Permalänk
Medlem

K8V-SE Deluxe, problem med boot/BIOS

God middag!

Jag har ett problem smärre problem med ett system byggt på ett Asus K8V-SE Deluxe (s.754).

Problemet är rätt simpelt, du trycker på knappen, fläktarna börjar snörra och där stoppar den. Jag har testat att köra en töma CMOS, fungerar inte. Jag har testat att ta ut minnena, händer inget. Tar jag ut grafikkortet bootar dock inte datorn. Drar jag ur CPUfläkten och startar, så händer det inget heller, den startar upp som vanligt.

Jag har tom skickat ner BIOSchipet till Eksitdata och fått det programerat med senaste BIOSet (inte Beta bios) och satt in det. Resultatet är detsamma, fläktarna bara snörrar.

Jag har också testat att dra ut batteriet, och låtit modekortet ligga utan ström i ett dygn, hjälpte inte.

Så nu vänder jag mig till er, Sweclockers! Kan ni hjälpa mig?

Lite specifikationer;
Asus K8V-SE Deluxe BIOS 1008
AMD64 Newcastle 3200+ (eller om det är en 3000+, kommer inte riktigt ihåg)
Gainward 9700 (icke Pro).
2x256Mb Kingston PC3200 Value
Qtec 300W.

Systemet ligger just nu på en moderkortslåda, så systemet är uppriggat på ett skrivbord och jag har uteslutit nätaggregatet, då jag testade med min brors FSP 400W och det fungerade inte då heller.

Tack på förhand!

Richard

[EDIT]
Jag kom på att systemet är inte mitt utan farsans jobbarkompis och de berättade att datorn var lite speciell innan den gick sönder helt. När du startade upp datorn så var man tvungen att trycka på någon speciell knapp för att få datorn att starta upp.
Var man inte tillräkligt snabb så startade inte datorn upp.

Ibörjan kom rutan upp varje gång och sen efter ett tag bara ibland och precis innan den kom upp var det väldigt sällan den kom upp.
Jag gissade på att det var virus i BIOSet eller något åt det hållet, för jag har nog haft 3st datorer från den familjen som har varit fulla med virus.

Hjälper det här er något?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800