Permalänk
Medlem

skapa seriell data

Behöver kunna skapa seriell data på billigaste sätt.
Mottagaren består av en basicstamp men känns lite dyrt att ha en sådan som sändare också, så vad finns det för lösningar på detta?

Vill egentligen bara kunna skicka läget på 16 st brytare över en tvåledad kabel som sedan basicstampen kan läsa av. Vad behövs till detta, så billigt som möjligt?

Funderar på att koppla brytarna till en paralell->seriell konverter, skulle det gå några exempel på sådana?

Permalänk
Medlem

Orkar inte förklara men det skulle inte vara något problem att bygga själv med några D-vippor och lite grindar om man har lite kol på digitalteknik.

Edit: vet inte riktigt vad en basicstamp är för något, möjligt att det kan bli problem att få converterns klocksignal att fungera tillsammans med mottagarens.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Jag kommer att tänka på två saker:

1. parallell load shift register. Har bara sett 8-bitars, men det går säkert att kaskadkoppla på något sätt.
[edit] Shiftregistrena går nog inte med endast två ledare...

2. Motståndsnät. Du har ett 10k pulldown på en analog ingång. Sen har du olika motstånd på alla knappar, och när du trycker in en knapp kopplas VCC ihop med motståndet, som då bildar en spänningsdelare med pulldownmotståndet, och ger en unik spänningsnivå på den analoga ingången beroende på vilken knapp man trycker ner.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Jag kommer att tänka på två saker:

1. parallell load shift register. Har bara sett 8-bitars, men det går säkert att kaskadkoppla på något sätt.
[edit] Shiftregistrena går nog inte med endast två ledare...

2. Motståndsnät. Du har ett 10k pulldown på en analog ingång. Sen har du olika motstånd på alla knappar, och när du trycker in en knapp kopplas VCC ihop med motståndet, som då bildar en spänningsdelare med pulldownmotståndet, och ger en unik spänningsnivå på den analoga ingången beroende på vilken knapp man trycker ner.

Alternativ 2 var riktigt smart, inte tänkt på, synd att man inte kan mer om pic-processeror, skulle bli mycket billigare då. Ha ett ic i mottagaren och ett i sändaren med en sån här emellan:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Tyvärr verkar den vara slut överallt så det får väl bli nästa år. Det var anledning till att jag ville ha digitalt med seriell data.

Men med sladd låter det som en bra idé att använda analoga ingången, du skulle inte kunna painta något enkelt schema på principen?

Permalänk

schema

Det är bara 8 knappar där, och lite knasiga motståndsvärden, men du fattar principen antar jag

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Perfekt, ska bli en fyrverkiavfyrning av det hela, synd att sändarmodulen var slut, hade varit coolt med trådlöst på 100m annars.

Permalänk
Avstängd

Tänk på att alternativ "2" är mer störkänsligt. Något man kanske inte önskar i samband med pyroteknik. 16 är lite väl många brytare för en "ful-DAC-ADC"-lösning, men torde fungera åtminstone så länge inte fler knapptryck får ske samtidigt (då har du helt plötsligt 65536 signalnivåer att hantera).

Den "självklara" lösningen är UART, vilket i princip är som alternativ "1" fast lite mer komplicerat. Med ett RS232-protokoll kan man klara sig med två trådar (eller något smart eget asynkront signalsystem).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

*edit* Du hade redan pratat om FM sändarmodul, jag borde lära mig att läsa bättre innan jag skriver.
Nå en bra Transiver jag har använt med lyckat resultat är http://www.lprs.co.uk/about/index.php?language_id=10, men det hjälper inte så länge som man inte har en mikrokontroller för det.

Den lösningen som jag skulle ha gjort är trådlöst i FM bandet (självklart lagligt), då en sändare och en mottagare för ca 200-300kr totalt som klarar 200m och man kan ha dem till annat. Det låter mycket svårare än vad det är att bygga, och säkerheten är så god som man gör den. (mha crc check iaf man har lust).
Men iom ditt val av "mikrokontroller" så är du väldigt begränsad, det finns visserligen mycket till basic stamp men det kostar därefter.

*edit*
Man kan såklart inte köra strobing direkt till en motståndsnät som jag tänkte nedan, och då måste du blanda in en annan mikrokontroller. Det finns visserligen väldigt billiga som klarar detta (ca 30kr), men om du ändå körde med en sådan så skulle du kunna köra med sådan hela vägen. Så min lösning med strobing och direkt till D/A nedan fungerar ej direkt utan ha en annan mikrokontroller. Och problematiken är att kan du den, ja då kan du skippa Basic stampen helt.

En lösning för basic stamp är "strobing" , eller kanske kombinera den med det analoga och bara få två kablar ut. (Som tyvärr krävde en annan mikrokontroller också kom jag på i efterhand.)
Om man kopplar 16st brytare rätt så kan man känna av dem med endast 8st in/utgångar.
Med strobing så kopplar man ihop enligt figur nedan, självklart finns det dock nackdelar med att koppla såhär. Och det är att du inte kan läsa av alla knappar samtidigt.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/strobing.PNG
Fördelen är mindre kablar vilket i sin tur resulterar i att du endast behöver ha en 8bit AD/DA omvandlare (per sida) . Ex använda detta moståndsnät http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...
*edit* basic stamp saknar säkert en analog komparator, så du får använda något annat på A/D sidan då mot basic stampen. (ex en färdig dyr modul)
Men räknar du ihop kostnaden för allt, så inser man snabbt att trådlöst via FM band inte är så dumt. Och det är tom billigare än att använda basic stamp.
Så mitt råd är att gå över till andra mikrodatorer, pic, avr eller vad du nu känner för. -Man kan göra mycket mer och till ett lägre pris på de andra än basic stamp.
För kod till strobing hör på ett basic stamp forum, det är en välkänd metod att spara in/utgångar på.

Strobing utan A/D omvandlare skall fungera fint till Basic stamp, men då har du ändå 8st kablar. Vilket är mycket när det handlar om 100m.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".