljusbågar, luft är en isolator.
Förbirusande luft kan orsaka en uppladdning av en komponent som i övrigt är isolerad dock.

Vill man vara 100% så bör du lägga ner ex.vis CPU'n på en metallplatta som du tagit i med andra handen innan du lägger ifrån dig cpu'n.
Sen när torken är klar så tar du i metallplattan innan du tar i cpu'n igen.

På så sätt har du och CPU'n alltid samma potetial vid kontaktögonblicket.

Gick en kurs i ESD-säkerhet där dom påstod att ESD-skador kan uppstå fastän man inte vidrör kortet/CPU:n, Detta sker via Induktion, dvs kortet laddas upp av ett fält som har skapats av något material i närheten.
När du sedan tar i CPU:n så laddas en del ur genom dig och på så vis kan det uppstå esd-skador.
Han demonstrerade detta också faktist genom att gnugga sin handflata mot något plastmaterial och sedan hålla en vanlig aluminium-platta över plasten för att sedan testa den över en mätare, ungefär 1m ifrån... fick ca 19kV och ökade ganska kraftigt när han närmade den om jag minns rätt. När han sedan tog i aluminiumbiten med händerna så laddades det ur. Iofs var han jordad vid tillfället.

Nu kan jag säkert ha fel, då jag inte kommer ihåg exakt vad han sa, men det verkade ganska vettigt då.

Bara en liten instickare
Edit: Stavfel.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

rackarns så härlig tråd lite oftopic men härlig läsning såhär mot kvällstwisten

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

ja jag tycker det e så kul när så katastrofala saker händer som slutar lyckligt
Jag älskar verkligen att testa massa saker även om det inte va meningen att tappa min cpu i vattnet
Fan vill ha mina nya fläktar så jag kan lägga upp galleri på burken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
1.> Gick en kurs i ESD-säkerhet där dom påstod att ESD-skador kan uppstå fastän man inte vidrör kortet/CPU:n....

2.> ...När du sedan tar i CPU:n så laddas en del ur genom dig och på så vis kan det uppstå esd-skador.

3.> men det verkade ganska vettigt då.

4.> Stavfel.

1.> OK! det låter spännande: dom går sönder, men man vidrör dom ej... det är något som jag inte hört talas om, förutom när jag ESD-testar mina testobjekt från 5-10mm avstånd med 15kV....

2.> Men?! vi skulle ju snacka om skador som inte var relaterade till beröring?!

3.> är du riktigt säker? just nu låter det som det finns en mindre konflikt i det du säger

4.>... är nog det mindre bekymmret

Ok, vi tar en repris: uppladdning kan ske utan beröring, det har jag täckt tidigare
Urladdning(egentligen potential-utjämning) göres säkrast innan man tar i objektet, det kräver (som jag beskrev innan) ett ledande underlag till ex.vis CPU under torkning, det har jag täckt.

Eller.. du kanske höll med mig?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
1.> OK! det låter spännande: dom går sönder, men man vidrör dom ej... det är något som jag inte hört talas om, förutom när jag ESD-testar mina testobjekt från 5-10mm avstånd med 15kV....

2.> Men?! vi skulle ju snacka om skador som inte var relaterade till beröring?!

3.> är du riktigt säker? just nu låter det som det finns en mindre konflikt i det du säger

4.>... är nog det mindre bekymmret

Ok, vi tar en repris: uppladdning kan ske utan beröring, det har jag täckt tidigare
Urladdning(egentligen potential-utjämning) göres säkrast innan man tar i objektet, det kräver (som jag beskrev innan) ett ledande underlag till ex.vis CPU under torkning, det har jag täckt.

Eller.. du kanske höll med mig?

Haha, you win! jag läste inte ditt inlägg ordentligt, bl.a så missade jag det här:

"Förbirusande luft kan orsaka en uppladdning av en komponent som i övrigt är isolerad dock."

Jag var bara ivrig att visa mina nyfunna kunskaper, för det var ungefär det jag ville säga, självkart tar man ju i kortet.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Kretskortet? Inte många processorer som har kretskort, de gamla slot-processorerna möjligtvis. A64orna har vad jag vet keramisk packning och borde vara relativt okänsliga för vatten, iaf under kort exponering. Athlon XP har organisk packning som intiutivt känns känsligare (jag bara gissar här) men det är knappast en vätskeuppsugande svamp.

Jag ska bada med en Pentium MMX och testa, ska bara komma på var jag lagt den först.

edit: Så där. Nu får den ligga tills imorgon kväll sen blir det testkörning i helgen när den fått torka ordentligt.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/tn_wet_pmmx.jpg

Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas

1. 1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. 2. om gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag. Lag

Passa dig!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Hedersmedlem

Men den verkar ha klarat sig.

Den fick ligga i en skål med kranvatten i lite drygt 24h, sen torkade jag av den med lite papper och lät den ligga tills i dag då jag testkörde den lite.

Den POSTade utan problem och klarade en Prime-körning på drygt 1,5h.

Vatten är alltså fullkomligt ofarligt för alla typer av processorer, troligtvis även under drift.

edit: Nu kör jag just denna processor i min m0n0wall-burk.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99

Jag brukar använda rikligt med kemiskt ren bensin (och en fin men elak glasfiberborste) när jag reparerar f.d. dränkta mobiler (har räddat samtliga hitintills).

Bensin känns rent intuitivt (har inte provat själv) som ett dåligt val då det är opolärt och inte blandar sig med vatten. Alkohol borde fungera bättre.

Permalänk
Medlem

Vicotnik MYCKET bra iniativ nu fick vi ett riktigt svar =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Bensin känns rent intuitivt (har inte provat själv) som ett dåligt val då det är opolärt och inte blandar sig med vatten. Alkohol borde fungera bättre.

Pja, jag har egentligen inga bra argument förutom att det har funkat till 100% hitintills och den anledning jag nämnde tidigare:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
...så bör man därefter dränka och skölja den igen i något lättflyktigt RENT lösningsmedel som hellre ersätter vattnet i kapilärer

Alkoholer har säkert bättre krypförmåga jmfrt med vatten, vatten + alkohol = säkert bättre krypförmåga.
Det leder till att vatten tränger ännu djupare in i fickor och skrymslen.

Det är därför jag resonerar att man använder något som helst inte blandar sig med vatten utan helt bryskt tränger in, tränger bort vatten och "tätar". Sedan är fina tanken att det spränger bort vattnet och sköljer bort smuts på vägen ut.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå bara destillerat vatten, som man i praktiken kan doppa en hel dator i och köra..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Det är väl ändå bara destillerat vatten, som man i praktiken kan doppa en hel dator i och köra..

Inte ens det, eftersom även avjoniserat vatten blir joniserat efter en stund och börjar leda ström.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |