Permalänk
Glömsk

Det är bra att ni epostar. Dock en total katastrof att det här stressats igenom, det här skulle diskuterats ordentligt mycket tidigare så alla svenskar var införstådda och kunde bidra med sina åsikter i god tid. Mycket dåligt av våra politiker och ordinarie media att inte skrivit mer om detta tidigare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Har man inget att dölja så behöver man ju inte oroa sig över detta.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid

Det har inget med "att dölja" att göra. EU liknar mer och mer Sovjetunionen när den var som värst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det har inget med "att dölja" att göra. EU liknar mer och mer Sovjetunionen när den var som värst.

Äh, politikerna vet mer än oss om sådant här, vi kan lita på dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tips, de flesta politiker vet inte vad null modem eller hur många KB det går på en MB.... Jag sätter hellre min tilltro till astrologi än till politikers kunnande i dessa frågor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tips, de flesta politiker vet inte vad null modem eller hur många KB det går på en MB.... Jag sätter hellre min tilltro till astrologi än till politikers kunnande i dessa frågor

Men tänk vad skönt när datalagringen kommer igång ordentligt, då kan vi ta fast alla terrorister, skurkar och piratkopierare som förpestar vårat samhälle. Allt kommer att lösa sig tack vare datalagringen.

Visa signatur

Permalänk
Glömsk
Citat:

Kan inte du fotografera dig själv när du onanerar och ladda upp bilden på någon publik upload? Det skulle vara en bra bas till en sån här kul forumbild alá Ebaumsworld!

Se förresten http://www.stoppa-storebror.se/argument.htm

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag hoppas att du skämtar.. det där är ju ett klassiskst argument, men det håller inte eftersom du inte vet vem som definerar vad som är rätt och fel. Du kanske gör nåt som inte är olagligt men som du inte vill att någon annan skall veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller helt med.. Tycker frågan är väldigt konstig, att lagen skulle användas för att spara all information om vad folk gör på internet och om den går igenom är det nog högst troligt att den till största delen drabbar oss "vanliga".

Frågan är bara hur mycket inflytande tex sony kommer att ha på detta, för de är nog inte ute efter att leta upp terrorister eller att spara informationen om när jag läser aftonbladet.

För som det stod i dn:
biblioteket vet inte vilka böcker du lånat tidigare, eftersom sånant raderas... Ska då denna lag tillkomma, nej säger jag

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem

Hur mycket hade de tänkt lagra??
Jag menar, det är en väldans massa människor som ständigt laddar ner filer av olika slag, hur ska de få plats med allt? Även om dom kanske sparar all information i kort tid så krävs det nog en hel del lagringsutrymme, nån som har koll på hur det ligger till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det har man. Bara för att man inte åker dit betyder ju itne det att jag vill ha någon som sitter och kontrollerar vem jag pratar med, vilka sidor jag besöker och annat. Vill jag vara inne på sidor om dvärgar som färgar åsnor gröna medans de onanerar (om jag nu hade velat det) så skall ingen sitta och kontrollera det, det är ett intrång i mitt privatliv.

Citat:

Joo, det har vi märkt. Det enda de vet är hur man tar hand om sin egen plats vid makten. Att den folket får lida bryr de sig ju uppenbarligen inte om. För det var ju ingen som skulle sätta dit medelsvenssons med hjälp av de nya fldelningslagarna heller lovades det ju dyrt och heligt av dem, men istället är det _bara_ medelsvenssons och smådelare som åkt dit.

Citat:

Men tänk vad skönt när datalagringen kommer igång ordentligt, då kan vi ta fast alla terrorister, skurkar och piratkopierare som förpestar vårat samhälle. Allt kommer att lösa sig tack vare datalagringen.

Visst, och sen kan vi tänja på det bara liiiiite gran, så kommer vi åt alla andra farliga människor med, som de där som inte har förkläde på sig när de lagar mat och dricker mjölk direkt ur kartongen... de kan ju sprida baciller, de måste vi givetvis fängsla. För att inte tala om alla som kanske säger nått illa om göran persson, de kanske vill starta revolt, de måste vi haffa... och alla som läser tidningar/böcker som innehåller någonting som kan tolkas som skadligt för styret...

Slutligen.
Snälla säg att du inte är så här naiv utan bara är sakrastisk och skämtar.
Såna där attityder är vad som möjliggör att staten styr våra liv och bestämmer saker de inte har med att göra. Det är folkets sak att kontrollera staten. Det är vi som är kontrollorganet för vårt styre. Att då ha attityden att "ja, vi följer dem tveklöst för de vet säkert bäst" funkar inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Glömsk

Här finns en tråd om ämnet på Flashbacks forum. http://www.flashback.info/showthread.php?t=277355

Är grymt förvånad att detta inte diskuteras mer där med tanke på FB:s natur. Finns dock vissa insikter.

