Behöver er hjälp med att sätta ihop en mini pc (max 14k)

Permalänk
Medlem

Behöver er hjälp med att sätta ihop en mini pc (max 14k)

Jag ska handla ett barebonesystem, heter det så? Alltså en mini pc.

Det var 3 år sedan jag köpte min pc och jag vet inte vad som är hetast idag.

Är det fortfarande datorbutiken som gäller?

Systemet får kosta max 14k, bara lådan alltså.

Krav:

*Combo-brännare
*Stor HD
*Bra grafikkort
*Tyst

Skulle behöva er hjälp i djungeln! Jag kommer att ha en 32" Lcd som skärm om det spelar någon roll.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=157185

Skulle det kunna vara nåt kanske? Lite över budgeten men kanske funkar ändå?

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Är amd 64 bättre än Pentium-m? Är Sn-25p heatpipekyld?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Ser bra ut! Är amd 64 bättre än Pentium-m? Är Sn-25p heatpipekyld?

AMD Athlon64 presterar bättre än Pentium-M, men Pentium-M avger mindre värme och är därmed tystare. Pentium M är dyr i förhållande till prestandan. Dessutom så är det en dubbelkärnig A64:a som finns med i paketet. Intels M-variant av den typen av processorer (Yonah) har precis släppts, men finns inte i butik ännu.

Japp, SN25P är heatpipekyld.

Vill du ha en tystare dator skulle jag rekommendera att du köper till en Zalman VF700-Cu/AlCu kylare till ditt grafikkort. Den får plats om du inte använder den lediga PCI-e x 1 kortplatsen som sitter bredvid PCI-e x 16 - kortplatsen till något.
Det sänkte ljudnivån ordentligt för mig.

Ladda dessutom hem den senaste versionen av XPC-tools, så att du kan ställa in fläktarna i chassit precis som du vill ha dem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
AMD Athlon64 presterar bättre än Pentium-M, men Pentium-M avger mindre värme och är därmed tystare. Pentium M är dyr i förhållande till prestandan. Dessutom så är det en dubbelkärnig A64:a som finns med i paketet. Intels M-variant av den typen av processorer (Yonah) har precis släppts, men finns inte i butik ännu.

Japp, SN25P är heatpipekyld.

Vill du ha en tystare dator skulle jag rekommendera att du köper till en Zalman VF700-Cu/AlCu kylare till ditt grafikkort. Den får plats om du inte använder den lediga PCI-e x 1 kortplatsen som sitter bredvid PCI-e x 16 - kortplatsen till något.
Det sänkte ljudnivån ordentligt för mig.

Ladda dessutom hem den senaste versionen av XPC-tools, så att du kan ställa in fläktarna i chassit precis som du vill ha dem.

Tackar för svaret, snart beställer jag om ingen har några invändningar. Vet du om det går att klocka bra med det medföljande moderkortet?

Visa signatur

Kräm

Permalänk

Jodå, det klockar hyfsat, men det är värmen som brukar sätta stopp. Grejorna sitter ju rätt så tätt i burken, så om du klockar på rätt så bra så får du skruva upp fläktarna så att ljudnivån blir duktigt hög.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jodå, det klockar hyfsat, men det är värmen som brukar sätta stopp. Grejorna sitter ju rätt så tätt i burken, så om du klockar på rätt så bra så får du skruva upp fläktarna så att ljudnivån blir duktigt hög.

Ska jag satsa på ett midtower då istället kanske men behålla alla komponenterna som han har plockat ihop?

Då behöver jag

*tower med nätagg
*moderkort

Tips på de bitarna?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Ska jag satsa på ett midtower då istället kanske men behålla alla komponenterna som han har plockat ihop?

Då behöver jag

*tower med nätagg
*moderkort

Tips på de bitarna?

Nåt annat?

Har ett Antec Sonata II med ett Asus A8N32-SLI Deluxe - moderkort, som jag fick förra veckan. Hittills måste jag säga att jag är grymt nöjd. Med tysta fläktar för CPU och grafikkort så hörs det knappt att burken är på. (moderkortet har passiv nordbryggekylning, vilket är positivt eftersom man slipper vinandet från en liten 40mm fläkt)

Vill du klocka hårt, så skall du nog däremot titta på ett DFI lanparty moderkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Har ett Antec Sonata II med ett Asus A8N32-SLI Deluxe - moderkort, som jag fick förra veckan. Hittills måste jag säga att jag är grymt nöjd. Med tysta fläktar för CPU och grafikkort så hörs det knappt att burken är på. (moderkortet har passiv nordbryggekylning, vilket är positivt eftersom man slipper vinandet från en liten 40mm fläkt)

Vill du klocka hårt, så skall du nog däremot titta på ett DFI lanparty moderkort.

Ingen hårkokning här inte, bara lite mys pys lek med bitarna:D

På min nuvarande dator har jag en 40mm fläkt och den är inte rolig. Kul att du är nöjd, ska kolla lite närmare på det, men i övrigt har du inga synpunkter?

Blir detta en bra spelmaskin? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=157273

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Ingen hårkokning här inte, bara lite mys pys lek med bitarna:D

På min nuvarande dator har jag en 40mm fläkt och den är inte rolig. Kul att du är nöjd, ska kolla lite närmare på det, men i övrigt har du inga synpunkter?

Nej, minnet är helt OK om du inte jagar timings och hög klockningsförmåga, hårddisken är vad jag själv valde, DVD-brännaren är inte mycket att orda om heller. Grafikkortet är det mest prisvärda högpresterande alternativet just nu, köpte ett själv till min burk (men satte på en VF700-Cu kylare för att få ned ljudnivån från originalets handdammsugarnivåer).

Angående spelpotentialen för den burken, så skulle jag säga att den är god. Du får iofs ungefär samma prestanda som en 3200+ i spel som inte är optimerade för dual core, men med en liten klock så fixas det.
I kommande spel med stöd för dual-core kommer processorn utnyttjas bättre.

Visa signatur

~Pelle~