Permalänk
Medlem

kortis mammakort & tips på nyköp?

hej, människor...

råkade ut för mitt andra enorma missöde i livet, har lyckats bränna kortet enligt topic...

inte så mycket att orda om egentligen, min egen klantighet... skulle smälla in en ny WD-disk, ryckte en fläktkontakt som satt i vägen, satte på burken, den hängde sig i POST, skärmen dog, det började lukta bränt och 3 eldslågor och ett brännmärke senare, kan jag konstatera att pinnen på fläktkontakten legat mot moderkortet, kabeln ser ut som utspilld korvstoppning, nåja...

då jag ännu inte testat vad som är paj, mer än moderkortet, är förutsättningarna dessa.

jag behåller min 3000+, kör på mina ramstickor, mina diskar och mitt agg... behöver nytt mammakort, jag begrundar alla tips!

jag kan tänka mig följande:

1: asrock dual, för att det är billigt och går att klocka, problemet är att min prolle i signens hastighet kräver snäppet mer än 1.55v... kan ju knappt få det om man voltmoddar kortet men men... tillsammans med ett x1800xl av valfri sort, som ska moddas och klockas... halvdyrt...

2: köpa ett sli mammakort, som går att klocka till signens tidigare nivåer, kan bli dyrt, för att jag är picky, samt 2x6800gs... troligt nätagg byte där också...

till sak hör att jag kan köpa 2 6800gs för ungefär samma pris som jag kan få ett x1800xl, och ja i slutändan kommer jag nog få ut samma prestanda med klockningar o dyl...

vad har ni för idéer?

Rip systemet står i sign....*suck*

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att nätagget fortfarande funkar? Mitt Antec Phantom funkade inte bra alls efter moderkortskortis...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

moderkortet får ström, och nätaggsfläkten funkar, thats it... har inte tagit mig tid efter chocken ännu att kolla allt annat...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Mjo, så har jag också. Diskarna startar också upp men mer än så blir det inte. Och din kortis verkade betydligt större än min (inte så mycket eldsflammor för mig, luktade bara lite bränt och sprakade )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur mycket funkade för dig efteråt då? *börjar känna rädslan komma krypande*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det enda som inte funkade var moderkortet och nätagget. Grafikkortet var även helt mongo i ca en vecka. Fick bara 3500 poäng i 3dMark 03 t.ex. Ett par hundra i 05'an. Men sen efter en vecka så började det funka normalt igen utan att jag ändrade något. Mycket mystiskt.

Men det beror väl på vart på moderkortet man kortsluter kanske.

Visa signatur