Ursprungligen inskrivet av Chrilletuff
Min första konsol fick jag julen -87. Sega Master System. Hör på det namnet.. MASTER system. Jag har den kvar än för den så underbar. Dessutom är det version 1, den bytte nämnligen utseende i början på 90-talet och då försvann möjligheten att spela Sega Game Card. De flesta spel kom ut som Sega Game Cartridges d.v.s. kassetter som på nintendo (fast segas var typ hälften så stora som nes kassetterna) och kunde rymma upp till strax över 1 MB tror jag. Sen fanns det ett litet långsmalt hål längst fram på konsolen där man kunde trycka i Sega Game Card. Spel som låg på ett lite kort 7x4cm stor ungefär. Dessa spel var något sämre (vissa var MYCKET sämre) men billigare. Korten kunde nog rymma 256kb eller så.. kanske inte ens det. Transbot var shoot em up som låg på ett sånt litet kort men det var helt underbart.
Spel som gör mig nostalgisk:
1. Zillion (Supersvårt, helt underbart och beroendeframkallande, 1 varv räckte inte.. )
2. Wonderboy-serien (Alla tre helt kanon även om trean försökte sig på RPG-genren)
3. Phantasy Star 1 (Första RPGt som kom ut i Europa, spelar det fortfarande)
4. Secret Commando (Shoot em up a la Ikari warriors, fast buggfritt)
5. Fantasy Zone 1 och 2 (Shoot em up sidscrollande)
6. Ultima 4 (Behöver ingen förklaring)
7. Choplifter
8. Shinobi (Samma som det läskigt bra arkadspelet)
9. R-Type (denna shooter kanske borde hamna längre upp men men.. )
10. Alex Kidd (Borde kanske också hamna längre upp men det var så förbaskat svårt så..)
..listan kan förstås göras längre men det kanske inte är så många här som minns konsolen. Den hade sin storhetstid under det sena 80-talet sen kom uppföljaren Mega Drive som också är en favoritkonsol. Men inget slår MASTER system yeah!
MVH
Chrille