6800LE fortfarande upplåsbara?

Permalänk
Medlem

6800LE fortfarande upplåsbara?

Hej!

Jag håller på och bygger en dator åt min kära släkting av lite överblivna datordelar här och var. Som det ser ut just nu blir det en P4 2.66GHz med ett Abit IC7-MAX3 och lite annat lullul.

Det som har varit svårt är att bestämma sig för vilket grafikkort som ska gälla. Det är ju ett AGP system så X800GTO blir tyvärr uteslutet. Kom då och tänka på 6800/6800LE och det visade sig att de fortfarande finns på overclockers.se (http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=51249274).
Det är ju leadtek och vad jag vet så gick de ofta att låsa upp förut. Någon som vet hur det är nuförtiden med dessa? Går de fortfarande att låsa upp?

Hoppas att någon kan hjälpa mig... Om ni vet att de inte går att låsa upp längre/har liten chans att lyckas så kanske ni kan rekommendera något annat?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan 100% säker på att det går att låsa upp en och annan vertex pipe på det kortet. Testa och kör rivatuner och se hur många du lyckas låsa upp

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

Väldigt sällsynt att det inte går att lås upp någe.

Visa signatur

MSI K8N Neo platinum | AMD64 3000+ | Leadtek 6800le 16/1.6 | 200GB maxtor hdd | kingston 512 ddr pc3200
http://offtopic.tfv.se
Varför?http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42139...

Permalänk
Medlem

Installerade ett Inno3D 6800 AGP i datorn igår. Första överraskningen kom när jag tog bort kylflänsen för att sätta på vattenblocket: GPU'n var märkt med 6800GT. Tänkte att det bådade gott för softmoddning, vilket var nästa överraskning: de hade inte ens bekymrat sig med att låsa några pipes - d vs den körde 16/6 original! Tyvärr var den tredje överraskningen att det inte verkar finnas någon tempsensor, vilket gör mig tveksam till att börja överklocka den.

Vad jag försöker komma till, är att det fortfarande är stor chans att få en GPU som går att låsa upp - om man ens behöver göra det!

Permalänk

dHagger: vad vissar RivaTuner? 12x1 eller 16x1?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASV6600LE-25...

den kostar ju bara 1249, vad är tabben?

De där är en 6600LE. Inte 6800LE.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASV6600LE-25...

den kostar ju bara 1249, vad är tabben?

6600LE

Permalänk
Medlem

jag såg det, förlåt. *tabbe. men ett 6800LE hur presterar det mot ett 6800XT ?
finns det ingen guide för hur man låser upp pipsen på ett 6800LE ??

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Sök på 6800LE guide här på forum så hittar du.

Du presterar lika bra. De har samm klock på kärnan och minnerna och har samma antal pipes och vertex. Det är presic samma kort, bara annat namn.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag köpte ett så sent som för en vecka sen.
Kunde låsa upp alla pipes men får artefakter på den sista i vissa spel.
Har provat att voltmodda och öka till 1,3 istället för 1,1 volt, men det hjälpte inte. 12/6 funkar dock klockrent.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Jag köpte ett så sent som för en vecka sen.
Kunde låsa upp alla pipes men får artefakter på den sista i vissa spel.
Har provat att voltmodda och öka till 1,3 istället för 1,1 volt, men det hjälpte inte. 12/6 funkar dock klockrent.

Mitt NU gick att få upp 16/6 på vid 1,5V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Division_Dyngrak
Mitt NU gick att få upp 16/6 på vid 1,5V.

Vågar man köra så högt?
Ultra-kortet körs väl i 1,4 volt?

Märkte att temperaturen ökade ganska mycket för varje steg. Får skaffa mig en ny kylare först isf.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt LE på 1.5!

Visa signatur

-| C2D E6300 @ 2.5ghz | Gigabyte Ga-945P- S3 | 1024mb Corsair TwinX2 6400 | Hiper 530 530w | Sapphire x1900xt @ 685/820 | 19" Samsung Syncmaster 940BF 2ms | 250gb Sata2 Seagate NL 7200rpm | Hiper Alu tangentbord | Zen v plus 2gb |-

Permalänk
Medlem

låste upp pipesen på mitt nya ASUS 6800 128mb förra veckan..funkar hur fint som helst...oklockat 4044 i 3dmark05..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

DataNusse: Rivatuner visar "256-bit NV40 (A1,16x1,6vp) with 128MB DDR". Går jag vidare in där man aktiverar pixel/vertex-units, så står alla markerade som aktiva. Och det utan att jag rört något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Vågar man köra så högt?
Ultra-kortet körs väl i 1,4 volt?

Märkte att temperaturen ökade ganska mycket för varje steg. Får skaffa mig en ny kylare först isf.

Köp en Zalman eller NV så kan du lätt köra 1,5V

Permalänk
Medlem

ok tack allihopa... men då går det alltså låsa upp 6800XT också? eller är enda skillnaden att den inte har några låsta pipes utan 12 från början?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
ok tack allihopa... men då går det alltså låsa upp 6800XT också? eller är enda skillnaden att den inte har några låsta pipes utan 12 från början?

Fast då kan man säga att det är onödigt att köpa ett XT om det skulle gå att låsa upp ett LE till 12 eller 16 pipes.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

6800Xt går inte låsa upp då det är NV41 kärna och 6800LE nv40.. NV41 är det på pci-e varianten av 6800LE och den går inte låsa upp...

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk
Medlem

mitt 6800le winfast gick finfint att låsa upp... 16/1,6.... med alla drivisar jag testat. Ger rätt mycket i prestandaökning...

Permalänk
Medlem

ok,så ett 6800LE är alltså bättre än ett 6800XT om man snackar om överklockning,(nu snackar vi baraagp) annars är båda lika bra? tack så mkt alla....

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det måste ju gå att kunna låsa upp de här korten också?

Permalänk
Avstängd

De går visst att låsa upp 6800XT. En polare till mig köpte ett förra veckan och han låste upp de till 12 pipes. Låste han upp de till 16 fick han grafik fel och artefakter men 12 funkade utmärkt. Kortert är ett XFX och i AGP

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De går visst att låsa upp 6800XT. En polare till mig köpte ett förra veckan och han låste upp de till 12 pipes. Låste han upp de till 16 fick han grafik fel och artefakter men 12 funkade utmärkt. Kortert är ett XFX och i AGP

ok
trodde det bara fans pci-X i just XT vertionen.
det är sådant jag har och tydligen värkar det inte kunna låsa upp ett sådant och har ju 12 redan öppna

Permalänk
Avstängd

Om du har 12 öppna så är de ju redan upplåst. Ett 6800XT skall ja 8 pipes öppna från fabrik/original!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

hmm då är det inte xt jag har i sånna fall
Fan kanske är ett nu.. men går ändå inte för tydligen har jag (NV41) chipsset
så kan inte göra så mycket tydligen

Permalänk
Avstängd

De är ju synd dock! Men du kan väl klocka de hoppas jag!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

ja det kan jag och det är inte dåligt heller
kan klocka det som ett ass