Permalänk

Julklappen, ramminne.

Tjena, jag vet då att jag ska få ett ramminne i julklapp, farsan vet inte vad det är han ska köpa, så han frågade mig vad det ska vara, så nu frågar jag er, vad är det ultimata för mig?:) Jag har nu ett 512mb Pc3200 cl2.5 etc etc, och hur mycket skulle jag behöva? Jag spelar spel, nya spel, såsom nfs most wanted, cs;source, och andra krävande spel. Jag håller inte på med rendering och sånt, men ibland blir det väl att jag klipper ihop en del filmer, och etc etc, vill ha råstyrka i maskinen, men till ett gott pris, så, upp till er nu!:) Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke? Bäst är att köpa ett likadant och köra Dual-Channel på dom.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Annars är det ju bara att köpa nåt annat och kompletera.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=PLC
Billigt och bra, då har du 1,5Gb

Permalänk
Medlem

vad är det för märke på ram minnet? handla ett likadant så kan du andvända dual channel!
det blir bra! tjänar du nog mest på skulle jag tro

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vad är det för märke på ram minnet? handla ett likadant så kan du andvända dual channel!

Alltså, det beror helt på vad han gör med burken, nya spel som BF2 mår bättre av 1.5Gb @ 400Mhz än 1Gb 400Mhz i dual-channel. Dual-channel ger mycket mindre prestandavinst än många verkar tro. Om du hittar ett likadant minne så kan du ju köpa ett, men om det är hyfsat dyrt så skulle iaf jag ha satsat på nåt annat 2 x 512Mb-pack.

Permalänk
Medlem

Killen har NF3, alltså inte dual channel.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove

Till och med det Varför tjafsar vi grabbar?

Permalänk

Vill inte tjafsa, men NF3 har dualchannel...

Hans moderkort har inte det, men det är ju en annan femma

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digital Driver
Annars är det ju bara att köpa nåt annat och kompletera.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=PLC
Billigt och bra, då har du 1,5Gb

Tack så mycket för alla fina svar!;) Får nog bli ett sådant
Eller, jag såg att det finns ju 1gb ram minne på datorbutiken, till ungefär samma pris http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRCV400X...

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2X512DDRO400
Jag är inte säker, men brukar inte OCZ vara rätt bra? jag kanske är ute och cyklar nu, men hursomhelst

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRAD400X... där också, så nu ; Vilken är mest prisvärd?

Permalänk

A-DATA har ett bra rykte, själv har jag inte provat dom. Jag skulle satsa på dom billigaste PC3200 CL2.5 minnena om du inte överklockar, men det gör du kanske?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk

Nja, överklockar gör jag inte än, men jag kanske ska börja, hursomhelst, vilka av listade är bäst?

Permalänk

Både A-DATA och OCZ har bra överklocknings rykte, vet själv inte vilket av dom som är bäst, jag kör på mina TwinMOS SP

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk

Hehe, eftersom att jag helst vill att det ska bli så bra prestanda för pengarna som möjligt, så vill jag gärna ha ytterligare förslag/tips, så, snälla,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove

det är inte chippet utan sockeln som avgör om du kan köra dual channel med en a64.... jag kör oxå nf3 fyi... dual channel that is...

OT: köp minst en 512:a till typ KVR eller Corsair Value, eller så köper du 2x512 A-data, Twinmos, eller liknande, möjligtvis köper du en 1x1024 Mb-sticka av valfri sort...

du kan alltid strunta i att köpa klockningsbara minnen och istället köra med divider, vilket jag och många andra gör... på det sättet håller man nere kostnaderna ganska väl samtidigt som man kan hålla prestandan på topp...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
A-DATA har ett bra rykte, själv har jag inte provat dom. Jag skulle satsa på dom billigaste PC3200 CL2.5 minnena om du inte överklockar, men det gör du kanske?

Detta stämmer. Dock så är dom inte extremt bra på klocka.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

A-DATA hade jag tagit vet inget om dessa OCZ value minnen kan vara rena skiten. Köp något folk har köpt och blivit nöjda med Min kompisar har dessa jag hade dessa innan jag köpte lite mer overclock memory Så A-DATA e mitt tips. Mycket bra minnen klockade typ 225MHz 1:1 2.75v. Helt ok, sen kan man alltid köra divider (stava) //wiEEEMAN

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3GHz@4.5GHz[H70] - MSI P67A-GD55 REV B3 - Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE -
GeForce GTX 570 1280MB SLI - Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" - 2TB Seagate Barracuda XT 7200.12 SATA III -
Corsair AX 1200W 80+ GOLD - Cooler Master Storm Sniper Mesh Version

Permalänk
Medlem

OCZ KAN vaar ojämna, men får ett bra sett klockar dem utav h-e, ofta upp till 280 Mhz( 560). Crusair Ballistix är annrs vädligt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf

kan bara tillägga att man inte behöver 2 likadana för att köra dualchannel.
man behöver alltså inte ha samma märke och modell utan bara minnesstorleken är samma kan man köra i dualchannel. är de olika snabba rättar de sig efter det långsammaste minnet..

talar av erfarenhet. sen att det blir enklare att överklocka med 2 exakt likadana stickor är en annan femma..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk

Hursomhelst, blev inte något minne i julklapp, blev pengar så jag fick köpa det själv, men då undrar jag nu, har sett på komplett att det finns 1024MB CL2 För under 1000:- !
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302393&cks=WYO Är det ett kap? Dem som köpt det verkar ju ha blivit väldigt nöjda:) .
Nån av er som har dem?

Permalänk

stopp stopp du har alltså socket 754 nforce 3? Stoppar du 3 minnen i den sjunker minneshastigheten till 166 Mhz och det finns inget du kan göra åt det

Köp en 1Gb dimm istället. Så ligger du kvar på 200 Mhz...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311352&cks=PRL
Den ska du ha...funkar finfint...

Edit: Den gillar inte snabba minnesinställningar så bra, men dom går att köra i höga mhz.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
stopp stopp du har alltså socket 754 nforce 3? Stoppar du 3 minnen i den sjunker minneshastigheten till 166 Mhz och det finns inget du kan göra åt det

Hur är det med nforce 4? Om man stoppar i 4st stickor då

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

Beror på vilken CPU revision du har. Dom nyare rev Enånting klara 4 stickor i 200 mhz, men annars är det 166 som gäller där oxo.

Visa signatur

Permalänk

Hmm.. Cl3, är inte det rätt så slött i jämförelse?
Som här tillexempel; http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123697&cks=PRL Där har vi ju en sticka, som är CL2.5, bör dem inte vara snabbare då? Och, jag har nu ett par Cl2.5 512mb pc3200 i , om jag köper ett par cl3, kommer mina cl2.5 rätta sig efter dem nyare, och köra cl3 också då?

Permalänk

Du har ett par och vill köpa ett par till? Blir svårt du har bara 3 slottar

Visa signatur

Permalänk

Äh;D Ok, jag har inte ett par, jag har en sticka, ^^, Hursomhelst, hur blir det?

Permalänk
Medlem

jag hade tagit en sticka, inte 2x512. För om du nu har 3 slottar så blir alla fulla av 2x512 till! Köp en 1gig sticka så kan du senare om du vill trycka in ännu en 512'a så har du 2 gig!

Permalänk

Oavsett vilket ska du bara använda 2 slottar och lämna en tom!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

A-data Vitesta skall väl vara bra medans den vanliga sorteringen har man hört lite blandade intryck om.

Corsair Value är ett bra val.. fast några överklockningsminnen är det inte

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------