Det här tyckte jag var ett bra inlägg:

Citat:

elefonkort vet jag inget om, men internetuppkopplingarna i biblioteken är ingalunda anonyma. Man måste ju identifiera sig för att få lånekort, och med detta surfar man sen. Så har det varit på alla bibliotek jag har besökt.

Ungefär som med passtvånget för rörelser inom riket. För man måste ju ha körkort om man kör bil, och kunna bevisa sin identitet om man åker kollektivt, om kontrollant skulle anse att det behövs för att säkra betalningen.

FOlk i allmänhet tror att det är lag på att alltid kunna legitimera sig för ynkligaste statstjänsteman (som det ju är i många fall, när man ska få ut de bidrag man blivit ekonomiskt beroende av pga världens högsta skatter eller när man ska köpa alkohol i butik ller restaurang t.ex.) och tycker att det är jättebra. Folk har alltså ingenting alls emot en hårdför militärdiktatur, utan tror som sagt redan att de lever i en sån. De allra flesta kallar detta för "demokrati" och skulle kämpa hårt mot farliga liberala krafter för att bevara detta system.

Räkna alltså inte med något som helst stöd från "folket"!

Edit: Kul signatur där också:

Citat:

"Vilken lycka för regeringarna att människor inte tänker!"
-Adolf Hitler.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det kanske inte är så dumt att vara norman i alla fall...

Permalänk
Medlem

bort

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Det här tyckte jag var ett bra inlägg:

FOlk i allmänhet tror att det är lag på att alltid kunna legitimera sig för ynkligaste statstjänsteman (som det ju är i många fall, när man ska få ut de bidrag man blivit ekonomiskt beroende av pga världens högsta skatter eller när man ska köpa alkohol i butik ller restaurang t.ex.) och tycker att det är jättebra. Folk har alltså ingenting alls emot en hårdför militärdiktatur, utan tror som sagt redan att de lever i en sån. De allra flesta kallar detta för "demokrati" och skulle kämpa hårt mot farliga liberala krafter för att bevara detta system.

Räkna alltså inte med något som helst stöd från "folket"!

Mycket sant och deprimerande.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Om detta går igenom så ska jag lätta sitta och snacka bomber och sånt med polarna på telefon

Permalänk

Låt mig gissa att en och annan politiker som vill driva igenom detta går från god privatekonomi till mycket god...

cyniker/realist

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är jag som är trött men jag höll på o ramla ur stolen av skratt när jag läste det här

"Tanken är alltså att polisen ska kunna gå in och kontrollera din, förlåt, _terroristernas, data- och _teletrafik."

Men allvarligt... jag ser då ingen nytta av det hela. Som sagt tidigare kommer ju terroristerna att hitta andra sätt att komunicera med varan. I slutändan kommer det bara att användas för att sätta dit oss oskyldiga(!) fildelare.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Om detta går igenom så ska jag lätta sitta och snacka bomber och sånt med polarna på telefon

Varför inte köra mejl konversation och snacka hur man bygger dom? eller också kan man ju prata om hur ni ska kapa ett flygplan och köra in det rätt i typ kungen eller Persons hus. (Fatta ironin)

Permalänk
Medlem

Det där med att ha ett program som surfar runt planlöst på internet när man lämnar datorn vore grymt kul att ha (om det som diskuteras nu blir verklighet)

Jag läste i DN-artikeln att Telia räknar med att få lägga ner 100 MILJONER Euro ifall de måste lagra all trafik. Helt sjukt mycket pengar (bara för att skivbolagens advoktater ska kunna titta på vad man gör framför datorn).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Det där med att ha ett program som surfar runt planlöst på internet när man lämnar datorn vore grymt kul att ha (om det som diskuteras nu blir verklighet)

Jag läste i DN-artikeln att Telia räknar med att få lägga ner 100 MILJONER Euro ifall de måste lagra all trafik. Helt sjukt mycket pengar (bara för att skivbolagens advoktater ska kunna titta på vad man gör framför datorn).

100 miljoner euro är väll ända inte så mycket? Alla medelsvenssons sitter ju på en några miljoner var.
Roligt att ingen kommer ha råd att ha bredband om det går igenom.. Kommer ju kosta som fan..
Desutom kommer skivindustrin nog kunna bli über rika på det här.. Ingen kommer ju kunna piratkopiera och då kan dom ju höja sina priser med "bara" 1000% och svensson kommer behöva köpa dom för det är enda sättet att får tag i musik...
Trevligt trevligt.. :: RIP :: WWW :: RIP ::

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

hårddisktillverkarna måste ju jubla om det här går igenom =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonkz
hårddisktillverkarna måste ju jubla om det här går igenom =D

Snarare tvärtom. Ingen kommer våga tanka. Tankning är nog det som dom tjänar mest på.

Permalänk
Medlem

Jag blir bara så himla trött....borde inte svenska folket få vara med och bestämma om nåt sånt här? Det påverkar ju trots allt oss vanliga medborgare. Kanske inte så att de märks, men de e ju fortfarande galet att vi ska vara övervakade hela tiden.

Nej minsann, går de igenom flyr jag fan landet. Som om de inte va nog med monopolet på alkohol här i Sverige. Nej då, nu ska man kontrollera _allt_ som människor sysslar med.

Kan vi inte bara sätta fotboja på samtliga medborgare direkt så vi kan kontrollera att de inte gör en avstickare nånstans på väg hem från jobbet. För de e väl de som e tanken. Jobba, äta, sova o resten av tiden ska man hålla käften o lydigt hålla med.

O hur var de nu med definitionen på demokrati. Är det inte så att det är majoriteten av en klump med folk, i det här fallet vårt lands befolkning, som ska bestämma om sådant som påverkar dem genom en omröstning?
Självklart kan man inte ha folkomröstningar om allt, men om saker av den här betydelsen borde de väl ändå vara så att vi allihopa får vara med och bestämma.

Troligen är det ju så att de styrande själva insett att de aldrig fått igenom ett sånt här förslag om de vore folkomröstning, så istället e de lite hush-hush o hoppas att de inte blir för mkt rabbalder när man sedan talar om hur de ligger till.

Åter igen....jag blir så trött....

Visa signatur

Being noticed can be a burden, Jesus got himself crucified becuase he got himself noticed, so I disappear alot. -Bob Dylan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grefven
Text

Indeed.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Enligt tex Telia så står det i deras papper att du som internet användare har rätt att vara på internet anonym, ingen information om personen får spridas.

Går detta "svammel" igenom så kan ju alla vanliga svenssons börja tänka på vad det är för folk som sitter och bestämmer över oss.

Nästa EU förslag är väl att alla hus skall ha en videokamera monterad i varje rum så att det inte pågår någon terroristiskhandling där inne. Vad fan kommer att hända med våran frihet? snart kommer man inte ens att kunna gå på toa utan att man blir bevakad.

Vad du säger i telefon, mailar eller liknande ska väl ingen annan ha rätt att se?

Som sagt då Sverige utsätts för Terrorattentat så byter jag namn till Micke Ali Bun Hounden, EU medlemmer kom med några bättre "motiveringar" vi är Svenskar vi är fan inte dumma!

Men ifall ni skall förstöra våran frihet så varför inte ta lite "Tema" från tex Indien och hugg bort våra händer ifall vi laddar hem eller så.
Börja spela in era samtal när ni diskuterar på vilka sätt ni skall förstöra våra friheter på och spela sedan upp det så får ni höra hur dumma ni låter.

EU= Eingen Utväg ;D

Det går ju att beställa en Sniper Rifle och plocka dem en efter en!

Sverige sägs ju vara så bra för sin frihet, nu kommer ju frågan vilken jävla frihet är det ni snackar om?

Visa signatur

I can change your destiny.

Permalänk

Jag är arg...

Visa signatur

Second place is the first loser.
| MSI KN8 NEO4 | A64 3000+ @ 9x235 | x800xl | 2x512 mb Corsiar Value | 80GB |

Permalänk
Medlem

Det är du The Holy Haxxor med all rätt att vara ;D

Visa signatur

I can change your destiny.

Permalänk
Medlem

Har svårt att få ihop Bodströms resonemang i denna frågan. Det pratas om att stora intrång på en halv miljard människors privatliv, ett jättekliv bakåt för upprätthållandet av personlig integritet. Och varför? En ytterst begränsad förmåga att bekämpa terrorism. För terrorister är det på det hela taget (för ett attentat) inget nämnvärt extra arbete de behöver lägga ner för att komma runt detta nya system.

Ja, terrorism är obehagligt, men det är faktist inte en vanligt förekommande dödsorsak i Europa idag. Förslaget skulle kosta astronomiska summor för ett värdelöst skydd, är det allmänhetens bästa man tänker på så kanske investeringar i vägsäkerhet, alkolås, sjukvård (speciellt i de nya EU-länderna), polisnärvaro, projekt om trygghet i hemmen/våldet mot kvinnor/människohandel/prostitution etc. skulle vara ett klokare val som inte medför samma intrång i folks privatliv.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

dags att flytta till afrika

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)