Multi-core åt massorna

Permalänk
Melding Plague

Multi-core åt massorna

<font style="font-size: 10pt"><b>Multi-core åt massorna</b></font> <small class="small">torsdag 8 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Analysfirman Gartner är säker på att processorer med flera kärnor kommer bli mycket vanligare i framtiden. Detta har vi rapporterat <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=532481">tidigare</a> den här veckan.
<br />
<br />Nu är analysfirman iSuppli säker på samma sak. iSuppli menar att antal sålda multi core-processorer kommer att öka från de 14,8 miljoner som såldes 2005 till 638 miljoner om tio år. Det stora genombrottet väntas ske 2007 där fler multi core-processorer ska säljas än single core-varianter.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.digitimes.com/news/a20051208PR201.html" target="_blank">DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahaha, om TIO år! Lycka till att försöka förutsäga någonting i datorbranchen på så lång sikt!

Efter att ha sagt det så borde jag ju inte försöka göra min egen förutsägelse :), men jag tycker det låter mycket att 1/10 av jordens befolkning köper en multi core processor år 2015. CPU-utvecklingen håller ju på att sakta in och då behöver man ju inte köpa ny så ofta.

Permalänk
Medlem

För 10 år sedan köpte folk Pentium 100 sä här till jul. Sett från det perspektivet så tror jag vi kan vänta oss ganska mycket av framtiden. Klockfrekvensökningen har inte vara lika markant på sista tiden så för att kompensera för detta kommer dagens dualcore ersättas med quadcore och sedan med åtta cores i varje cpu. Om tio år kommer din mobil ha flera kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Gillar första meningen

Typ som att förutspå att man i framtiden kommer vara vanligare med större diskar osv..

Permalänk
Medlem

Självklart att försäljningen av multi-core processorer kommer att öka med tanke på att det verkar vara det som cpu jättern satsa på.

Dum analys imo

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Om några år kommer vi ha nio kanske upp till tolv kärnor på en processor. Dessa kommer vara mycket mindre än de nuvarande men lär utveckla mer värme än dagens cpu:s.

Permalänk
Medlem

gillar hur exakt dom har räknat ut hur många som kommer att säljas.....
skulle vilja se dom uträkningarna

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ta och starta analysfirma, verkar rätt roligt att trolla med siffror och sen se hela världen följa efter...

Ska bli kul att se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Hahaha, om TIO år! Lycka till att försöka förutsäga någonting i datorbranchen på så lång sikt!

Efter att ha sagt det så borde jag ju inte försöka göra min egen förutsägelse :), men jag tycker det låter mycket att 1/10 av jordens befolkning köper en multi core processor år 2015. CPU-utvecklingen håller ju på att sakta in och då behöver man ju inte köpa ny så ofta.

Också får man ju räkna med att jordens befolkning har ökat till en 8-9 miljarder (eller någon annan godtycklig siffra) till år 2015...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
Också får man ju räkna med att jordens befolkning har ökat till en 8-9 miljarder (eller någon annan godtycklig siffra) till år 2015...

Till skillnad från processorförsäljningar så är faktiskt befolkningsökningar relativt lätta att beräkna/förutsäga. Svaret är att vi kommer vara ca 7 miljarder människor på jorden år 2015 och den siffran tror jag de flesta är överens om, se t ex http://www.learner.org/exhibits/dailymath/population.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Till skillnad från processorförsäljningar så är faktiskt befolkningsökningar relativt lätta att beräkna/förutsäga. Svaret är att vi kommer vara ca 7 miljarder människor på jorden år 2015 och den siffran tror jag de flesta är överens om, se t ex http://www.learner.org/exhibits/dailymath/population.html

Som tur var la jag in en liten livlina åt mig själv: "eller någon annan godtycklig siffra".
Dessutom tycker jag fortfarande dina 1/10 är fel. ( (6,38E8 / 7E9) != (1/10) )
Däremot tycker jag själv att jag är lite väl petig och erkänner mig därmed besegrad.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ingen analysfirma för att förutspå att försäljningen av multicore kommer att öka.....

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Jag behöver ingen analysfirma för att förutspå att försäljningen av multicore kommer att öka.....

då kanske du ska starta en egen

Permalänk

Jag tror (analyserar inte ) att om tio år kommer vi att ha optiska processorer i de flesta datorerna. Mindre, effektivare och mindre värmeutveckling...

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag förutspår att om tio år så kommer det finnas mircochip i min dassastol som är mer kraftfullare än dagens cpu:er ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag tror inte jag förutspår att om tio år så kommer det finnas mircochip i min dassastol som är mer kraftfullare än dagens cpu:er ...

Vad ska du med en sådan toalettstol till? Hade du tänkt skaffa en som torkar dig automatiskt eller?

ignore-Painless Optiska processorer har redan funnits ett tag men vad jag vet så är de inte bättre än "vanliga" cpu:s. Håller dock med att i framtiden lär ljuset ersätta koppar/aluminium.

Permalänk
Medlem

"Analysfirman Gartner är säker på att processorer med flera kärnor kommer bli mycket vanligare i framtiden."

Det hade jag också kunnat sagt

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu