Eran mest nostalgiska konsoll?

Permalänk

NES och SNES, samt Playstation.

Finns inga bättre

Permalänk
Medlem

NES, sen PSX. PS2 var en flopp för mig...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sladder
Min Amiga 600 är helt klart den jag värderar högst. Skulle aldrig drömma om att sälja den, mycket på grund av alla hemmagjorda amosspel som ligger på dess hårddisk.

Amiga var ingen konsoll Men jag gillade den med och spelet Agony... Glömde ju säga Sega master system i mitt förr inlägg så jag säger det nu med jag verkligen älskade Spelet Kensaiden till den. Det var ett Samurajspel.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem

Räknad Gameboy? Isåfall det.. fick det när jag fyllde 6 år, dvs 13 årsedan. Och det funkar fan fortfarande.

Men annars så är det väl Snes och Donkey Kong Country!

Visa signatur

AMD XP 3200+, Radeon x850 XT, 1024 mb Kingston pc3200

Permalänk
Medlem

hmm,när det gäller konsoll så är det nog nintendot,min absolut första konsoll.
timmar,timmar och åter timmar satt man med ice climber och track&field.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ozzy, jadå gameboy räknas. Verkar som om dom med nintendo är dom äldsta med spelkonsoll här på forumet. Min första spelkonsoll vet jag inte vad den hette. Men det var som en svart tv som man tryckte in fyrkantiga spel i (fanns även ett inbyggt spel) och så var det en svart kontroll med 2 spakar på "som joystickar" om jag inte minns fel. Spelen var hur simpla som helst. Typ som det där spelet när man är en liten rymdfarkost och skjuter ner asteroider runt om kring än.. svartvitt hehe =).. Nån som vet vad tvspelet hette?

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

självklart nes med mario 3

Permalänk
Medlem

lätt!

med

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Sega Saturn och Nights Minns när man var och köpte det, var så go och glad då

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

atWa: Jo lätt det där äger har själv precis det där liggandes, men dessvärre har mitt snes börjat visa nån jävla varningstext när jag ska starta det =/

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Självklart Amiga 500an skulle jag säga....ingen konsoll var bättre än (ok Amigan var ingen konsoll men ändå) den. Nes hade sin charm ochså:) den jag är mest nöjd över är Ps2.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk

Min Amiga (tror att det var en Amiga 500).

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

eftersom amigan verkar va väldigt omtyckt så är det självklart att den oxå får vara med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. NES - Megaman 2 och Metroid
2. Commodore 64 - Outrun och Giana Sisters
3. SNES - Zelda 3 och Street Figther 2.
Ahhh vilka minnen

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

Min första konsol fick jag julen -87. Sega Master System. Hör på det namnet.. MASTER system. Jag har den kvar än för den så underbar. Dessutom är det version 1, den bytte nämnligen utseende i början på 90-talet och då försvann möjligheten att spela Sega Game Card. De flesta spel kom ut som Sega Game Cartridges d.v.s. kassetter som på nintendo (fast segas var typ hälften så stora som nes kassetterna) och kunde rymma upp till strax över 1 MB tror jag. Sen fanns det ett litet långsmalt hål längst fram på konsolen där man kunde trycka i Sega Game Card. Spel som låg på ett lite kort 7x4cm stor ungefär. Dessa spel var något sämre (vissa var MYCKET sämre) men billigare. Korten kunde nog rymma 256kb eller så.. kanske inte ens det. Transbot var shoot em up som låg på ett sånt litet kort men det var helt underbart.

Spel som gör mig nostalgisk:
1. Zillion (Supersvårt, helt underbart och beroendeframkallande, 1 varv räckte inte.. )
2. Wonderboy-serien (Alla tre helt kanon även om trean försökte sig på RPG-genren)
3. Phantasy Star 1 (Första RPGt som kom ut i Europa, spelar det fortfarande)
4. Secret Commando (Shoot em up a la Ikari warriors, fast buggfritt)
5. Fantasy Zone 1 och 2 (Shoot em up sidscrollande)
6. Ultima 4 (Behöver ingen förklaring)
7. Choplifter
8. Shinobi (Samma som det läskigt bra arkadspelet)
9. R-Type (denna shooter kanske borde hamna längre upp men men.. )
10. Alex Kidd (Borde kanske också hamna längre upp men det var så förbaskat svårt så..)

..listan kan förstås göras längre men det kanske inte är så många här som minns konsolen. Den hade sin storhetstid under det sena 80-talet sen kom uppföljaren Mega Drive som också är en favoritkonsol. Men inget slår MASTER system yeah!

MVH
Chrille

Visa signatur

(Don't) Pay attention to the parenthesis.

Permalänk
Medlem

första gameboyet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrilletuff
Min första konsol fick jag julen -87. Sega Master System. Hör på det namnet.. MASTER system. Jag har den kvar än för den så underbar. Dessutom är det version 1, den bytte nämnligen utseende i början på 90-talet och då försvann möjligheten att spela Sega Game Card. De flesta spel kom ut som Sega Game Cartridges d.v.s. kassetter som på nintendo (fast segas var typ hälften så stora som nes kassetterna) och kunde rymma upp till strax över 1 MB tror jag. Sen fanns det ett litet långsmalt hål längst fram på konsolen där man kunde trycka i Sega Game Card. Spel som låg på ett lite kort 7x4cm stor ungefär. Dessa spel var något sämre (vissa var MYCKET sämre) men billigare. Korten kunde nog rymma 256kb eller så.. kanske inte ens det. Transbot var shoot em up som låg på ett sånt litet kort men det var helt underbart.

Spel som gör mig nostalgisk:
1. Zillion (Supersvårt, helt underbart och beroendeframkallande, 1 varv räckte inte.. )
2. Wonderboy-serien (Alla tre helt kanon även om trean försökte sig på RPG-genren)
3. Phantasy Star 1 (Första RPGt som kom ut i Europa, spelar det fortfarande)
4. Secret Commando (Shoot em up a la Ikari warriors, fast buggfritt)
5. Fantasy Zone 1 och 2 (Shoot em up sidscrollande)
6. Ultima 4 (Behöver ingen förklaring)
7. Choplifter
8. Shinobi (Samma som det läskigt bra arkadspelet)
9. R-Type (denna shooter kanske borde hamna längre upp men men.. )
10. Alex Kidd (Borde kanske också hamna längre upp men det var så förbaskat svårt så..)

..listan kan förstås göras längre men det kanske inte är så många här som minns konsolen. Den hade sin storhetstid under det sena 80-talet sen kom uppföljaren Mega Drive som också är en favoritkonsol. Men inget slår MASTER system yeah!

MVH
Chrille

shit du är en dubbelgångare .. har också kvar mitt sega med game cards

well . .zillion var tufft men knappast etta. Wonder boy1 och 3 är klart bäst!

men finns så många bra helt enkelt

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaWey
Sega Saturn och Nights Minns när man var och köpte det, var så go och glad då

Saturn + Nights har gett mig många fina timmar i tevens sken. Tycker om min saturn och har fortfarande kvar den. Ska aldrig sälja. Går den sönder stoppar jag upp den och har som prydnad.
Sen gav master system och mega drive många timmar också.

Och givetvis SNES.
Glömmer aldrig final fantasy 3 som jag köpte för 999 kr. Spelade konstant hela sommaren.
Drömde skumma drömmar om det spelet också.

Såg i innläget ovanför:
Shinobispelen älskar jag. För många år sedan fanns en arkadmaskin på macken här som var lite tossig så man kunde spela Shinobi för 1 krona/credit. Var där varje dag.

Permalänk
Medlem

Första spelet jag någonsin spelade va Ice hockey eller Ice climber till NES men jag har nog bäst minnen från Super Mario och Duck hunt, NES är enligt mig den bästa konsoll som någonsin släppts och inget kommer att klå den i varken grafik eller spelmässigt. (: Jag vet att dagens spel har bättre grafik men NES grafiken tilltalar helt enkelt mig mer, något magiskt med den helt enkelt. (:

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

konsoll 1: Sega Master System, spel: Golvellius
Konsoll 2: NES, spel: Super Mario Bros 3
Konsoll 3: Nintendo64, spel: Super Mario64 och Banjo-Kazooie

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak

Då är jag tredje
Har min kvar än, ser den exakt nu, bara 2m ifrån mig
Har bara ett Card iofs.. F16 Fighter... svåraste spelet genom tiderna tror jag
Wonder Boy In Monsterland glömde du!

Självklart har vi NES också.
Men det är trasigt, det läser inte från kassetterna

Om någon har tips om hur man fixar det och vart man skaffar grejjer för att fixa det så skicka ett PM

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Ozzy, jadå gameboy räknas. Verkar som om dom med nintendo är dom äldsta med spelkonsoll här på forumet. Min första spelkonsoll vet jag inte vad den hette. Men det var som en svart tv som man tryckte in fyrkantiga spel i (fanns även ett inbyggt spel) och så var det en svart kontroll med 2 spakar på "som joystickar" om jag inte minns fel. Spelen var hur simpla som helst. Typ som det där spelet när man är en liten rymdfarkost och skjuter ner asteroider runt om kring än.. svartvitt hehe =).. Nån som vet vad tvspelet hette?

Det hette Vectrex och var väldigt skoj det med jag ahr kvar mitt ännu fast nere i källaren

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk

1. Snes ligger mig varmt om hjärtat, synd att mina föräldrar fick för sig att sälja det
2. N64 ojoj fan vad kul man hade när man körde Mario kart 64 med polarna eller sprang runt satte minor på vägarna i Goldeneye.

