Creative hotar med patent

Permalänk
Melding Plague

Creative hotar med patent

<font style="font-size: 10pt"><b>Creative hotar med patent</b></font> <small class="small">fredag 9 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
I augusti fick Creative <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=496530">patent</a> på ett menysystem för MP3-spelare som är uppbyggd av ett hierarkiskt system med menyer, ungefär som <a href="http://nvidia.com/content/drivers/drivers.asp" target="_blank">Nvidias drivrutinsida</a>, fast istället för drivrutin > produkt > operativsystem så kan menyerna vara exempelvis artist > album > låt. Ett sånt här menysystem fanns redan 1989 i operativsystemet NeXTSTEP, som Mac OS X är baserat på. Apples iPod använder samma menysystem som det beskrivs i Creatives patent.
<br />
<br />I början av september <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=497215">hotade</a> därför Creative att de kommer att använda sitt patent och att Apple är det enda företaget de identifierat som använder patentet.
<br />
<br />Nu har Creative hotat Apple igen, enligt <a href="http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4510044.stm" target="_blank">BBC</a>. Detta samtidigt som Creative lanserat deras iPod-lika MP3-spelare <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=533322">Zen Vision M</a>. Styrelseordförande Sim Wong Hoo säger: <i>"We will pursue all manufacturers that use the same navigation system. This is something we will pursue aggressively. Hopefully this will be friendly, but people have to respect intellectual property."</i>
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4510044.stm" target="_blank">BBC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Typ exempel på pantentsystemet som används fel .. :/

det ska ju främje utveckling inte hämma det!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

Om next använde det finns det ju prior art, Creative kan inte göra ett skit alltså.

Permalänk
Medlem

EDIT: Ångrade mitt inlägg.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Medlem

som sagt ett praktexempel på hur patent inte borde få användas.

hur fan kan man få patent på en sån meny anyway?
ingenting som är svårt att hitta på direkt.

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Avstängd

jag skall ta patent på 1+1 = 2 kanske har någon glömt göra det

Permalänk
Medlem

Dumma creative. Tyvärr är det här ett alldeles för vanligt sätt att lura företag i USA. Det har även förekommit tillfällen då patentverket i USA har hållit tillbaka en enskild persons patent så att ett företag som erbjudits patentet av denne men tackat nej kunnat ta patentet och tjäna pengar på det. Uppfinnaren får då 0:-

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Creative har väl lite komplex för att deras kreatörer och formgivare inte ens är i närheten av Apples.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Typ exempel på pantentsystemet som används fel .. :/

det ska ju främje utveckling inte hämma det!

Indeed..

Visa signatur

!

Permalänk
Medlem

det är ju patetiskt egentligen.. hur får de ut ett patent på heirarkiska menysystem.. det är ju som att få ut patent på att hjul är runda...

Och att de ens vill använda det mot någon visar ju på ren och skär barnslighet egentligen.. har man ett så odefinierat patent så kan man ju välja och vraka bland de som använder det och att då göra det är ju bara dålig smak...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

barsnligt, jävla sandlåda i miljardklassen

kan ju hoppas att Apple stämmer Creative nu då, för visst ser det ut som en Ipod

intellectual property kan man för fan inte ha på ett menysystem..

Permalänk
Medlem

Igentligen så borde Apple dra Creative in för rätta då mer eller mindre hela Zen serien är kopior på Apples iPods. Sen är hela patentet jävligt löjligt.

Permalänk
Medlem

Hoppas att deras iPod rip-off floppar. Jag är för konkurens men dumheter som det här tilltaget tjänar varken Creative eller Apple på.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

fast nya zen vision är en klart hetare spelare än ipod:arna

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
fast nya zen vision är en klart hetare spelare än ipod:arna

Om du byter ut h mot f så har du helt rätt!

Permalänk
Medlem

Är alla Ipod/apple fanboys nuförtiden på detta forum?

Permalänk
Medlem

Undra hur det hade sett ut om det varit tvärtom att Creative snott Apples patent. Känns inte som att charmgången hade varit likadan på detta forum.
Patetiskt.

Permalänk
Medlem

Har skickat mail till Creativa Labs om detta:

Jag har lite frågor hur Creative Labs faktiskt på alvar försöker få igenom ett krav att stoppa en konkurrents hierarkiskt’a menysystem.

1. Hur är det för det första möjligt att få igenom ett patent på ett hierarkiskt menysystem? Alla menysystem bygger i grund på detta sätt; Windows startknapp, TV-apparaters inställnings menyer, mobiltelefon menyer, handdator menyer, mm mm mm.

2. Vad exakt är det patentet säger om hierarkiskt menysystem som ni på Creative Labs fått igenom. Är det bara på vissa produkter det gäller eller är det just hierarkiskt menysystem som är patenterat?

3. Hur tror ni att era kunder kommer uppfatta erat sätt att hota eran konkurrent Apple med erat patent för hierarkiskt menysystem och inte Nvidia som har ett liknande system: http://nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

4. Hur ställer ni er till den moraliska aspekten att söka patent på något så självklart som ett hierarkiskt menysystem? Vad är nästa steg? Söka patent på att hjul är runda? Att använda en pil till mus-pekaren?

5. Hur ställer ni er till dem moraliska aspekten då ni i grund hämnar utvecklingen för små mobila produkter? Ett hierarkiskt menysystem är i grund det enda som fungerar på en liten display!

6. Varför sökte ni patentet överhuvudtaget på ett hierarkiskt menysystem från första början? Vad är målet med det?

Ser fram emot snabbt svar på detta.
Frågorna och svaren kommer jag lägga ut för öppen beskådning på olika forum som tex www.swecklockers.com.

Ni kan läsa redan dom negativa reaktionerna på detta här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=533760

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

ingår inte verkshöjd i Amerikanska patentverkets vokabulär?

jag tror jag ska ta patent på systemet att ställa bilar sorterade i rutor istället för huller om buller på parkeringar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Är jag dum om jag säger att saken du patenterar måste vara någonting som du själv uppfunnit.
Det måste gå att bevisa att det var du som var grundaren till idén, eller det materiella tinget. Saken får med andra ord inte ha existerat tidigare. Eller stämmer inte det?

EDIT: Ajdå, jag missade visst AndreaX inlägg.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Dumma creative. Tyvärr är det här ett alldeles för vanligt sätt att lura företag i USA. Det har även förekommit tillfällen då patentverket i USA har hållit tillbaka en enskild persons patent så att ett företag som erbjudits patentet av denne men tackat nej kunnat ta patentet och tjäna pengar på det. Uppfinnaren får då 0:-

Så fungerar det i 100% av fallen i sverige, fast företaget inte ens frågar uppfinnaren

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

En idé måste vara en nyhet också för att kunna vara patenterbar.

De borde väl kunna få designskydd på ett menysystem kanske? Men patent? Då bör det nog vara något revolutionerande..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Är alla Ipod/apple fanboys nuförtiden på detta forum?

Nej, inte alla

Detta är ju urlöjligt, känns barnsligt på nått sätt tycker jag.
Någon som funderat på att ta patent på patentverket?

Permalänk
Medlem

Löjligt som sagt. Man behöver inte vara Einstein för att inse smiddigheten med artist->album->låt menyn. Detta bör ju finnas som val i alla mp3 spelare och inte hos en enskild tillverkare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Vad är nästa steg? Söka patent på att hjul är runda? Att använda en pil till mus-pekaren?

Muspekaren är redan taget
Likaså scroll-listen.

Citat:

Hopefully this will be friendly, but people have to respect intellectual property.

Sålänge man kan hålla distans från verkligheten är det där skitkul

Är inte det här ett mjukvarupatent?
Jag visste inte att mjukvarupatent gällde ännu? Visst kan man ansöka och få patent men man har väl inte ens godkänt mjukvarupatent?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra att Apple får punga ut med lite stålar för sina tjuvtag. Ha ha. Det är väl därför att ipod är så dyra för att de ska täcka stämningar o licensavgifter.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

appropå Apple-tjafset här, har inte Apple redan försökt få det här patentet själva utan att lyckas just för att det inte hade verkshöjde eller fanns innan?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hoppas Apple stämmer skiten ur creative.

Permalänk
Medlem

Ännu ett exempel på att alla människor som kommer över en viss inkomst/år automatiskt utvecklar en viss efterblivenhet...
Å NEJ jag har min musik sorterad i artist>album>låtar.. och där flög min tilltänkta vattenkylning :/

Visa signatur

"Fat people are harder to kidnap"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Jag tycker att det är bra att Apple får punga ut med lite stålar för sina tjuvtag. Ha ha. Det är väl därför att ipod är så dyra för att de ska täcka stämningar o licensavgifter.

No offence, men dyra? Herregud. iPod Nano e snorbillig om du tittar på pris/gb. iPod G5 30GB kostar ungefär lika mycket som iAudio X5 20GB (billiga versionen). Shuffeln var riktigt billig när den släpptes, då det var den enda spelarn som var som den, nu finns det massa "wannabe" Shuffles som är billigare men troligen inte lika bra.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800