Western union = scammers DREAM. men BIDPAY DÅ?

Permalänk

Western union = scammers DREAM. men BIDPAY DÅ?

fick detta meddelande angående min xbox360 auktion på ebay. Misstänker ju skarpt att det är ett "nigeriabrev" bara att dena gång är det till africa.

Hi Seller, Mrs Mrs Christaian from the UK,i saw your item on the Auction,I am interested in buying the item from you,provided its in good working condition and quality am ready to add US$50.00 to your final selling price to close the auction on the items which is needed urgentlly by a client of mine in Africa.Expecting your reply ASAP so as to proceed with the payment via Bidpay Auction Payments,Let me know if my offer is okay.Contact me directlly at chrisababy@aim.com Thanks Mrs Christaian

hur säkert är det igentligen ? hur fungerar bidpay? har ju hört att western union är skit men hur är det med bidpay ?

Auktionen -> http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8240530079

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem

Det ska ju vara säkert enligt dem själva. Det jag hört är att scammersena(nytt ord ) gör så att de skickar ett fejkmail som ser ut precis som Bidpays egna mail, med brevhuvud och allt. Detta säger att pengarna är betalda och man skickar varan. Inga pengar har dock satts in på bidpay.
Det var nån brud som blev blåst på detta sätt som var med i PLUS.

Det bästa är nog att strunta i att sälja till folk utomlands såvida de inte kan skicka pengarna direkt till ens konto. Det är så mycket strul med såna där betaltjänster. Western Union har ju faktiskt ett ganska bra system för att man inte ska kunna luras. Problemet är att vilken liten tobaksaffär som helst kan få sköta deras tjänster och det är där bedrägeriet kommer in. Kunde de bara rensa ut bland dom så kunde det nog funka.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Garanterat scam skit i vad han föreslår.

Permalänk
Medlem

Typiskt scam-brev.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

nu sålde jag den till nån i australien! LOL

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det ska ju vara säkert enligt dem själva. Det jag hört är att scammersena(nytt ord ) gör så att de skickar ett fejkmail som ser ut precis som Bidpays egna mail, med brevhuvud och allt. Detta säger att pengarna är betalda och man skickar varan. Inga pengar har dock satts in på bidpay.
Det var nån brud som blev blåst på detta sätt som var med i PLUS.

Det bästa är nog att strunta i att sälja till folk utomlands såvida de inte kan skicka pengarna direkt till ens konto. Det är så mycket strul med såna där betaltjänster. Western Union har ju faktiskt ett ganska bra system för att man inte ska kunna luras. Problemet är att vilken liten tobaksaffär som helst kan få sköta deras tjänster och det är där bedrägeriet kommer in. Kunde de bara rensa ut bland dom så kunde det nog funka.

Att de för över till kontot är inte heller säkert. Det går tydligen med vissa banker att göra överföringar som saknar täckning.

Det enda säkra sättet är kontanter. Så enkelt är det. Annars kan du be dem skicka en check, gå till banken, se till att de utreder ifall checken har täckning (säg att det är ganska troligt att den saknar täckning), och om den har det, så skickar du varan.

Men det allra bästa sättet är att inte sälja till uppenbara scammers.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Sant. Det är synd att det blivit så här. Men är man noga med att kolla upp en köpare eller säljare så kan man slippa att bli blåst.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Kontanter i kuvert eller en International Money Order(kostar typ 50-100 att lösa in här och man skickar inte varan förren pengarna är på kontot) är det enda tänkbara från utlandet.

Permalänk
Medlem

Paypal funkar ju prima tycker jag. skaffa tilfälliga e kort med din internetbank, bara till att välja att kortet skall fungera i en månad och du bestämmer själv hur mycket det skall vara på det tillfälliga kortet.. bästa är ju att sätta in exakt den summa som skall betalas.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

aa , jag har E-kort med FSB, dock så undrar jag.. Dom pengarna man väljer. försvinner inte det om det är typ 10kr kvar eller nåt sånt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nix, om du väljer typ 200:- och vara kostar 190:- så dras det bara 190:- från dit orginal konto så att säga. E-kortet är länkat till dit vanliga kort, det dras inga pengar eller rättare sagt du för inte över pengar till E-kort utan enbart länkar med 200:- som en max gräns.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

aha, Bra å veta! tack!

Visa signatur