Visa signatur

|MacBook 1.83 | 60 gb | 1024 ram| iPod Shuffle G2 | Iphone
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur.

Permalänk
Citat:

Coolt!

Jag spelade mycket NES också men jag fastnade aldrig riktigt för den konsolen. Jag tror det kan ha att göra med att vi som ägde en SMS var i minoritet.. i den lilla by jag bodde i så kände jag bara två stycken till som hade ett SMS medans de flesta hade ett Nintendo. Och desto mindre som hade en SMS desto mer spännande blev ju konsolen. Dessutom fanns bara en liten videoaffär som hyrde ut Segaspel och det var en sån typisk skum videoaffär som låg lite avsides med ett moln av cigarettrök i taket, där taxichaffisarna stog och spelade på pokerarkader på luncherna.. ständigt denna skumma mörka belysning därinne. Så när man hyrde Cyborg Hunter eller Wrestling (OJOJ den här hade jag nästa glömt bort!! Wrestling till SEGA MASTER SYSTEM vilken förädlad skänk från ovan dett spel var haha!!) och kom hem så luktade det alltid denna cigarettrök i fodralet.. ahh.. äkta nostalgi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

omg, haha jag känner igen den där berättelsen enda stället här som hyrde ut SMS-lir var också i en jävligt skum källare där det antingen såldes porrfilmer eller SMS-spel .. haha man vågade aldrig gå ner dit själv så man skickade pappa

wrestling spelade jag aldrig :/ .. men har gollvelius, alex kidd, ghostbusters, SONIC (älska) osv osv har jag dom är utlånat till en tjomme i Voullerim bara :/ önskar tillbaks det nu

Tycker att SMS var bättre än NES pga av karaktärerna.. SMS hade ju Sonic, Alex Kidd och massa färggranna spel med sköna karaktärer

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Måste jag välja mellan Commodore 128 och Amiga 500 så blir det nog Commodore 128. Meeeeemoriiies...

Ett av spelen, From rags to riches:

Känns som jag är lite äldre än många andra här när det nämns Playstation och liknande. ^^ NES har jag inte ett enda nostalgiskt minne av, bara för att gå mot strömmen.

Permalänk
Citat:

omg, haha jag känner igen den där berättelsen enda stället här som hyrde ut SMS-lir var också i en jävligt skum källare där det antingen såldes porrfilmer eller SMS-spel .. haha man vågade aldrig gå ner dit själv så man skickade pappa

wrestling spelade jag aldrig :/ .. men har gollvelius, alex kidd, ghostbusters, SONIC (älska) osv osv har jag dom är utlånat till en tjomme i Voullerim bara :/ önskar tillbaks det nu

Tycker att SMS var bättre än NES pga av karaktärerna.. SMS hade ju Sonic, Alex Kidd och massa färggranna spel med sköna karaktärer

Hehe, självklart har jag spelat Golvellius, det var ju SMS svar på Zelda fast Golvellius hade både toppvy och sidscrpllande vy. Helt klart ett givet köp för den sanna Rollspelaren. Jag har det också, köpte det begagnat men får det inte att funka.. trasigt på nåt sätt.
Rollspelen till SMS var ju grymt hardcore, så det kändes som om SMS riktade sig till lite äldre barn.

Kolla in dessa rollspel:

-Miracle Warrios (klarade jag aldrig av, fann aldrig slutbossen. Svårt som snus var det i alla fall)
-Phantasy Star (ingen barnlek för den oinvigde, olika syrka på defence och attack fanns på karaktärerna)
- YS (Ett av de bästa rollspelen tillsammans med Phantasy Star. Skulle någon veta vart man kan få tag på detta spel, PMa mig på momangen!)
-Ultima 4 (Grymt avancerat och tog extremt lång tid att klara ut när man är 11 år)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jodå rollspelen var inte att leka med.. fyfan så vi nötte ett visst spel (tappat det nu)

hmm men jag kommer aldrig köpa nåt mer spel till segat bara 2nya kontroller. Har inte ens koll på alla spel jag har (20minst) min alla utlånade

Doubledragon på 2 var ju iaf kungligt

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Kan inte välja, har haft alla konsoller typ. Men mest nostalgiska spel är Hostages till A500. Det finns med i detta nostalgiklipp:
http://blog.outer-court.com/videos/amiga.wmv

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Kan inte välja, har haft alla konsoller typ. Men mest nostalgiska spel är Hostages till A500. Det finns med i detta nostalgiklipp:
http://blog.outer-court.com/videos/amiga.wmv

oh yes,vilket helt underbart klipp,helt underbart!
har du flera,snälla,posta isf:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer