Permalänk

EU har sagt ja till datalagring.

Läs mer här: http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11302187.asp

Frågan är ju hur företagen som hanterar all telefon/datatrafik ska ha råd att lagra all information under så lång tid. Det lär ju krävas ganska så stor lagringskapacitet. Ska företagen bekosta detta själv eller tvingas vi skattebetalande medborgare stå för detta?

Permalänk
Medlem

Myndigheter = inte företag.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Re: EU har sagt ja till datalagring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ignore-Painless
Läs mer här: http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11302187.asp

Frågan är ju hur företagen som hanterar all telefon/datatrafik ska ha råd att lagra all information under så lång tid. Det lär ju krävas ganska så stor lagringskapacitet. Ska företagen bekosta detta själv eller tvingas vi skattebetalande medborgare stå för detta?

Hur du än vrider på det så får du betala!
Om det inte finansieras via skatten, så får du helt enkelt betala mer för din telefoni / internet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Myndigheter = inte företag.

det är nog ett samarbete mellan båda två...

" Telekombranschen har ifrågasatt möjligheterna att ha registren och klagat över de kostnader de innebär.

Enligt förslaget ska myndigheter i enskilda länder lagra uppgifterna i mellan ett halvår och två år. "

Visa signatur

Gammal

Permalänk

2005-12-14 12:56
EU-parlamentet har röstat igenom förslaget om att lagra all internet- och teletrafik. För att få ut uppgifterna krävs misstanke om grova brott. Hit kan snart fildelning komma att räknas.

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Lycka till att lagra all fildelning.

Permalänk
Medlem

Gymt, nu kan alltså polisen se när vi bryter mot reglerna här på swec. Fan vad bra. Behövs inga frivilliga moderatorer då inte. Ett felsteg och det du får fängelsekortet utan att passera gå.

Permalänk
Medlem

Mer fascism och överförmynderi tack, friheter är bara onödigt...

Permalänk

Detta måste ju innebära enorma mängder data dom måste lagra, ISP:erna är nog inte så glada men disktillverkarna jublar nog åt förslaget

Det känns inte så genomtänkt tycker jag, vem är det igentligen dom vill åt med detta?

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk
Medlem

Ok nu är det dags att börja jävlas. Jag har börjat köra JAP men är inte nöjd med hastigheterna. Någon som vet bra & snabba proxys man kan köra? Helst gratis. Någon som prövat TOR? Är det vettigt? Min plan är att köra via proxys och dylikt samt börja kryptera allt jag gör på nätet. Synd att inte efnet och qnet klarar SSL.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Man lagrar att mail gick från plats a till plats b men inte vad det innehåller, det är en annan sak

Dock kan vi ta skype som exempel, Internetoperatören måste lagra att ett samtal gick från plats a till plats b inom sitt nät, problemet är att göra det när trafiken är krypterad...

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppfarmen
Detta måste ju innebära enorma mängder data dom måste lagra, ISP:erna är nog inte så glada men disktillverkarna jublar nog åt förslaget

Det känns inte så genomtänkt tycker jag, vem är det igentligen dom vill åt med detta?

Ingen, riktiga brottslingar eller folk som värnar om sin personliga frihet använder krypteringar och proxies och annat.
Att blåsa oändliga mängder pengar/resurser på falsk säkerhet är något regeringar verkar vara bra på, bonuspoäng om det inskränker på folket dom ska tjäna.
APB vill nog bara sätta fler fildelare i fängelse (rätt tragiskt när våldtäktsmän får 1-2 år, men dom som blir våldtagna har inga gigantiska företag bakom sig... lobbyism ftw) bara, och eftersom fildelning snart kommer vara rubricerat som "grovt brott" så.... go go 1984, can't wait!

Permalänk

Patetistk, extremt patetsiskt och ynkligt.

Bra att de inte lägger energi på sådana ovesäntligheter som skola omsorg och vård.
Kul att vår regering och EU verkligen kraftsamlar till något vettigt som papperstigrar liknande den här.

Finns det fortfarande folk som tycker om EU och sossarna?

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att inte media har tagit upp detta förän idag(morgon nyheterna var det första i vanlig media jag sett något om detta) och att dom verkar ha kört igenom förslaget alldeles för fort.
Dessutom har tydligen den normala hanteringen av förslag inte använts utan gruppledningarna i parlamentet körde över utskottet.

Om man genomför detta kommer man inte att hitta terrorister, utan man får loggar av vad vanliga människor gör på internet, vilket då hackers kommer att komma åt när dom bryter sig in.

Bryter inte detta mot PUL igentligen?`

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
<kapad text> Bryter inte detta mot PUL igentligen?`

Antagligen inte längre då :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Alla borde hjälpa till och installera TOR som servers nu!

http://tor.eff.org/index.html

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
Alla borde hjälpa till och installera TOR som servers nu!

http://tor.eff.org/index.html

Ser intressant ut det där, ska ta mig en kik på det ikväll.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Re: EU har sagt ja till datalagring.

ännu än gång har Adolf Hitler visat att han inte är död, han styr i sann nazze anda i Europa, fattar inte att folk röstade ja till Adolf:(

Sveirge ut ur EU!

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Ser intressant ut det där, ska ta mig en kik på det ikväll.

TOR är dessutom jätte lätt att sätta upp som en server!

editera torrc filen bara, öppna 9001 och 9030 som är de defaultportar som den använder .. klart!

så bidrar du med anonymitet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när är nästa eu val?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Sådär, TOR och Privoxy installerat. Synd bara att det går så förbaskat långsamt :/

Mantus: Beror väl på när dom har nåt att rösta om? Eller vad menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

om att gå ut ur EU ?
Tycker inte det har gett ett skit sen vi gick in i EU

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
när är nästa eu val?

typ alldrig:(
jag får nog flytta till Norge om jag vill gå ur EU, men hade jag varit dom hade jag inte velat ha dit dumma svennar som röstar ja till EU (man ska hålla skiten ifrån sig)

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Undrar om de har gjort en teknisk möjligthets-undersöknings först, eller de bara bestämmt sig för att avlyssna tusentals anslutningar helt spontant..

Lycka till säger jag iaf. Lyssna på en massa SSH och SSL trafik tror jag nog inte är något givande..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Sådär, TOR och Privoxy installerat. Synd bara att det går så förbaskat långsamt :/

Mantus: Beror väl på när dom har nåt att rösta om? Eller vad menar du?

det går ju så långsamt för att så få installerar det som en server också!

folk bara tar bandbredd, ingen ger bandbredd!!

INSTALLERA TOR SOM EN SERVER !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag röstade nej till EU way back in the day... EU har fördelar, men det här förslaget anser jag inte hör till dem. 1984 ! vi är försenade, men vi kommer snart!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pi
jag röstade nej till EU way back in the day... EU har fördelar, men det här förslaget anser jag inte hör till dem. 1984 ! vi är försenade, men vi kommer snart!

det har säkert fördelar. men inte för mej, jag trivdes att bo i gamla svea jag

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Någon som kan lite enkelt och snabbt förklara för en dum hur privoxy funkar? Och vad nyttan är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
det går ju så långsamt för att så få installerar det som en server också!

folk bara tar bandbredd, ingen ger bandbredd!!

INSTALLERA TOR SOM EN SERVER !

SocksPort 9050 # what port to open for local application connections
SocksPort 9001
SocksPort 9030

Sådär eller är det fel? :/ Klart man vill dela med sig av den lilla bandbredd man har.

Visa signatur