Permalänk
Medlem

enkel nätvek fråga (tror jag)

Är helt grön/rudis/korkad när det gäller nätverk så här kommer några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Asus A8V Deluxe och Abit AV8 har ju Gigabit LAN på kortet.
Om jag nu vill koppla ihop dessa är det då bara en helt vanlig nätverks kabel jag ska ha?
Behövs det nåt annat eller räcker det med en kabel mellan dom?
Kan datorn som kör på Asus A8V Deluxe kortet ändå ha ett seperat nätverkskort som det kör internet på?
Jag misstänker att detta borde vara möjligt men det är ju lika bra att fråga

Asus A8V Deluxe (nätverk på kortet 1000mbit) --> Abit AV8 3rd Eye
Asus A8V Deluxe (pci nätverks kort) ---> internet uppkoppling.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

1/ ja det är bara att kopla dem med en vanlig rak nätvärkskabel
2/ nej
3/ ja

ja det är möjlig men jag skulle satt en router, switch eller hub så kan du ha internet på båda och du kan lada filer melan dem. desutom är det mindre krongligt...

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem

Tack för infon tavlan.
Den ena datorn behöver inte komma på nätet utan ska mest agera som en slags "ljudburk" som kopplas till den andra datorn.

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

då är det bara att kopla in dem i varandra direkt... är lite osäker på hur men söker du lite här på foumet så hittar du nog något som kan hjälpa dig...

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk
Medlem

ondoo Du ska köra med en korsad kabel. En rak kabel har man mellan olika saker och korsad mellan två lika kan man säga. Men om den dator med internet inte kommer vara igång hela tiden rekommenderar ja dig som tavlan en Router med gigabit portar.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Hedersmedlem

Nej du ska ha en rak kabel (icke korsad) mellan dator <-> dator och dator <-> andra prylar när det gäller 1000Base-T (gigabit).
Det är skillnad på ethernet/fast ethernet gentemot gigabit ethernet i den här frågan.
Visst, en del nätverkskort kan säkert växla över till korsad men varför inte följa rätt och vara säker på att det fungerar?
Finns många tidigare trådar om det här med rak kabel och gigabit ethernet (eller rättare sagt 1000Base-T), så sök på det.

Varför ska han ha en router med gigabitportar?
Eftersom han inte behövde ha internet till den andra burken så är det ju onödigt. Man kan ju köra internetutdelning på första så man kan ta hem viktiga saker ibland (windows update eller dylikt).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG