Datalagringsdirektivet möter kritik från operatörerna

Permalänk
Melding Plague

Datalagringsdirektivet möter kritik från operatörerna

<font style="font-size: 10pt"><b>Datalagringsdirektivet möter kritik från operatörerna</b></font> <small class="small">fredag 16 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Som vi <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=535770" target="_blank">tidigare</a> har rapporterat antog EU-parlamentet i onsdags det nya direktivet om datalagring. Men nu möter direktivet kritik från operatörerna, skriver <a href="http://idg.se/ArticlePages/200512/16/20051216083348_CS/200512..." target="_blank">IDG</a>. ”Det är oroväckande att det krävs att vi ska spara mycket mer än vi har behov av […]”, säger Jan Tjernell på Tele 2 till IDG. Dessutom säger han att det finns många frågetecken kring direktivet, och att de inte vet hur polisen vill att de skall lagra all data så att den blir enkelt sökbar. ”Operatörerna blir skadeståndsskyldiga om informationen kommer på villovägar. Risken för fel ökar naturligtvis när datamängderna ökar”, tillägger Jan Tjernell.<br /><br />Som ett resultat av att operatörerna anser sig fått för lite information under tiden förslaget bearbetades, har alla de stora tele- och internet-operatörerna skrivit under ett protestbrev till justitieminister Thomas Bodström, fortsätter IDG.<br /><br />Dessutom påpekar Post och Telestyrelsen att direktivet kan göra det svårt för nya operatörer att slå sig in på marknaden, eftersom kostnaderna ökar. Telia räknar med att den nya lagen kommer kosta 140 miljoner kronor, eller 1,2 miljarder kronor om de även måste registrera alla obesvarade samtal i det fasta nätet.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

till operatörerna: för sent, håll käften o gör det ni ska!

Permalänk
Medlem

seriöst e du för ett övervakningsamhälle ?

Permalänk
Medlem

Klart dom skall visa vad dom tycker om beslutet.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
till operatörerna: för sent, håll käften o gör det ni ska!

De reagerar mot ett lagförslag som tog ungefär en tolftedel av den normala tiden på sig att röstas igenom. Din reaktion saknar resonemang- stöder inte folket en lag, så har den heller ingen rätt att existera i sin varande form.

Permalänk
Medlem

hm... tele bolagen har kanske iaf något o säga till om... men oss väljare, folket skiter dom i...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Eftersom det är mediabolagen som fått igenom direktivet, skall de också betala alla kostnader som uppkommer på grund av den!

Det är iaf min åsikt, fast egentligen vill jag inte ha det alls.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

kosta 140 miljoner kronor, eller 1,2 miljarder kronor ihihih

Permalänk

Hoho! Tänkt på datan man ska lagra från alla 10/10 och 100/100 24/7-nissar! ^^

Permalänk
Medlem

Visar juh bara hur "genomtänkt" detta beslut var.

Enkelt för några kostymnissar i EU parlamentet att säga hur Svenska företag ska spendera sina pengar. Helt sjukt igentligen hur folk med så lite förnuft kan sitta i ett parlament som styr hela Europa. Och detta kallar dom demokrati. Tvi!

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

ja men sverige är sverige dom försöker men det blir skit.

mycket är bra/dåligt men detta är ju droppen

at folk inte fattar att detta inte kmr att funka år 2006 suck.

rensa gatorna först..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ma4NuM
seriöst e du för ett övervakningsamhälle ?

Ja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Ja

varför det ?. nu måste du argumentera varför du tycker/för ett övervakningssamhälle.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Extrakostnaderna kommer säkert betalas av staten. Det är ju trots allt sossarnas idiotiska förslag. Sossarna brukar ju även ha en överdriven tro på våran oändliga statskassa, man lånar ju även gärna pengar till konstigheter.

Majoriteten av befolkningen gillar ju höjda skatter.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

från ena dagen känsligt för arbetsgivare & myndigheter att övervaka deras anställdas IT korrespondens till nästa dag dra en kam över hela EU´s befolkning och misstänkliggöra alla medborgare för terrorister saknar total verklighetsförankring.
Idag har redan polisen och rättsväsendet verktyg för att göra all form av övervakning de vill på misstänkta till grov brottslighet.
De som inte vill synas kommunicerar inte direkt helt öppet.
Gå till en loppis köp en beggad mobil, oreggat simkort. Bounca mellan proxys. Grattis Bodström 1.2 miljarder att torka röven med.
Nu kan skivbolagen polisanmäla din farmor som blivit scannad av en pjotr i polen som bland annat tankat ner HipHipHora.

Varför skall vi andra ta skada av det ?
Är vi under anfall ?
Hallå koookoooo !!!

Permalänk
Medlem

Ett problem som jag ser med de här är att de inte finns någon nytta med lagen.. Då alla som har Orent mjöl i påsen vet även hur man krypterar bouncar o allt möjligt med sin trafik... däremot så är de medelsvensson eller motsvarande i andra länder som blir loggade. Dom har ju inget att dölja?? Är det då värt att slänga ut en massa pengar på sånt som bara loggar oskylldiga människor. Dels kränker de deras/våras integritet och så slösar man pengar.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

.. att flänga upp en lag, för att sedan göra företagen skadeståndsskyldiga om datan inte lagras på rätt sätt eller kommer på villovägar..?!
Jag tror inte ens nissarna där nere vet hur mycket data det är som skall lagras.. det går ju an att göra lagen, så länge det blir bolagen själva som ska stå för omkostnader osv..

Något sådant här som påverkar folket så mycket som det faktiskt gör, om än "indirekt" (inget du lär märka var dag), så tycker jag att det ska vara upp till folket först och främst att bestämma _om_ vi ens vill ha det!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför det ?. nu måste du argumentera varför du tycker/för ett övervakningssamhälle.

För jag tycker att många människor gör "fel" saker. Med "fel" menar jag mot MIN personliga åsikt om vad som är rätt och fel. Om vissa vill kolla på barnporr så tycker jag det är FEL medans DE inte tycker samma sak. Men då jag utgår ifrån att den bilden av världen som jag har är rätt (även om den ständigt förändras) så ser jag inget problem i att vi (jag och några som tycker som jag) håller koll på resten av idioterna.

Permalänk
Medlem

I grund o botten blir det vi konsumenter och skattebetalare som får stå för hela jävla kalaset...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
För jag tycker att många människor gör "fel" saker. Med "fel" menar jag mot MIN personliga åsikt om vad som är rätt och fel. Om vissa vill kolla på barnporr så tycker jag det är FEL medans DE inte tycker samma sak. Men då jag utgår ifrån att den bilden av världen som jag har är rätt (även om den ständigt förändras) så ser jag inget problem i att vi (jag och några som tycker som jag) håller koll på resten av idioterna.

Vänd på det istället; säg att dom som nu kollar på barnporr, vet hur man går runt detta, utan att hamna i nätet.. skulle du då känna dig bekväm med att du och resten av den fridsamma världen blir loggad? Det handlar inte om att ni skulle göra något, utan rent allmänt, att ni ens blir loggade..
All digital data är osäker i min mening.. det finns "rötägg" överallt (uppenbarligen, då allt numera skall loggas). Det sägs att detta ska hjälpa mot terrorism osv.. men lagras det, går det även att komma över det.. för inte alltid goda ändamål, av ex. terrorister.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karic
I grund o botten blir det vi konsumenter och skattebetalare som får stå för hela jävla kalaset...

och du menar att medlemmarna i EU-parlamentet aldrig köper nått?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
och du menar att medlemmarna i EU-parlamentet aldrig köper nått?

Men så har de ju "lite" mer att röra sig med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
och du menar att medlemmarna i EU-parlamentet aldrig köper nått? Tänk lite innan ni skriver saker...

Här är ett bättre förslag som jag är helt säker på att jag skulle få igenom vid eventuell folkomröstning... Ni som vill leva i en polisstat kan bli skickad till en liten ön norr om Norge där ni kan leva ... Så problem löst

Permalänk
Medlem

Telebolagen borde strejka tycker jag.
Gå ut i media med vad det är för lag och vad den innebär.. sen låter man alla IT-bolag, skyldiga att logga, gå i strejk. Dom hade ju lätt haft folket i ryggen..(!?)

Sen kan man skriva ut Bodströms kontaktinfo.. så kan han få göra lite möda för lönen dom närmsta dagarna, veckorna.. åren. ^^

Näe, detta blev inget seriöst o genomtänkt inlägg.. men han hade åtminstone fått det hett, Bodström.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
till operatörerna: för sent, håll käften o gör det ni ska!

Egentligen så borde man inte ens svara på så korkat inlägg men undrar varför du tycker det är för sent? Det var ett direktiv som gick igenom. Dessutom så tog det mycket kortare tid att få igenom detta än i vanliga fall. Så inte konstigt att operatörerna protesterar nu då allt gick så snabbt att man helt enkelt inte insett helheten förren bara några dagar innan omröstningen skulle äga rum. Gäller nog både privatpersoner och operatörer.

"håll käften och gör det ni ska!" - tyder bara på din omogenhet och är inte värt att kommentera...

Ontopic: Hoppas Bodström får massa negativt kritik på grund av detta. Skulle vara bra om någon kunde kartlägga hans tillgångar för det känns som han blev köpt helt enkelt. Jag förstår iaf inte hans enorma engagemang i frågan.

Sedan måste jag bara tilläga en grej. Vi har nog det sämsta och det mest odemokratiska systemet för valet av politiker till de högre tjänsterna i ett "demokratiskt" samhälle. Politiker bara byter positioner hela tiden och får dessa helt på grund av tjänster och gentjänster. Dvs personer utan någon som hällst aning om vad uppdraget går ut på får jobbet tack vare att de hade go hand med den som ska välja. Bäste man för jobbet gäller alltså inte i det här fallet. Tack vare såna som pazu kan detta fortsätta och förvärras hela tiden.

Håll käften, vi har rätt ni ska vara nöjda med hur vi gör och ska acceptera det vi säger åt er då vi vet bäst. Så är våra kära politiker idag! Anitra, Perssons nuvarande fru skrev ett brev till EU där hon bad om undantag för Sverige när det gäller alkohopoitiken och självklar påpekade att Göran tyckte samma som hon. Det är ett rävspel på hög nivå. Kraftmättning på hög nivå. Allt handlar dock i slutändan om PENGAR och MAKT!. Man skiter helt i oss vanliga människor. Blir så förbannad över vad som håller på att ske här i landet. Hoppas på en helt ny parti bestående av nya och inte nedsmutsade människor som kan skapa lite rättvissa. Om inte då är det snart dags för revolution eller nåt som skulle väcka alla svenssons med skygglappar på ögonen.

Permalänk

>Det blir väl att rösta på junilistan då ..=/

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Kostnaderna kan leda till två saker:
Antingen måste operatörerna betala, vilket leder till högre kostnader för telefoni och bredband. Blir det så att staten ska stå för kostnaderna kommer det leda till höjda skatter i landet med världens högsta skatter.

Vore det inte mer effektivt att anställa _poliser_ för de där miljarderna i stället, och bli av med brottslighet den vägen?

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem

Kryddar man de miljonerna med de miljarderna vi tar av vårt underskott och låter försvinna som "bistånd" till U-länderna så hade vi nog haft fantastiskt "rena gator".

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är otroligt skrämmande, att dom ens får igenom ett sådant förslag gör mig ilsken. Nu kommer man känna sig ännumer iaktagen och övervakad. Men frågan är ju, ta t.ex om man har ett Kontantkort till mobilen som inte är registrerat. Ska dom ändå logga den trafiken och ha koll på allt som händer på den linjen då? Vad har dom för nytta av den informationen om dom ändå inte vet vem som skickar/pratar ?

Jag tycker det hela är sjukt. Satsa pengarna på sjukvård och skola istället.. Då kommer dom iaf till nytta

Visa signatur

bläe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Ja

så du tankar inget olagligt då ? vilket jag ska tro på....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.